|
کدخبر: 289759

قطعنامه اروپا درباره مسمومیت دانش آموزان

پارلمان اروپا در تداوم تلاش‌های نافرجام برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اروپا، قطعنامه‌ای مداخله‌جویانه را در خصوص مسمومیت دختران دانش‌آموز ایرانی تصویب و به این بهانه درخواست خود علیه سپاه را تکرار کرد.

در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید، آمده است: مجدداً از شورای اروپا درخواست می کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند و فهرست تحریم های اتحادیه اروپا را - از جمله در چارچوب مکانیسم های تحریم جهانی حقوق بشر اتحادیه اروپا - به همه کسانی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، گسترش دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا در این قطعنامه همچنین خواستار تحریم رئیس جمهوری ایران و دادستان کل کشور شده‌اند.

آن ها دی‌ماه گذشته هم در تداوم اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، به یک گزارش ادعایی درباره حوادث اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده بود، رای دادند. 

این درحالیست که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد نسنجیده و نادرست قانون‌گذاران اروپایی بشدت انتقاد و تصریح کرد: ما بارها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین ، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست، درباره واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد و گفت که آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی ، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از این قطعنامه ضد ایرانی، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند که مأموریت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی را موظف به تحقیق در مورد مسمومیت‌های دختران دانش‌آموز کند و از مسئولین ایران در این باره پاسخگویی بخواهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر