|
کدخبر: 289846 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بخور و نخورها در عیدی که ماه رمضان دارد

بهار امسال یک تقارن جالب دارد و آن هم شروع ماه مبارک رمضان در این ایام است. حال چگونه رژیم غذایی را با این تقارن‌ها می‌توان هماهنگ کرد؟ در این گزارش به بررسی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازیم.

سلامت بخور و نخورها در عیدی که ماه رمضان دارد

تصمیم به گرفتن یک رژیم غذایی سالم و کم کالری خود یک دردسر است و اراده برای حفظ طولانی مدت آن شاید هزار دردسر! امسال نیز مقارن شدن ایام تعطیلات نوروز با شروع ماه رمضان، این هفت خان رستم را سخت‌تر کرده است و شاید برخی نگران این مسئله باشند که زحمات چند ماهه‌شان برای حفظ رژیم سالم و کم کالری و همچنین ادامه روند کاهش وزن، به باد فنا برود! اما چه راهکارهایی برای حفظ رژیم و همچنین ادامه روند کم کردن وزن پیشنهاد می‌شود؟ برای فهمیدن این موضوع با گسترش نیوز همراه باشید.

بهترین و آسان‌ترین رژیم غذایی، سالم خواری است

اکثر غریب به اتفاق پزشکان و کارشناسان تغذیه بر این نکته توافق نظر دارند که بهترین تصمیم برای اصلاح رژیم غذایی، انتخاب مواد غذایی سالم است. سالم خواری یعنی حذف انواع و اقسام فست فودها، قندهای فراوری شده در انواع شرینی‌های مضر، چربی‌های اشباع شده و سرخ کردنی ها، انواع غذاهای شور و خوراکی‌هایی که سرشار از نمک هستند، انواع سس‌هایی که باز هم بر پایه شکر هستند و زیاده روی در کربوهیدرات‌ها و غذاهای نشاسته‌ای همه باید به باد فراموشی سپرده شود.

چگونه هم میهمانی برویم و هم روزه دار باشیم؟

وعده سحری مهم‌ترین وعده روزه داران است و امسال به دلیل بودن در ایام عید احتمال بیدار ماندن تا سحری بیشتر شده است. اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که به هیچ وجه این وعده را حذف نکنید. برای وعده سحری، خوردن غلات کامل همراه پروتئین‌های سالم، انواع میوه و سبزیجات توصیه می‌شود. به عنوان مثال پنکیک‌های انرژی زا، بلغور جو دو سر و در بین میوه‌ها توت فرنگی گزینه مناسبی است.

از نوشیدن آب هم نباید غافل شوید. هیدارته ماندن بدن سطح انرژی بدن را حفظ می‌کند و عدم مصرف آب منجر به ضعف خلق و خو و افزایش خستگی می‌شود. همچنین کافی بودن آب در بدن از بروز انواع سردردها و همچنین یبوست و سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. آب نوشیدن بهترین وسیله برای حفظ فشار خون است. همچنین نوشیدن کافی آب اشتهای کاذب را از بین می‌برد. مصرف میوه‌های آب دار مثل هندوانه، خیار، کاهو و توت فرنگی نیز جایگزین خوبی برای حفظ آب مورد نیاز بدن است.

روزه داری وقت مناسبی برای وزن کم کردن نیست!

یک تصور غلط وجود دارد و آن هم این است که با روزه گرفتن، می‌توان وزن کم کرد. شاید در ظاهرساعت‌ها نخوردن و ننوشیدن کاهش دهنده وزن به نظر برسد اما جالب است بدانید که برخی حتی وزن اضافه می‌کنند! پرخوری‌های ناخواسته در وعده افطار، کم شدن تحرک در اثر بی‌حالی در طی روز و کم شدن متابولیسم بدن دلایل واضح و روشنی است که نمی‌تواند شما را به وزن ایده آل مد نظرتان برساند. روزه‌داری وقت خوبی برای استراحت دستگاه گوارش است اما زمان مناسبی برای کم کردن وزنتان نیست.

تقارن مراسم افطاری با دید و بازدید عید

طبیعی است بین خانواده‌های ایرانی در بهار امسال؛ دید و بازدیدها به بعد از افطار موکول شود. میزبان هم تدارک افطار می‌بیند و هم تدارک سفره عید و طبق رسوم و عادت‌ها بین خانواده‌های ایرانی خوراکی‌هایی آماده پذیرایی می‌شود. تصور کنید سفره‌ای با انواع شیرینی‌ها، غذاهایی که به دلیل مجلسی بودن قطعا چرب‌تر از حد معمول است! حال کسی که قصد حفظ رژیم غذایی سالمش را دارد باید از بین گزینه‌های وسوسه انگیز، سالم‌ترین آن را انتخاب کند. اغلب سالاد گزینه مناسبی است در صورتی‌که سس سالمی برای طعم دار شدنش انتخاب شده باشد. همچنین مصرف محدود غذا، کربوهیدرات و شیرینی‌ها را باید مراقب بود. نصف بشقاب سالاد یا سبزیجات، یک چهارم بشقاب برنج و همچنین یک چهارم بشقاب پروتئین برای وعده شام و افطار توصیه می‌شود.

تغییر عادت غذایی بعد از ماه رمضان و ایام عید

طبیعی که تغییر روال غذایی سخت است. ساعت خوردن غذا در ایام ماه رمضان بسیار متفاوت با روزهای عادی و طبیعی است وقتی این ماه تمام می‌شود، وعده‌های غذایی باز به روال سابق خود برمی گردد. پزشکان توصیه می‌کنند، برای برگشت به مرور به روال گذشته از روزه گرفتن‌های متناوب استفاده کنید. به این معنی که هر چند روز یکبار روزه بگیرید. اگر میل به غذا خوردن همچون سابق برگشت می‌توانید روزه گرفتن را بعد ماه رمضان کنار بگذارید.

کلام آخر

هر چقدر پزشکان و کارشناسان تغذیه باید و نباید برای افراد مشخص کنند اما باز هم این خود فرد است که بیش از هرکسی عادت غذایی بدن خود را می‌شناسد. اجازه ندهید هیچ چیزی شما را از هدفی که مشخص کرده‌اید دور کند. طبعیتا سالم خواری بهترین انتخاب برای همه افراد است و می‌توان از کوچک تا بزرگ به همه توصیه کرد.

ارسال نظر