|
کدخبر: 288387

هشدار / علامت بیماری قلبی در این کرونایی ها!

بر اساس تحقیقات جدید، داشتن علائم ماندگار شناخته شده به عنوان کووید طولانی پس از ابتلا به عفونت کووید۱۹، خطر ابتلا به علائم جدید قلبی را بیش از دو برابر می کند.

«جوانا لی»، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه پزشکی دیوید تویلدیانی در گرجستان، می‌گوید: «کووید ۱۹ بیش از یک بیماری ساده تنفسی است؛ سندرمی است که می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد.»

محققان برنامه‌ای متشکل از ۱۱ مطالعه مهم را که در مجموع ۵.۸ میلیون نفر در آن شرکت داشتند را برای بررسی عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید طولانی بررسی کردند.

شواهد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کووید طولانی مدت به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی که هرگز کووید ۱۹ نداشته اند علائم مرتبط با مشکلات قلبی را تجربه می‌کنند. این علائم شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب و خستگی است.

این افراد همچنین نشانگرهای بیماری قلبی یا افزایش خطر قلبی عروقی را در تصویربرداری پزشکی و آزمایش‌های تشخیصی بیشتر نشان می‌دهند.

لی می‌گوید: «پزشکان باید آگاه باشند که عوارض قلبی ممکن است وجود داشته باشد و اگر بیمار از این علائم شکایت کند، باید بیشتر بررسی شود.»

برای این مطالعه، محققان کووید طولانی مدت را به عنوان علائمی تعریف کردند که حداقل به مدت چهار هفته باقی می‌ماند و حداقل دو ماه پس از عفونت اولیه کووید ۱۹ رخ می‌دهد.

برای مطالعه این موضوع، محققان ۱۱ مطالعه منتشر شده بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ را شناسایی کردند که داده‌های قلبی عروقی در مورد افراد مبتلا به کووید طولانی مدت به علاوه گروه کنترل متشکل از افرادی که هرگز مبتلا به کووید ۱۹ نشده بودند، بود.

تقریباً ۴۵۰۰۰۰ نفر از افراد شرکت کننده در آن مطالعات عوارض قلبی را تجربه کردند. میزان عوارض قلبی برای افراد مبتلا به کووید طولانی ۲.۳ تا ۲.۵ برابر بیشتر از افراد گروه کنترل بود.

منبع: مهر

ارسال نظر