|
کدخبر: 163682

اینجا از نظارت آموزش و پرورش خبری نیست

با وجود شرایط کرونایی و تحصیل دانش‌آموزان در منزل، اما ‌مدارس هیات‌امنایی ایلام از دانش‌آموزان با وجود ممنوعیت شهریه دریافت می‌کنند و ظاهرا ‌نظارتی هم بر کار آنان نیست.

آموزشی  اینجا از نظارت آموزش و پرورش خبری نیست

چند سالی است که اخذ شهریه توسط مدارس دولتی از دانش‌آموزان به یک مشکل برای بسیاری از اولیا به‌ویژه اقشار کم‌درآمد تبدیل شده‌ است. این در حالی است که از سال گذشته با شیوع بیماری کرونا که مشکلات اقتصادی خانواده‌های کم درآمد را چندین برابر کرده است، پرداخت شهریه سبب فشار بیش از پیش اقتصادی به اقشار کم درآمد شده، اما متاسفانه مسوولان مربوط هیچ اقدام موثری جهت جلوگیری از اخذ این شهریه‌ها انجام نداده‌اند.

بر اساس گفته اولیای دانش آموزان، اخذ شهریه طی ما‌های گذشته در حالی است که دانش‌آموزان حضوری در مدرسه نداشته و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده است.

لزوم نظارت بیشتر توسط مسوولان

فرهادی یکی از اولیای دانش‌آموزان گفت: وضعیت اقتصادی کنونی، پرداخت شهریه مدارس برای اقشار کم درآمد را غیرممکن کرده است اما متاسفانه برخی از مدیران مدارس به این مسئله بی‌توجه‌اند.

وی با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش بارها اخذ شهریه در زمان کرونا را غیرقانونی عنوان کرده‌اند اظهارکرد: ضروری است مسئولان نظارت بیشتری در خصوص اخذ شهریه توسط مدارس دولتی و هیات امنایی داشته باشند.

ارائه کارنامه منوط به پرداخت شهریه

جعفرپور یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان در این باره می‌گوید: به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه فعلا نتوانسته‌ام کارنامه ترم اول دخترم را بگیرم زیرا تحویل کارنامه منوط به پرداخت شهریه است.

وی با بیان اینکه بی‌شک ادامه این روند به محرومیت اقشار کم درآمد از تحصیل منجر می‌شود ادامه داد: مسئولان ذی‌ربط می‌گویند؛ ارائه کارنامه به ازای دریافت پول ممنوع است اما متاسفانه این ممنوعیت توسط مدارس نادیده گرفته‌ می‌شود.

اخذ این شهریه‌ها در حالی است که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی "دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد."

لزوم شفاف‌سازی مدیران

یکی از معلمان ایلامی نیز در این باره به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: متاسفانه پرداخت شهریه از سوی خانواده‌‌ها به ویژه در ایام کرونا با انتقادهای زیادی همراه شده و بی‌شک پرداخت این شهریه‌ها برای برخی خانواده‌های با درآمد کم مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه اولیا گاها نارضایتی خود را به معلمان منعکس می‌کنند اما معلمان در این زمینه تصمیم گیرنده نیستند اضافه کرد: مدیران ضروری است برای اولیا توضیح دهند که شهریه‌های دریافتی را در ازای چه خدماتی دریافت می‌کنند.

ممنوعیت اخذ شهریه

 بر اساس گفته زهرا مظفر مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش طی ماه‌های گذشته، مدارس دولتی و هیات‌امنایی به‌هیچ‌عنوان مجاز به دریافت شهریه نیستند مگر آنکه اولیا با اختیار خود و به‌صورت داوطلبانه در هزینه‌های مدرسه مشارکت کنند و در این زمینه هیچ اجباری وجود ندارد.

اما با یک بررسی ساده می‌توان به عدم اجرای این دستور در بسیاری از مدارس کشور و به تبع آن مدارس استان ایلام پی برد.

پرداخت شهریه در صورت ارائه خدمات فوق برنامه

امیر مهردادی مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام در این باره به خبرنگار تسنیم در ایلامگفت: مدارس هیات‌امنایی درصورتی‌که خدمات فوق‌برنامه از قبیل کلاس‌های کنکوری، تقویتی و... به دانش‌آموزان ارائه دهند در قبال این خدمات می‌توانند هزینه دریافت کنند.

وی افزود: در صورت عدم انجام چنین برنامه‌هایی مدارس اجازه دریافت هزینه‌ از اولیا دانش‌آموزان را ندارند و اخذ هرگونه وجه توسط مدیران ممنوع است.

با توجه به اینکه از سال گذشته برگزاری کلاس‌های مجازی هزینه‌های مازادی را بر اولیا تحمیل کرده و مسلما این روند فشار اقتصادی بسیاری را برای اقشار کم درامد در پی دارد، ضروری است مسوولان مربوط اخذ شهریه توسط برخی مدیران را پیگیری کرده و با خاطیان برخورد قانونی کنند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها