|
کدخبر: 232686

اعلام زمان نهایی برای تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای لایحه رتبه‌بندی در بودجه ۱۴۰۱ افزوده شده است، گفت: رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی معلمان باید رتبه بندی شوند.

آموزشی اعلام زمان نهایی برای تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان

علیرضا منادی سفیدان با حضور در شبکه آموزش، برنامه «به وقت ایران» در خصوص رتبه بندی معلمان اظهار کرد: با تلاش مجلس و رایزنی در دولت قبل، لایحه رتبه بندی مطرح و تصویب شد و هم اکنون در شورای نگهبان است که تا دو سه روز آینده نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که ۲۵هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای لایحه رتبه بندی در بودجه افزوده شده است، افزود: در تلاشیم این عدد را در بودجه سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رتبه بندی معلمان از ۳۱شهریور ۱۴۰۰اجرا می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰باید تمامی معلمان رتبه بندی شوند.

وی با اشاره به این که ۲۵هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای لایحه رتبه بندی در بودجه افزوده شده است، افزود: در تلاشیم این عدد را در بودجه سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رتبه بندی معلمان از ۳۱شهریور ۱۴۰۰اجرا می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰باید تمامی معلمان رتبه بندی شوند.

اعلام مشمولین رتبه‌بندی معلمان

یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش درباره روند اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز توضیح داد و گفت: دولت لایحه‌ای پیشنهاد کرده بود که به مجلس ارائه شد. در لایحه تقریباً می‌شود گفت که بودجه رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس به نظرمبودجه آن باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی ۷۸۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می‌شود. طرح تغییرات مطلوبی داشت مخصوصاً برای دوره ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان مناطق محروم و عشایری، کاهش زمان رتبه‌ها و غیره. بخشی از آیین‌نامه تدوین و گزارش اولیه در شورای معاونین ارائه شد. شورای عالی آموزش‌وپرورش موظف شد با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را به کیفیت آموزشی ربط دهد تا بتوانیم از این امتیاز خوب در راستای ارتقای سطح تربیتی نظام آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: به‌محض تصویب آیین‌نامه، هیات‌های ممیزی را تشکیل می‌دهیم. برای سال آینده و در لایحه بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان پیش بینی شده است. در حوزه کارکنان اداری، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری‌ها که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند بسیار کم است و شاید به حدود ۱۰ هزار نفر برسد.

انتشار فراخوان استخدام ۳۴ هزار نفر، به‌زودی

وی ادامه داد: مسیر جذب نیرو این دو دانشگاه هستند. در کنار پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هرساله آزمون استخدامی نیز برگزار می‌شود که افراد پذیرفته‌شده باید در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند که موسوم به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. اکنون سهمیه استخدام ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفری دریافت کرده‌ایم که به‌زودی فراخوانش اعلام می‌شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش‌وپرورش شوند.

پرداخت بودجه رتبه‌بندی معلمان به صورت ماهانه 

شهرام جمالی معلم و کارشناس آموزش و پرورش، با اشاره به تخصیص بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در سال آینده اظهار کرد: هرچند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برخلاف قانون بودجه امسال، رتبه‌بندی از ردیف مستقل و با بودجه مشخصی برخوردار شده است، اما از آنجاکه ردیف بودجه رتبه‌بندی در جدول شماره ۹ یعنی بخش اعتبارات متفرقه گنجانده شده است، همچنان نگرانی‌هایی از جهت نحوه تخصیص این بودجه وجود دارد.

وی افزود: چنانچه این ردیف از جدول اعتبارات متفرقه توسط مجلس حذف نشود و اعتبار آن را به ردیف اصلی بودجه ادارات کل استان‌ها اضافه نشود، به این معناست که موضوع رتبه‌بندی همچنان اولویتی برای اجرا در سال آینده نیز نخواهد داشت و می‌توانند به بهانه عدم تأمین بودجه، اجرای آن را مدام به تأخیر انداخته و یا اینکه رتبه‌بندی را به طور ناقص و فازبندی شده اجرا کند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت دوازدهم در سال گذشته، تأمین مالی رتبه‌بندی را به بندی از تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ موسوم به بند «واو» حواله داد؛ عنوان کرد که منابع این بند غیرقابل اتکا و احتمال تحقق آنها برای همه دولت‌ها با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو بوده است .

جمالی ادامه داد: دولت ماهیت بودجه رتبه‌بندی و نحوه اختصاص آن را با بودجه‌هایی نظیر حق‌التدریس معلمان یا پاداش پایان خدمت بازنشستگان یکسان دیده است که یعنی هر وقت بودجه آن تأمین شد، پرداخت می‌کند. در حالی که بودجه رتبه‌بندی باید به صورت ماهانه و همراه با حقوق و مزایا پرداخت شود که به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هنگام بررسی بودجه آموزش‌وپرورش باید نسبت به رفع ابهام و تعیین تکلیف این موضوع اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه نکته دیگر در مورد بودجه رتبه‌بندی، زمان اجرای آن است که با شرایطی که به تصویب مجلس رسیده و در صورت تأیید شورای نگهبان، دولت موظف به اجرای این قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود گفت: اجرای رتبه‌بندی با بودجه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم سال جاری به این معناست که دولت باید به طور متوسط ماهانه اعتباری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی اختصاص دهد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت و به فرض اینکه تا پایان دی‌ماه تمام مراحل قانونی تصویب رتبه‌بندی (تأیید شورای نگهبان و ابلاغ قانون به آموزش‌وپرورش و تدوین شیوه‌نامه اجرایی و ابلاغ به استان‌ها و اعمال در نگارش احکام) طی شود، دولت باید معوقات سه‌ماهه رتبه‌بندی را با حقوق دی‌ماه معلمان پرداخت کند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها