|
کدخبر: 270320

این علائم خطرناک درباره عفونت خون را جدی بگیرید!

یک متخصص بیماری های عفونی اعلام کرد: عفونت در خون زمانی رخ می‌دهد که عفونت باکتریایی در بدن وارد جریان خون شود و این مساله نمی تواند دلیل افزایش گلبول های خون باشد.

مسعود مردانی در مورد عفونت در خون گفت: عفونت در خون زمانی رخ می‌دهد که یک عفونت باکتریایی در نقاط دیگر بدن همچون ریه ها یا پوست وارد جریان خون شود و برخی افراد به اشتباه دلیل افزایش گلبول های خون را عفونت در خون می دانند.

وی افزود: این بیماری خطرناک است، چرا که باکتری ها و سموم می توانند از طریق جریان خون به کل بدن فرد منتقل شود. به طوری که در بیماری های سرطان، جراحی و شیمی درمانی، میکروب وارد بدن شده و منجربه عفونت خون و گاهی مرگ می شود.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه عفونت در خون می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و باید در بیمارستان درمان شود، اظهارکرد: در صورت عدم درمان، عارضه سپسیس در بدن ایجاد می شود. چرا که این عارضه جدی باعث التهاب در همه قسمت های  بدن می شود و این التهاب می تواند باعث لخته شدن خون شده و مانع رسیدن اکسیژن به اندام های حیاتی و در نهایت باعث نارسایی اندام ها شود.

مردانی ادامه داد:عفونت خون ناشی از عفونت در قسمت دیگری از بدن فرد است. این عفونت معمولاً شدید است. بسیاری از انواع باکتری ها می توانند منجر به عفونت خون شوند. متاسفانه باید بدانید منبع دقیق این عفونت اغلب نمی تواند مشخص شود.

مردانی  شایع ترین عفونت هایی که منجر به سپتیسمی می شود را شامل عفونت های مجاری ادراری،عفونت های ریوی ، مانند ذات الریه، عفونت های کلیه، عفونت در ناحیه شکم ، عنوان کرد و گفت: باکتری های ناشی از این عفونت ها وارد جریان خون شده، به سرعت تکثیر می شوند و علائم فوری ایجاد می‌ کنند.

وی افزود: افرادی که برای انجام موارد دیگری همچون جراحی در بیمارستان بستری می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت در خون قرار دارند. چرا که عفونت های ثانویه ممکن است در بیمارستان رخ دهند که این عفونت ها خطرناک تر هستند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه احتمال عفونت خون در سالمندان بیشتر از سایر سنین است، اظهارکرد: استفاده از داروهای استروئیدی و داروهایی که پس از پیوند عضو استفاده می‌شوند، نیز از عوامل ابتلا به سپسیس در سالمندان است.

وی ادامه داد: علائم عفونت در خون شامل لرز، تب، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، سردرگمی یا ناتوانی در تفکر واضح، تهوع و استفراغ، نقاط قرمز روی پوست، کاهش حجم ادرار، جریان خون ناکافی و شوکه شدن است.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: تشخیص عفونت خون  و سپسیس(التهاب) از بزرگترین چالش‌های پیش روی پزشکان است. چرا که یافتن علت دقیق این عفونت دشوار است و تشخیص آن شامل طیف وسیعی از آزمایش ها همچون عفونت خون در آزمایش می شود.

بنابراین پزشک علائم فرد را ارزیابی کرده و فرد را مورد معاینه فیزیکی قرار می دهد  تا فشار خون پایین یا دمای بدن را بررسی کند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر