|
کدخبر: 289249 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن؛

پیش بینی بازار مسکن / رهن و اجاره گران می‌شود؟

در سال جاری تنها به شکل اسمی شاهد افزایش قیمت ها بودیم و بازار بیشتر روزهای سال را در رکود می‌گذراند. با افزایش قیمت مسکن رهن و اجاره هم متأثر از آن قرار می‌گیرند و دستخوش تغییر می‌شوند.

راه و مسکن پیش بینی بازار مسکن / رهن و اجاره گران می‌شود؟

خرید خانه و زمین در کشور ما جزء کالاهای سرمایه‌ای حساب می‌شود. افراد برای از بین نرفتن سرمایه خود مجبورند پول خود را تبدیل به سرمایه کنند که پس از چندی از بین نرود بلکه به ارزش آن هم افزوده شود.

بازار مسکن از اوایل تابستان گذشته در رکود قرار گرفت و قیمت‌ها توسط فروشنده‌ها افزایش یافت اما خریداری برای آن‌ها نبود یعنی تنها به شکل اسمی شاهد افزایش قیمت بودیم که نه خریداری در بازار وجود داشت و نه فروشنده! با نوسان قیمت ارز معامله گران بیش از قبل دست نگه داشتند و بازار بیش از گذشته به سمت کسادی رفت.

با شروع افزایش قیمت دلار و ورود آن به کانال جدید زودتر از حد تصور نگرانی برای معامله گران ایجاد شد. بسیاری از معامله گران و افرادی که خانه‌های خود را به فروش رسانده بودند پای معامله حاضر به امضاء قرارداد نشدند. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد هزینه خانوارها مشمول مسکن آن‌ها می‌شود که تغییرات قیمت دلار نگرانی برای خریداران و مستأجران ایجاد کرده است. با افزایش قیمت مسکن قیمت رهن و اجاره هم در راستای آن افزایش می‌یابد که در این صورت نظم بازار از میان می‌رود.

گسترش نیوز پیرامون آینده مسکن و تأثیر نوسان قیمت دلار در این بازار با عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

بازارهای موازی جلو زدند

عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن در رابطه با تأثیر رقابت بازار های دیگر سرمایه با مسکن گفت: پیش‌بینی می‌شود رکود در بازار مسکن ادامه خواهد داشت؛ انتظار کاهش قیمت خانه را نداریم اما از افزایش شدید آن جلوگیری می‌شود. بسیاری از معامله گران و سازندگان مسکن دست به ساخت و ساز نمی زنند و به سمت بازارهای موازی رفته‌اند، چرا که در کوتاه مدت سود بیشتری برای آن‌ها از این بازار وجود دارد.

زینعلی

وی پیرامون نوسان قیمت دلار بر بازار مسکن خاطرنشان کرد: چهار بازار مسکن، ارز، طلا و بورس بازار رقابت هستند که بر یکدیگر تأثیرگذار هستند و به صورت بلند مدت و کوتاه مدت تأثیر آن مشخص می‌شود. در مواردی نیز اثرات بازارها بر یکدیگر فوری است؛ یعنی ممکن است زمانی که سرمایه‌ها به سمت دلار می‌رود مسکن مقداری متوقف شود، اما نهایتاً این عقب‌ماندگی را جبران می‌کند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: روند کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه امسال آغازشده بود بر اساس گزارش‌های رسمی، ادامه پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۶.۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسید که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش‌یافته است.

زینعلی افزود: انتظار می‌رفت که در این دوره که جهش نام دارد تورم کاهش یابد، یعنی با کاهش تورم و ایجاد ثبات نسبی در قیمت دلار قیمت مسکن در سطحی متعارف قرار گیرد که با افزایش و نوسان قیمت دلار شاهد بی ثباتی در این بازار هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: در بازارهای سالم عرضه و تقاضا به یک صورت است و در تناسب هم قرار می گیرد. اگر سیاستی برای کنترل عرضه و تقاضا نباشد به اصطلاح فنر قیمت رها شده و بازار در سردرگمی قرا می‌گیرد. در حال حاضر این ذهنیت ایجاد شده که تغییرات قیمت ارز ادامه‌دار خواهد بود؛ بنابراین ممکن است تا شش ماه آینده برخی سرمایه‌ها از بخش‌های مولد یا سپرده‌های بانکی به بازارهای موازی منتقل شود.

سخن پایانی

برخی از کارشناسان معتقدند که بازار مسکن در انتظار است نه رکود! به گفته آن‌ها قواعد کلی رکود در این بازار حاکم نیست و معامله گران در انتظار ثبات اقتصادی هستند که به نظر می‌رسد با ثبات نرخ ارز این حرف دور از انتظار نباشد. حال باید دید کاهش قیمت دلار که از چند روز گذشته رخ داده تا کجا متوقف می‌شود و چه زمانی تأثیر خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت. با روند پیش رو در بازار ارز و شرط ادامه دار بودن آن پیش‌بینی می‌شود سال جاری بازار مسکن هم در ثبات قرار گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها