|
کدخبر: 32028

صفر تا صد تولید سیگار در ایران

سیگار ایرانی از اُشنو تا وینستون +جدول

درحال‌حاضر ۱۲ شرکت تولیدکننده سیگار در داخل کشور در قالب ۳۰ برند سالانه حدود ۵۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌کنند که بیش از ۹۰ درصد از مصرف داخل را تامین می‌کند.

گسترش نیوز: سیگار برای نخستین بار توسط روس‌ها وارد ایران شد اما زمان زیادی طول کشید تا این صنعت وارد کشور شود با تصویب قانون انحصار دخانیات در ۲۶ اسفند ۱۳۰۷ در مجلس شورای ملی، ایران به طور رسمی وارد صنعت سیگار در کشور شد.

اشنو، اولین و قدیمی ترین

sigar5.jpg

برند اشنو نخستین و قدیمی‌ترین برند سیگار در ایران است، پس از آن برند هایی هم چون هما، زر، زرین، تاج، فروردین، شیراز، بهمن و... وارد بازار شدند و توانسته‌اند در بین مردم محبوبیت کسب کنند. سیگار بهمن به عنوان محبوب‌ترین و استاندارد‌ترین برند ایرانی از کشور آلمان غربی خریداری شد و اکنون تنها برندی از جمع برندهای قدیمی است که توانسته حیات خود را حفظ کند. درحال‌حاضر این برند توسط شرکت دخانیات گیلان تولید و به بازار ایران عرضه می‌شود.

خودکفایی در دهه 90

در دهه‌های گذشته قاچاق گسترده سیگار رمقی برای تولید ایرانی باقی نگذاشته بود اما در دهه نود شمسی با توجه ویژه صنعت سیگار و تلاش برای جلوگیری از قاچاق این صنعت جان دوباره‌ای گرفت.به نحوی که با تصویب تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه این صنعت دچار تحول گسترده‌ای شد. براساس این قانون دولت مکلف شداقدامات مبنی بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات را انجام دهد به نحوی که تا پایان برنامه، توازن تولید در داخل با مصرف برقرار شود. اجرای این قانون باعث شد تا ظرف ۳ سال گذشته ۵ کارخانه در سال ۹۵ و ۳ کارخانه نیز در سال گذشته راه‌اندازی شود و عمده واردات تبدیل به تولید داخل شود. به گفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با احداث چند واحد دیگری که در حال تکمیل و راه‌اندازی است واردات سیگار به صفر می‌رسد.

۳۰ برند ایرانی

درحال‌حاضر در شرکت‌های ایرانی سیگار‌های بهمن، زیکا، تیر، فروردین، ۵۷، کیش، هما، ۹۸، آسیا، کاسپین، ۳۰، وینستون، مگنا، کمل، جی‌وان، اونیکس، ساتر، کنت، انهیل، مونتالا، پالمال، اسه، بیستون، اومگا، بیژن، رویال وان، ماتادور، آمور، قصر و مگان تولید می‌شود البته برخی از برندها کمتر در بازار دیده می‌شود و توزیع آنها نیز گسترده نیست.

jadvalsigar.jpg

تولید سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار

درحال‌حاضر براساس آمارهای رسمی مصرف سیگار در ایران حدود ۵۵ میلیارد نخ در سال است.شرکت‌های تولیدی در سال گذشته تا بهمن ماه رکورد ۴۰ میلیون نخ را در سال ۹۶ شکستند، این رقم نسبت به آمار تولید ۹۵ حاکی از رشد ۱۲ درصدی است. براساس برنامه‌ریزی تولیدکنندگان این رقم تا پایان سال رکورد ۵۰میلیارد نخ را شکسته است در چنین شرایطی می‌توان گفت که بیش از ۹۰درصد نیاز بازار از تولیدات داخلی تامین می‌شود این در حالی است که ظرفیت تولید ایران در سال ۹۳ تنها ۵۰درصد نیاز بازار را پوشش می‌داد و در طی سه سال گذشته ۴۰ درصد به ظرفیت تولید سیگار کشور اضافه شده است.

ضعف در تامین مواد اولیه

با وجود قدرت گرفتن صنعت سیگار طی سال‌های اخیر اما هنوز زنجیره‌های تامین‌کننده مواداولیه نتوانستند نیاز این صنعت را به خوبی پاسخگو باشند درحال‌حاضر حدود۲۰ درصد توتون مورد نیاز واحدهای تولیدی در داخل کشور کشت می‌شود و برای تامین توتون مورد نیاز آنها از داخل کشور نیاز به توسعه واحدهای فرآوری توتون است.یکی از معضلات عدم سرمایه‌گذاری در این بخش پایین بودن تعرفه واردات خرمن توتون است که باعث شده سرمایه گذران چندان تمایلی برای راه‌اندازی واحد‌های فرآوری توتون(پرایمری)نداشته باشند.

افزایش سه برابری تعرفه خرمن توتون

در همین راستا دولت برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از امسال تعرفه واردات خرمن توتون مورد استفاده در واحد‌های تولید سیگار را سه برابر کرده و از ۵ درصد به ۱۵درصد افزایش داده تا این امر بتواند موجب تقویت تولید داخل و حمایت از کشاورزان شود. در سال گذشته ۵ واحد تولیدی متقاضی تاسیس واحد فرآوری توتون مجوز احداث کارخانه از این مرکز دریافت کردند که براساس آن با راه‌اندازی آنها تا پایان امسال تقاضا برای خرید برگ توتون از کشاورزان توتون کار داخلی در حد قابل توجه‌ای افزایش خواهد یافت اما تا آن زمان این تصمیم ممکن است تولیدکنندگان سیگار را دچار مشکل کند چون این امر موجب افزایش نرخ تمام شده سیگارهای ایرانی خواهد شد.

کاهش چشم گیر در واردات و قاچاق سیگار

در شرایطی که وضعیت تولید افزایش یافته و چند گام تا خودکفایی سیگار در کشور نمانده هنوز شاهد واردات و قاچاق گسترده در این صنعت هستیم.براساس آمارها در ۱۰ ماهه سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۰۰میلیون نخ سیگار به کشور وارد شده است البته این رقم در مقایسه با سال ۹۵ که ۳ میلیارد و ۷۰۰میلیون نخ سیگار بوده حاکی از کاهش ۳۵درصدی واردات در سال گذشته بوده است. درحال‌حاضر ۱۸ نوع سیگار به کشور وارد می‌شود که چهار شرکت عمده واردات را برعهده دارد و به تولید داخل رسیده است علاوه بر این شش شرکت نیز در مرحله راه‌اندازی خط تولید قرار دارند و در آینده نزدیک به تولید داخل تبدیل خواهند شد اما در کنار واردات سال گذشته حدود ۵میلیارد نخ سیگار نیز قاچاق وارد کشور شده است که با وجود کاهش ۴۰درصدی نسبت به سال ۹۵ اما هنوز قاچاق سیگار تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان سیگار تلقی می‌شود.در صورت کنترل قاچاق و ورود برند‌های مطرح‌های دنیا در لیست تولید داخل به طور قطع تا چند سال آینده شاهد خودکفایی در تولید سیگار خواهیم بود.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من دنبال عکس سیگار بودم برای فیس بوکم، که در صفحه اول این خبر را یافتم. سلام من را به همه گسترشی ها برسانید. امضا مستر ش.خ

ارسال نظر