|
کدخبر: 166277

دانش آموزان این معلمان را بیشتر باور دارند

وزیر آموزش و پرورش معتقد است که دانش‌آموزان یک گروه از معلمان را بیشتر باور دارند.

آموزشی دانش آموزان این معلمان را بیشتر باور دارند

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت جشنواره «معلمان مؤلّف»، گفت: از نقش راهبری «معلمان مؤلّف»، «معلمان هنرمند» و «فرهنگیان پیشرو در تعالی مدرسه»، نباید غافل شد. یافته‌های علمی گواه این است که دانش آموزان به چنین معلمانی، بیشتر باور دارند.

در متن پیام حاجی‌میرزایی آمده است: به معلمان مؤلّف که به این حدیث نیکوی پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «قید العلم بالکتاب» جامه عمل پوشاندند و با روی آوری به امر تعالی بخش تألیف کتاب، دانش را انتشار دادند، سلام و احترام عرض می‌کنم. من تلاش معلمان مؤلّف را در تولید و توسعه علم می‌ستایم و کارآنان را ارزشمند و دانش بنیان می‌دانم.

هرچند نگارش کتاب، رسالت سازمانی معلّمان نیست؛ معلمان مؤلّف، تلاشی فزون‌تر برای اشاعه دانش خویش به کار برده‌اند؛ به گونه‌ای که حتی تاریکی شب را به نور سعی و صبر خویش، روشنی بخشیده و به تولید علم پرداخته‌اند.

نظام آموزش و پرورش ایران اسلامی به فرهیختگانی که زایش ذهن و رویش قلمشان، تداوم بخش حیات تعلیم و تربیت است، مشتاق و مفتخر است.

در ادامه این پیام آمده است: بدون تردید برای توسعه کمّی و کیفی اثرات ارزنده وثمرات برازنده این صاحبان قلم، حرکت‌های نهادین متنوع و متعددی برنامه ریزی خواهد شد که جشنواره «معلمان مؤلّف»، یکی از نمونه‌های نمایان این اقدامات است.

از نقش راهبری «معلمان مؤلّف»، «معلمان هنرمند» و «فرهنگیان پیشرو در تعالی مدرسه»، نباید غافل شد. یافته‌های علمی گواه این است که دانش آموزان به چنین معلمانی، بیشتر باور دارند و از منش و روش آنان بهتر الگوبرداری می‌کنند؛ بنابراین قابل تصوّر است که حضور حتی یک نفر از این «معلّمان مؤلّف» در مدرسه تا چه حد می‌تواند بر ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان، اثر سازنده داشته باشد. از این رو بها دادن به این معلمان، در حقیقت بها دادن به رشد علمی، هنری و فرهنگی دانش آموزان است.

در پایان، از همکاران فرهیخته‌ام مجدانه می‌خواهم، قلم بردارند و در مسیر روشن و هدفمند تألیف و تدوین کتاب، قدم بگذارند. براین باورم برای ترویج دانش و تثبیت تجربیات، قشر مرجع معلمان، مقدّم بر دیگر اقشارند.

یکی از عرصه‌های کاربردی که معلمان به نیکی می‌توانند درآن بدرخشند، عرصه «تجربه نگاری» است و توصیه می‌کنم که معلمان تجربه‌های آموزشی و پرورشی خویش را بنگارند و خلاقیت‌های فردی خود را بنویسند؛ زیرا گاهی این تجربیات غنی، به مراتب از برخی از دیدگاه‌های صرفاً نظری، کارایی بیشتری دارند. آموزش و پرورش نیز در مقابل وظیفه دارد به تلاش معلّمان پویا بها دهد و در این مورد خاص، راهکارهای ترغیبی تعریف کند و بستری مساعد برای تنظیم و نشر محصولات قلمی «معلّمان مؤلّف» بیافریند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر