|
کدخبر: 208343

گره کور طرح رتبه بندی معلمان کجاست؟

اخیراً حقوق‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده که در نتیجه هر چه حقوق استادان دانشگاه افزایش یابد بار مالی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز سنگین‌تر می‌شود.

آموزشی گره کور طرح رتبه بندی معلمان کجاست؟

حیدرعلی حجتی سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان درباره موانع پیش روی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال است که درباره این طرح بحث شده و هر زمانی هم با موانع خاص خود روبرو شده است که بیشتر این موانع مشکلات مالی دولت و بار مالی است که طرح رتبه‌بندی معلمان به دنبال دارد و در برخی از مواقع هم ماهیت این طرح برای مسئولان و نمایندگان مجلس به خوبی تبیین نشده است.

وی افزود: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کار آسانی نیست به طوری که باید معلمان را بر اساس سابقه و مدرک تحصیلی که دارند به رتبه‌های مختلف تقسیم کنند و بر اساس هر رتبه‌ای که دارند میزان حقوق آن‌ها تقریباً ۸۰ درصد حقوق دریافتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شود که اخیراً حقوق‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده که در نتیجه هر چه حقوق استادان دانشگاه افزایش یابد بار مالی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز سنگین‌تر می‌شود.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان، تصریح کرد: بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها جزء مسئولان تصمیم گیر هستند و تصمیم‌گیری برای آنان کار مشکلی نیست. مرتب بهانه می‌کنند که تعداد معلمان زیاد است و هیچ وقت به مسئولیت سنگین یک معلم و نقشی که در توسعه مملکت و پرورش نسل آینده کشور دارد توجه نمی‌شود. در کشورهای پیشرفته آموزش و پرورش محور اصلی توسعه کشور است و برای تعالی جامعه خود سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش می‌کنند.

حجتی گفت: در ایران این نگاه به آموزش و پرورش وجود ندارد و، چون تعداد دانش آموزان ۱۴ میلیون نفر و تعداد معلمان آنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است زمانی که می‌خواهند به حقوق آنان اضافه کنند یا طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنند استدلال می‌کنند که تعدادشان زیاد است و بار مالی زیادی برای دولت دارد. اوضاع به‌گونه‌ای است که تاوان همه‌چیز را معلمان باید بدهند، راهکار اصلی برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان این است که مجلس و دولت بار مالی اجرای این طرح را بپذیرند.

وی افزود: مجلس باید بپذیرد که معلمان یکی از زحمت‌کش‌ترین قشر جامعه هستند که بار مسئولیت سنگینی بر دوش آنان است. در ایام کرونا عده‌ای احساس می‌کردند که حجم کار معلمان با آموزش مجازی بسیار سبک شده است در حالی که متوجه نیستند که حجم کاری معلمان در روزهای کرونایی دو برابر شد و حتی زیرساخت‌های اینترنت را خود معلمان فراهم کردند به طوری که گوشی و لپ تاپ آنان استهلاک زیادی برداشت و حتی از کار هم افتاد.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان، یادآور شد: وقتی معلمان باید ۱۴ میلیون دانش‌آموز را آموزش دهند مسلم است که تعداد آنان هم زیاد است و این استدلال برای اجرا نکردن طرح رتبه‌بندی معلمان به هیچ وجه منطقی نیست؛ بنابراین مهم‌ترین کار برای رفع موانع اجرای این طرح برداشتن گام قوی از سوی مجلس و تغییر نوع نگاه به آموزش و پرورش است. در دولت قبل این طرح به پیشرفت‌های خوبی رسید و کانون صنفی معلمان در این باره فعال هستند و با جدیت دنبال اجرای طرح رتبه‌بندی هستند.

حجتی افزود: به نفع جامعه، کشور، دانش آموزان و توسعه مملکت است که طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شود. وقتی معلم رضایت خاطر از معیشت خود داشته باشد این آرامش خاطر در کلاس اثر خود را می‌گذارد و تمام تلاش معلم صرف آموزش و پرورش نسل آینده کشور می‌شود. معلم راضی دانش‌آموز راضی تربیت می‌کند، اما اگر معلم آرامش خاطر نداشته باشد مسلماً به جامعه ضربه وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس باید گام قوی بردارد و طرحی را که چند سال است سرگردان مانده به تصویب برساند؛ بنابراین تا نوع نگاه به آموزش و پرورش تغییر نکند طرح رتبه‌بندی معلمان هم اجرا نمی‌شود. در حال حاضر نگاه به آموزش و پرورش یک نگاه مصرفی است و باید این طرز فکر تغییر کند. هر اعتباری که در آموزش و پرورش خرج می‌شود در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و این نگاه مصرفی باید عوض شود.

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان، گفت: مشکلات معلمان زیاد است و اثرات منفی نارضایتی آنان در سر کلاس درس مشخص می‌شود. یک معلم راضی می‌تواند دانش آموزان را طوری تربیت کند که در آینده شاهد کمترین آسیب‌های اجتماعی باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها