|
کدخبر: 178646

عدم تناسب کتب درسی با نیاز دانش آموزان

دبیر شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان گفت: سند تحول بنیادین نسخه‌ درمانی است که هم برای مدرسه و شیوه تعلیم و تربیت، نسخه ارائه کرده و هم راهکارهای عملی برای حل مشکلات معیشت و منزلت معلمان ارائه داده است.

آموزشی عدم تناسب کتب درسی با نیاز دانش آموزان

مرتضی کریمی دبیر شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان مسئول جمعیت فرهنگیان جوان استان فارس درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: تحقق حیات طیبه و رسیدن به مرحله تمدن نوین اسلامی نیازمند مجاهدتی رجایی‌گونه در همه شئون تربیتی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی دارد که ساحت مهم تعلیم و تربیت، زمینه‌ای‌ترین زیر ساخت توسعه و پیشرفت همه جانبه در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نیک معلوم است که تعلیم و تربیت موثر در نظام جمهوری اسلامی در تحقق حیات طیبه، برقراری عدالت و مساوات موثر بوده و برای مرتفع شدن این اندیشه، وجود نقشه راهی کارآمد، متوازن، شفاف و دقیق الزامی است.

توفیقات اجرایی سند تحول کم بوده است

کرمی افزود: از سال ١٣٨٩ در اثر مجاهدت‌های علمی فراوان در نظام تعلیم و تربیت کشور تحت راهبری شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایی از حوزه علمیه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار اجرایی سیستم آموزشی کشور قرار گرفت.

وی اضافه کرد: هر چند در سال‌های اخیر به دلیل عدم اهتمام به اجرای سند، توفیقات اجرایی سند کم بوده اما از نظر گذراندن افق‌های کارآمد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهت تبدیل شدن به گفتمان عمومی جهت اجرا بسیار ضروری و حیاتی است.

آموزش و پرورش کشور متأسفانه دانش‌آموزان را برای زندگی در عصر کنونی پرورش نمی‌دهد

دبیر شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان تصریح کرد: کوچک شدن سفره معلمان، پایین آمدن راندمان علمی، ایجاد شکاف بین دانش‌آموزان با رشد مدارس غیر انتفاعی، عدم حمایت جدی از دانشگاه فرهنگیان و... از آسیب‌های موجود ایجاد شده در آموزش و پرورش کنونی در نتیجه عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به بیشترین مشکلات آموزش و پرورش، افزود: برنامه درسی ضعیف اولین مشکل است؛ وجود کتاب‌های قدیمی و نامتناسب با نیازهای عملکردی دانش‌آموزان در زندگی فردی و اجتماعی از ضعف‌های جدی سیستم آموزشی کنونی است.

کریمی به عدم هماهنگی آموزش‌ها با پرورش اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش کشور متأسفانه دانش‌آموزان را برای زندگی در عصر کنونی متناسب با سبک زندگی ایرانی و اسلامی پرورش نمی‌دهد و عدم استفاده از الگوی تربیت تراز از نقاط ضعف سیستم آموزشی کنونی است.

وی اضافه کرد: مشکل سوم، تکیه صرف بر حفظیات است؛ شیوه سنتی تکیه بر حفظیات، آسیب روحی بسیار زیادی بر دانش‌آموزان وارد ساخته و تأثیری در تقویت حافظه عملکردی ایشان و تقویت ذهن مسئله محور ندارد که بسیار آسیب زاست.

مقوله فرهنگ نتوانسته همراه با آموزش حرکت کند

دبیر شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان با اشاره به مشکل معیشت معلمان، گفت: مدیریت ناصحیح و غیراصولی وزارت آموزش و پرورش، به رفع مسائل و مشکلات فرهنگیان در راستای  دغدغه‌های معیشتی، تأمین مسکن، احیای منزلت فرهنگیان و... پاسخ نداده و بدین سبب ساختار نظام آموزشی را دچار افت کیفیت در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی کرده است.

وی نسبت بی توجهی به مقوله فرهنگ انتقاد کرد و افزود: وضعیت تعلیم و تربیت جامعه به علت تک بعدی بودن، به صورت غده سرطانی در حوزه آموزش حرکت کرده‌ و مقوله فرهنگ نتوانسته همراه با آموزش حرکت کند؛ عدم آموزش فرهنگ زندگی اجتماعی،زندگی شهروندی و همچنین زندگی خانوادگی از این قرار است .

نامزدهای ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای آموزش و پرورش دارند؟

کریمی با اشاره به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: مدت زمان قابل توجهی از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد اما در خوش بینانه‌ترین شرایط فقط ۱۰ درصد از آن به مرحله اجرایی شدن، نزدیک شده است که آن هم بیشتر تغییر در حوزه ساختارها بوده و به اذعان کارشناسان، زیرساخت‌های اجرای سند تحول هنوز فراهم نشده و اراده‌ای هم برای تغییر این وضعیت به سمت عملیاتی شدن از سوی دولت وجود نداشته است.

وی درباره ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق، گفت: مهمترین انتظار این است که فردی که می‌خواهد رئیس جمهور شود ‌با صراحت بگوید، چه برنامه‌هایی برای آموزش پرورش کشور دارد و ملاک‌هایش برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش و جهت‌گیری کلی سیستم تعلیم و تربیت در دولت چیست؟

مسؤول جمعیت فرهنگیان جوان استان فارس افزود: به تبع، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کابینه باید اعلام کند از زمانی که یک کودک یا دانش‌آموز ۵ ساله را در پیش‌دبستانی تحویل می‌گیرند و در بازه‌ای که فرصت آموزش و تربیت او را دارد تا اینکه او به نوجوانی ۱۸  تبدیل شده و وارد جامعه شود چه برنامه ای را برای آماده سازی جهت ایفای نقش  در جامعه، در دستور کار قرار می دهد.

 آموزش و پرورش در دهه پنجم انقلاب اسلامی نیاز به شعار ندارد

دبیر شورای تبیین مواضع جمعیت فرهنگیان جوان تصریح کرد: معتقدیم آموزش و پرورش در دهه پنجم انقلاب اسلامی نیاز به شعار ندارد و سیستم تعلیم و تربیت به دنبال مشاهده اقدامات عملی است؛ جامعه معلمین ایران اسلامی به دنبال اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به تبع بهبود معیشت و منزلت اجتماعی هستند که مقام معظم رهبری نیز پیرامون این مسأله تذکر و مسؤولین را از نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش برحذر داشتند.

وی درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده، گفت: مهمترین وظیفه وزیر آموزش و پرورش آینده در کنار صلاحیت اخلاقی، داشتن برنامه مشخص، اشراف بر مسائل آموزشی و تربیتی، فهم عمیق جنس دغدغه‌های معلمین است؛ این مهم تحقق نمی یابد مگر در شرایطی که فرد سلسله مراتب مدیریتی و معلمی را در مقاطع مختلف پشت سرگذاشته و برای درمان مشکلات آموزش و پرورش برنامه‌ای راهبردی و عملیاتی داشته باشد.

سند تحول بنیادین نسخه‌ درمانی است

کریمی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش پیشنهاداتی را ارائه کرد و افزود: طبیعتا با توجه به این مدل آموزشی که مبتنی بر شیوه سنتی است، اولویت اساسی تغییر شیوه‌های سنتی و نوین‌سازی شیوه آموزش و پرورش است و اینکه دانش‌آموز را بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش استعداد سنجی کرده و سیستم تعلیم و تربیت او را مبتنی بر مبانی انطباقی با الگوی اصیل ایرانی و اسلامی برای زندگی در جامعه آماده سازد.

وی تصریح کرد: این مسئله تحقق نمی یابد جز با ایفای نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سالهاست به علت بی اعتقادی دولت به آن به گوشه ای افکنده شده است. سند تحول بنیادین نسخه‌ درمانی است که هم برای مدرسه و شیوه تعلیم و تربیت نسخه ارائه کرده و هم راهکارهای عملی برای حل مشکلات معیشت و منزلت معلمان ارائه داده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها