|
کدخبر: 293877

آمارهای فاطمی امین دروغ بود؟

نظر به انتشار گزارشی با عنوان «درس‌های یک استیضاح» در روزنامه جمهوری اسلامی، مرکز ارتباطات این وزارتخانه به ذکر مواردی برای استحضار و تنویر افکار عمومی پرداخت.

سیاست آمارهای فاطمی امین دروغ بود؟

نظر به انتشار گزارشی با عنوان «درس‌های یک استیضاح» در روزنامه جمهوری اسلامی، مرکز ارتباطات این وزارتخانه به ذکر مواردی برای استحضار و تنویر افکار عمومی پرداخت.

این مرکز خطاب به مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: روزنامه جمهوری اسلامی با استناد به آمار اشتباه یک نماینده مجلس، وزیر سابق صمت را به ارائه آمار نادرست متهم کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی مدعی شده که «در جریان استیضاح وزیر صمت که هفته گذشته صورت گرفت، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه آماری از چند بخش صنعتی و اشتغال و مقایسه آنها با گزارشی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در همان بخش‌ها داده بود، هشدار داد که متأسفانه آمارهای دروغ به رئیس ‌جمهور داده می‌شود و رئیس ‌جمهور نیز همان آمارها را به رهبری ارائه می‌دهد و با انتشار این آمارهای دروغ، حیثیت کشور به باد می‌رود.»

روزنامه جمهوری اسلامی سپس به اظهارات «سیاهکلی» (نماینده مجلس) استناد کرده که در جلسه استیضاح وزیر صمت گفته بود: «آقای وزیر می‌گویند ۱۳ درصد رشد تولید داشتیم در حالی که سه درصد رشد داشتند. چرا آمار غلط به رئیس‌ جمهور می‌دهید که مقابل رهبری انقلاب ارائه دهد؟»

در پاسخ به مطلب روزنامه جمهوری اسلامی، باید خاطرنشان کرد که فاطمی امین در سخنان ماه‌های اخیر خود، آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، مرکز آمار، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر مراجع آماری معتبر داخلی و خارجی را صرفا بازگو کرده است.

عجیب است که عده‌ای برای زیر سوال بردن عملکرد آقای فاطمی امین در وزارت صمت و درواقع عملکرد دولت سیزدهم در حوزه‌های صنعت،‌ معدن و تجارت، حاضرند اعتبار همه مراجع آماری رسمی کشور را زیر سوال ببرند و وزیر صمت را به دروغگویی متهم کنند.

اظهاراتی که سیاهکلی در جلسه استیضاح وزیر صمت مطرح کرده نیز نادرست است. وی مدعی شده که فاطمی امین گفته که «۱۳ درصد رشد تولید داشتیم» در حالی که سیاهکلی این رشد را سه درصد می‌داند. مشخص نیست این نماینده مجلس درباره چه شاخصی سخن می‌گوید؟

در ادامه آمارهایی که در ماه‌های اخیر فاطمی امین در سخنان خود به آن اشاره کرده‌است با ذکر منبع هر آمار، جهت اطلاع خوانندگان روزنامه جمهوری اسلامی می‌آید تا مشخص شود که آقای فاطمی امین، آمار سلیقگی یا نادرستی ارائه نکرده‌اند و صرفا آمار مراجع رسمی را بازگو کرده‌اند که همگی هم خارج از وزارت صمت هستند. حال اگر این روزنامه، آمارهای مثبت تمامی مراجع آماری کشور را نمی‌پسندد، ‌بحث دیگری است.

آمارهای مورد استناد آقای فاطمی‌امین:

* بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت در پاییز ۱۴۰۱ به ۱۱.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۶ به بعد محسوب می‌شود و پس از مدت‌ها بخش صنعت ایران مجددا رشد دورقمی را تجربه کرده است.

* بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم یعنی از پاییز ۱۴۰۰ به بعد ۶.۷ درصد بوده است. این در حالی است که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲ درصد بود. به عبارت دیگر متوسط رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ برابر دولت گذشته بوده است.

* بر اساس گزارش بانک مرکزی، در فصل پاییز ۱۴۰۱ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین‌آلات به ۲۸.۳ درصد رسید که بالاترین رشد این شاخص در دهه اخیر محسوب می‌شود.

* بر اساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی، از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تا اسفندماه ۱۴۰۱ و به صورت مستمر طی ۱۱ ماه، روند رو به رشدی را تجربه کرد؛ به نحوی که شاخص تولید صنعتی در ماه‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد، در ماه‌های پاییز بین ۶.۵ تا ۷.۲ درصد و نهایتا در بهمن و اسفند ماه به طور متوالی بالغ بر ۸ درصد رشد داشته است.

* بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولید خودرو و قطعات در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۳.۲ درصد رشد داشته است. همچنین رشد ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱.۶ درصد بوده است.

* بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اسفندماه سال ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با افزایش ۱۲.۸ و ۱۱.۲ درصدی مواجه شده است. این ارقام برای ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۱ و ۱۱.۴ درصد است.

* بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۹ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۸.۳ درصد افزایش داشته است‌. در پاییز ۱۴۰۱ از مجموع ۲۴ رشته صنعتی ۱۵ رشته صنعتی رشد ۲ رقمی تولید را به ثبت رسانده‌اند. همچنین در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۹ ماهه سال قبل از آن، ۱۲ رشته صنعتی رشد ۲ رقمی تولید داشته‌اند.

* بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در بین ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، بالاترین رشد تولید در بین این کشورها طی سال ۲۰۲۲ داشته است.

* بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم تولیدکننده در ۴ فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۱ معادل ۴۳.۷ درصد بود که در مقایسه با رقم ۶۰.۹ درصدی مدت مشابه سال قبل، معادل ۲۸ درصد کاهش داشته است. این شاخص در پائیز ۱۴۰۱ نیز معادل ۳۴ درصد کاهش داشته است.

* بر اساس گزارش مرکز آمار، از فصل بهار به بعد تورم سالانه بخش صنعت و معدن نسبت به تورم کل تولید کننده کمتر بوده است همچنین در فصل بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۱، تورم فصلی بخش صنعت و معدن نسبت به مقادیر این شاخص برای متوسط کل اقتصاد کمتر بوده است.

* بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه تولیدکننده صنعت ساخت از تابستان ۱۴۰۰ تاکنون در تمام فصول روندی کاهشی داشته است. به نحویکه از ۸۰.۴ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۳۴.۴ درصد در پاییز سال جاری کاهش یافته که کاهش مستمر این شاخص در ۵ فصل متمادی روندی بی‌سابقه در طول ده سال پیش است.

* بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه تولیدکننده معدن نیز از تابستان ۱۴۰۰ تاکنون در تمام فصول روندی کاهشی داشته است. به نحویکه از ۱۱۶.۱ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۲۵.۱ درصد در پاییز سال جاری کاهش یافته (پایین ترین نرخ تورم از سال ۱۳۹۷ تاکنون) که کاهش مستمر این شاخص در ۵ فصل متمادی، مشابه صنعت روندی بی سابقه در طول ده سال پیش است.

همان‌طور که ذکر شد، آمارهایی که فاطمی‌امین بیان کرده‌است، صرفا بازنشر آمارهایی است که به‌طور رسمی توسط بانک مرکزی، مرکز آمار، پژوهشکده پولی و بانکی، مرکز پژوهش‌های مجلس و غیره منتشر شده‌ است و هیچ کدام هم زیرمجموعه وزارت صمت نبوده‌اند. حال اگر برخی نمایندگان مجلس، این عملکرد آماری را نمی‌پسندند، بحث دیگری است اما روزنامه جمهوری اسلامی باید پاسخگوی اتهام خود به فاطمی‌امین درباره ارائه آمار دروغ باشد و در دادگاه، مستنداتش درباره دروغ بودن آمارهای آقای فاطمی‌امین را ارائه کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها