|
کدخبر: 270354

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ آیا ونیر کامپوزیت ضرر یا معایبی هم دارد؟ با ما همراه باشید تا با عوارض کامپوزیت دندان و راه جلوگیری از آن ها آشنا شوید.

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های ساده برای زیبا و یکدست شدن دندان‌هاست. اما سوالی که پیش می آید اینست که عوارض کامپوزیت دندان چیست و این روش دندانپزشکی زیبایی آیا معایبی هم دارد؟

کار چسباندن ونیر کامپوزیت در یک جلسه توسط دندانپزشک انجام می‌شود و نسبت به برخی از روش‌ها مانند لمینت، هزینه کمتری دارد. این ها از مزیت های ونیر کامپوزیت هستند. با ما همراه باشید تا با کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شده و مهم‌ترین عوارض و معایب کامپوزیت ونیر دندان را بررسی کنیم.

عوارض کامپوزیت دندان

 

کامپوزیت دندان چیست؟

داشتن لبخندی زیبا برای تمام افراد خوشایند و جذاب است و باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. امروزه روش‌های مختلفی برای داشتن دندان‌های سفید و یکدست و لبخندی زیبا وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به شرایط دندان‌های خود از آن‌ها استفاده کنند.

کامپوزیت که به آن کامپوزیت ونیر نیز گفته می‌شود، ماده‌ای همرنگ دندان‌ها و به شکل خمیر است که برای رفع عیب‌های دندان از آن استفاده می‌شود. این ماده، همان ماده‌ای است که برای پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از کامپوزیت تمام شکستگی‌ها، پوسیدگی‌ها، لکه، سیاهی، ترک خوردگی و تمام عیوب دندان پوشیده می‌شود.

مواد کامپوزیت از ترکیب مواد رزینی و شیشه‌ای ساخته شده و به عنوان پوشش بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این مواد را می‌توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی دندان‌ها قرار داد. قیمت کامپوزیت دندان نسبت به روش‌هایی مانند لمینت کمتر است و لبخندی زیبا برای شما ایجاد می‌کند.

چه افرادی می‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟

تقریبا تمام افراد می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند، اما برخی از افراد به دلیل شرایط زندگی گزینه مناسبی برای این درمان نیستند. البته این مناسب نبودن از این جهت است که طول عمر درمان آن‌ها بسیار کمتر است و یا با عوارض کامپوزیت دندان روبرو می‌شوند. این افراد در ادامه معرفی شده‌اند:

  • افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی‌دهند.
  • افرادی که دندان‌های پوسیده و یا بیماری‌ها و مشکلات لثه‌ای دارند.
  • کسانی که از سیگار و سایر دخانیات استفاده می‌کنند.
  • افرادی که عادت‌های غلطی مانند ناخن جویدن دارند و یا مبتلا به دندان قروچه هستند.
  • افرادی که دندان‌های نامرتبی دارند و یا فاصله میان دندان‌های آن‌ها زیاد است.
  • افرادی که دارای مشکلات و ناهنجاری‌هایی در فک هستند.

معایب کامپوزیت دندان

 

مهم‌ترین عوارض کامپوزیت دندان

 استفاده از کامپوزیت دندان نیز همانند سایر روش‌های زیبایی و درمانی دندانپزشکی ممکن است با عوارض و مشکلاتی همراه شود. مهم‌ترین عوارض کامپوزیت دندان در ادامه ذکر شده‌اند.

احتمال شکستگی کامپوزیت

برندهای مختلف کامپوزیت از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند، اما اگر مراقبت‌های لازم به درستی صورت نگیرد، دچار شکستگی می‌شوند. اگر کامپوزیت شکسته یا لب پر شود باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کرده و با پرداخت هزینه‌های اضافی آن را ترمیم کنید.

پوسیده شدن دندان‌ها

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ اگر کامپوزیت به درستی نصب نشود و دندانپزشک تجربه و تخصص کافی در این زمینه نداشته باشد، میان کامپوزیت و دندان اصلی فاصله افتاده و به محلی مناسب برای تجمع باکتری‌ها و مواد غذایی می‌شود. این مشکل در کنار رعایت نکردن موارد بهداشتی باعث پوسیدگی دندان اصلی می‌شود و مخرب ترین عیب کامپوزیت دندان است.

بوی بد دهان

همان‌طور که در بالا گفته شد نصب و قرار گیری نادرست کامپوزیت بر روی دندان‌ها و تجمع باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود. این یکی از بدترین عوارض کامپوزیت دندان است. برای جلوگیری از این مشکل باید حتما به دندانپزشک با تجربه و متخصص در زمینه انجام کامپوزیت مراجعه کنید.

واکنش‌های آلرژیک

گاهی اوقات فرد در طول زمان به موادی که برای کامپوزیت استفاده شده واکنش نشان می‌دهد. این حساسیت‌ها با قرمزی، تورم، سوزش و تغییر رنگ همراه است. در این شرایط باید کامپوزیت‌ها به طور کامل برداشته شده و برای درمان مشکلات ایجاد شده اقدام شود.

تورم لثه

یکی از معایب و عوارض کامپوزیت دندان که به صورت نادر اتفاق می‌افتد، تورم و کبودی لثه است. البته این مشکل در بیشتر موارد به صورت مقطعی است و با مصرف داروهای ضد التهاب برطرف می‌شود.

بروز درد در دندان‌ها

برخی از افراد پس از نصب کامپوزیت با دندان درد روبرو می‌شوند. این درد مخصوصا در هنگام جویدن غذا بیشتر می‌شود. معمولا دندان درد در روزهای ابتدایی پس از نصب کامپوزیت طبیعی است. اما اگر با گذشت چند روز همچنان درد شدید در دندان‌های خود احساس کردید، حتما به دندان پزشک مراجعه کرده تا شرایط دندان‌های شما را بررسی کند.

تراش مینای دندان و پوسیدگی

معمولا برای انجام کامپوزیت، دندان‌ها تراش داده نمی‌شوند، اما گاهی اوقات نیز دندان‌ها به تراش جزئی نیاز دارند. در این صورت مینای دندان تراش می‌خورد و اگر مراقبت‌های لازم پس از آن انجام نشود، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است نصب کامپوزیت را حتما زیر نظر دندانپزشک متخصص انجام دهید.

مشکلات کامپوزیت دندان

 

اگر به کلینیک‌های معتبر برای نصب کامپوزیت مراجعه کنید، با مشکلات و عوارض کمتری روبرو می‌شوید. در هر صورت اگر پس از نصب با هر کدام از عوارض گفته شده روبرو شدید، باید به سرعت نزد دندان پزشک رفته و مشکل را بیان کنید. در صورت شکستگی و آسیب دیدن کامپوزیت برای ترمیم آن اقدام نمایید. اگر مشکلاتی برای دندان اصلی شما نیز به وجود آمده باید قبل از آسیب جدی برای درمان آن اقدام کنید.

عوارض کامپوزیت دندان چه مدت باقی می‌مانند؟

در میان تمام عوارض گفته شده تنها تورم و کبودی لثه است که به مرور زمان با مصرف دارو برطرف می‌شود. سایر عوارض کامپوزیت دندان باید به سرعت مورد درمان قرار گیرند، در غیر این صورت با مشکلات جدی‌تری روبرو شده و فرد ممکن است دندان خود را از دست بدهد.

بروز عفونت، آسیب‌های سطحی و پوسیدگی در دندان اگر در مراحل ابتدایی درمان شود، مشکل کمتری برای دندان‌ها ایجاد می‌شود. اما اگر به آن‌ها توجه نکرده و برای درمان اقدام نکنید، دندان آسیب جدی و غیر قابل درمان می‌بیند.

کاهش عوارض کامپوزیت دندان

برای کاهش این مشکلات و عوارض حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

رعایت نکات بهداشتی

مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از بروز آسیب‌ها و پیشگیری از عوارض کامپوزیت، رعایت نکات بهداشتی است. از مسواک و نخ دندان به صورت مرتب استفاده نمایید. استفاده از دهانشویه نیز در این شرایط می‌تواند بسیار مفید و تأثیرگذار باشد.

انتخاب دندانپزشک با تجربه

حتما به دندانپزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. می‌توانید از قبل در زمینه دندانپزشک، کلینیک دندانپزشکی و مواد اولیه‌ای که برای این درمان استفاده می‌شود، تحقیق کنید تا بهترین نتیجه را از درمان خود دریافت کنید. کلینیک ایده آل یکی از مراکز معتبر و شناخته شده با کادری متخصص در زمینه انواع درمان‌های دندانپزشکی است. در این مرکز کامپوزیت دندان با کیفیتی بسیار عالی انجام می‌شود.

درمان‌های موردنیاز قبل از انجام کامپوزیت

قبل از نصب کامپوزیت با مراجعه به دندانپزشک تمام پوسیدگی‌ها، آسیب دیدگی‌ها، عفونت‌ها و مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کرده تا شرایط برای نصب کامپوزیت‌ها مناسب باشد.

سخن آخر

کامپوزیت دندان از روش‌های بسیار عالی برای ایجاد دندان‌های مرتب و زیبا و لبخندی جذاب برای افراد است. در کامپوزیت دندان از مواد باکیفیتی برای ایجاد روکش برای دندان‌ها استفاده شده و به کمک آن‌ها دندان‌هایی سفید و یکدست ایجاد می‌شود. البته این روش ممکن است مشکلات و عوارضی نیز به همراه داشته باشد. در صورت رعایت نکات و موارد گفته شده عوارض کامپوزیت دندان بسیار کاهش می‌یابد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر