|
کدخبر: 279814

ارکان اصلی طرح توجیهی شهرسازی چیست؟

تحلیل بازار و تحلیل فنی پروژه، از اصلی‌ترین ارکان طرح توجیهی شهرسازی می‌باشد. برای کسب اطلاعات در مورد طرح امکان سنجی شهرداری تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در حقیقت طرح توجیهی مربوط به شهرسازی، تمام ارکان موثر در ساخت شهر را مورد بررسی قرار می‌دهد. منظور از تمام ارکان، برآورد دقیق هزینه ها، تحلیل زیست محیطی پروژه، دریافت مجوز های مورد نیاز از موسسات مختلف است. در حقیقت مهندسینی که به نگارش طرح توجیهی شهرسازی می‌پردازند، در ابتدا زمینه فعالیت پروژه را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین میزان سودآوری پروژه نیز از دیگر اطلاعاتی است که این طرح در اختیار شما قرار می‌دهد. برای توضیح بیشتر در مورد طرح توجیهی شهرسازی و ارکان آن باید گفت: این طرح مساحت و موقعیت زمین مورد نظر شما و وضعیت شبکه عبور و مرور آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. برای آشنایی حداکثری با این طرح ویژه، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طرح-توجیهی-شهرسازی-۱

ارکان اصلی طرح توجیهی شهرسازی

در ادامه به ذکر توضیحاتی در مورد ارکان طرح توجیهی شهرسازی می‌پردازیم.

تحلیل بازار مهمترین ارکان مورد تاکید طرح توجیهی

یکی از اهداف مهم شهر‌سازان برای انجام این کار، کسب سود اقتصادی است. به این نکته دقت کنید که قبل از شروع هر پروژه‌ای لازم است، وضعیت بازار و نیاز آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. طرح توجیهی شهرسازی، به صورت کاملا تخصصی، وضعیت بازار را مورد تحلیل قرار می‌دهد. در حقیقت، آگاهی از خلا‌های موجود در بازار مورد نظر و ارائه راهکار برای رفع این خلا ها، موجب موفقیت حداکثری پروژه خواهد شد. به همین دلیل لازم است مهندسینی که به تهیه این طرح ویژه می‌پردازند، به صورت کاملا تخصصی وضعیت بازار را بررسی نمایند. همچنین آگاهی از میزان سود نهایی پروژه شهرسازی نیز، موجب تشویق حداکثری سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این پروژه می‌شود.

تحلیل فنی پروژه از دیگر ارکان اصلی طرح توجیهی شهرسازی

تحلیل فنی پروژه شهرسازی، از دیگر اقداماتی است که برای تهیه طرح توجیهی باید آن را انجام داد. توجیه فنی شامل مطالعه در مورد جنبه‌های فنی پروژه می‌شود. تعیین محل دقیق اجرای پروژه، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز و ساختار اجرائی طرح، از جمله مواردی است که در تحلیل فنی طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین این طرح میزان زمین مورد نیاز برای محوطه سازی، راهسازی و ساختمان سازی را نیز تحلیل می‌کند. قابل ذکر است، برآورد هزینه‌ها‌ی انجام این امور با در نظر گرفتن تورم، از دیگر اطلاعاتی است که در قسمت توجیه فنی پروژه به شما اعلام می‌شود. با اطلاع از این موارد، شما در میانه مسیر با چالش‌های پیش بینی نشده مواجه نخواهید شد. با استفاده از این طرح ویژه توجیهی به صورت آگاهانه در مسیر قدم خواهید گذاشت.

طرح-توجیهی-شهرسازی-2

طرح توجیهی شهرسازی و تحلیل اقتصادی آن

طرح توجیهی شهرسازی و تحلیل اقتصادی آن

همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم، یکی از مهمترین اطلاعاتی که طرح توجیهی شهرسازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برآورد دقیق هزینه‌های شهرسازی است. به این نکته دقت کنید که این کار با بالاترین دقت و تخصص انجام خواهد گرفت. میزان دقیق هزینه‌های ساخت ساختمان، افتتاح مراکز تفریحی، فروشگاه و بسیاری دیگر، در این طرح مشخص شده است. با دسترسی به این طرح ویژه از تمام هزینه‌های شهرسازی از صفر تا صد اطلاع خواهید یافت. همچنین با اطلاع از میزان هزینه‌ها، به راحتی می‌توانید میزان بودجه در دسترس خود را نیز مدیریت نمایید. شما می‌توانید بررسی نمایید که سرمایه لازم برای اتمام این پروژه را در اختیار دارید یا خیر.

طرح-توجیهی-شهرسازی-3

طرح توجیهی شهرسازی

تصویب طرح توجیهی در کمیسیون ماده پنج

‌درحقیقت برای شروع کار شهرسازی نیاز به دریافت مجوز از شهرداری و بسیاری از موسسات دیگر است. یکی از مدارک لازم برای دریافت این مجوزها، طرح توجیهی شهرداری است. افرادی که به نگارش طرح توجیهی می‌پردازند، می‌بایست با قوانین موجود در این موسسات آشنایی داشته باشند. به این نکته دقت کنید که طرح توجیهی تهیه شده می‌بایست مورد تایید کمیسیون معماری ایران و همچنین کمیسیون ماده پنج معماری نیز قرار گیرد. به همین دلیل لازم است، این طرح توسط افرادی آگاه از شرایط و ضوابط این کمیسیون‌ها نگارش شود.

امکان سنجی پروژه

ارائه اطلاعاتی در مورد امکان سنجی پروژه، یکی از اصلی‌ترین وظایفی است که متخصصین نگارنده‌ی طرح توجیهی، بر عهده دارند. این افراد با بررسی دقیق میزان سرمایه در دسترس شما و میزان هزینه‌های مورد نیاز پروژه، طرح امکان سنجی شهرسازی را مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین این افراد کمک فراوانی به اخذ مجوز از موسسه‌های مربوطه خواهند کرد. در حقیقت تمام هزینه‌های انجام شده برای به ثمر رسیدن پروژه، می‌بایست جبران شود. تنها در این صورت طرح مورد نظر ارزش سرمایه گذاری را خواهد داشت. برای آگاهی از امکان بررسی دقیق میزان هزینه‌ها و درآمد نهایی پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است. تعیین شاخص‌های مالی و اقتصادی پروژه نیز در طرح توجیهی وجود دارد.

مطالعات زیست محیطی

در این قسمت از طرح توجیهی شهرسازی، پروژه از لحاظ زیست محیطی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حقیقت اقدامات شما برای شهرسازی نباید عواقب خطرناکی برای محیط زیست داشته باشد. این موضوع در مکان یابی درست و اصولی برای پیاده سازی پروژه، بسیار پر اهمیت است. در حقیقت پروژه مورد نظر شما نباید به پوشش گیاهی و جانوری منطقه آسیب بزند. قبل از اجرای پروژه می‌بایست اقداماتی جهت آماده سازی زیر بنای منطقه انجام داد. خاکبرداری، احداث استخر باطله، ایجاد مسیر جدید برای آب‌های سطحی، از جمله اقداماتی است که قبل از شروع کار باید انجام داد.

طرح-توجیهی-شهرسازی-4

طرح توجیهی و کمک به اخذ مجوزهای مورد نیاز

کمک به اخذ مجوزهای مورد نیاز

با توجه به اطلاعاتی که در بالا ارائه دادیم، با در دست داشتن طرح توجیهی، اخذ مجوز از موسسه های دولتی مختلف بسیار آسان خواهد بود. به این دلیل که توجیه فنی، توجیه اقتصادی، تحلیل زیست محیطی پروژه و بسیاری اطلاعات دیگر، در این طرح موجود می‌باشد. در حقیقت بسیاری از موسسه های مربوطه برای اعطای مجوز به اطلاعاتی از این قبیل نیاز دارند. همچنین با استفاده از طرح توجیهی، امکان جذب سرمایه گذار نیز ممکن خواهد بود. به این دلیل که میزان سود سالانه و ماهانه پروژه در این طرح توجیهی به صورت واضح مشخص شده است.

خدمات مهندسین مشاور هفت شهر آریا

شرکت مهندسین مشاور هفت شهر آریا، با بکارگیری مهندسینی زبده، سعی در ارائه خدمات با بالاترین کیفیت را دارد. چنانچه قصد شروع پروژه شهرسازی را دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره از کارشناسان، با ما در ارتباط باشید. راه‌های ارتباطی بین ما و شما در صفحه اصلی وب‌سایت درج شده است. این کارشناسان با بیش از دو دهه سابقه درخشان در انجام امور شهرسازی، آماده ارائه خدمات به شما هستند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر