|
کدخبر: 288238 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

قبل از سفر حتما این موارد را چک کنید / مهم ترین نکات ایمنی خودرو

برای داشتن یک سفر عالی و بی دردسر در ایام نوروز، بهتر است قبل از شروع مسافرت، خودروی خود را چک کنید.

خودرو قبل از سفر حتما این موارد را چک کنید / مهم ترین نکات ایمنی خودرو

سفرهای نوروزی، قطعا برای بسیاری از ما لذت بخش خواهد بود و از چند روز قبل از آغاز تعطیلات نوروزی، برنامه‌ریزی‌های بسیاری را برای انتخاب مکان مورد نظر و همچنین همسفرانی که قرار است ما را در مسیری طولانی همراهی کنند انجام می‌دهیم.

بدون شک، مکان‌های انتخابی، مسیرهای طولانی خواهند بود و از همین جهت، سلامت خودرو بسیار دارای اهمیت است. عده‌ای از افراد پیش از آنکه سفر خود را آغاز کنند، نگاهی به وضعیت خودرو نمی‌اندازند و بدون هیچ بازرسی فنی از خودرو، سفر خود را آغاز می‌کنند. به همین دلیل است که گاهی در کنار جاده، خودروهایی را مشاهده می‌کنیم که کاپوت خود را بالا زده و منتظر هستند امداد خودرو به کمک آنها بیاید. یا ممکن کسی در بین آنها باشد که در اصطلاح دست به آچار باشد و خود تعمیر ماشین را به‌دست بگیرد، اما در هر صورت وقت بسیاری گرفته خواهد شد.

چکاپ-خودرو۲

لازمه یک سفر خوب و با خیال راحت، چک کردن خودرو قبل از شروع سفر است. بهتر روز قبل از  سفر ابتدا خودروی خود را چک کنید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید چک شود ( آب) خودرو است. حتما قبل از آنکه سفر خود را آغاز کنید، آب داخل رادیات را چک کنید که پر باشد. همراه داشتن یک بطری آب اضافی داخل صندوق عقب ضروری است.

از سالم بودن زاپاس خود مطمئن شوید

مرحله بعد درباره یک خودرو مناسب سفر این است که از سلامت زاپاس اطمینان لازم داشته باشید. این امکان وجود دارد زاپاس شما پنچر باشد و شما فراموش کرده باشید. همچنین ممکن زاپاس، کم باد باشد. همراه داشتن زاپاس، بسیار اهمیت دارد چرا که این امکان وجود دارد تا در مسیر خودروی شما پنچر شود. در این صورت به راحتی می‌توانید پنچری خودرو را بگیرید. حتما از تکمیل بودن کیف ابزار نیز مطمئن باشید.

قبل از آنکه سفر خود را آغاز کنید به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و از تنظیم بودن باد لاستیک‌های خود مطمئن شوید. تنظیم نبودن باد لاستیک‌های خودرو ممکن در طول مسیر برایتان خطرآفرین باشد.

چکاپ-خودرو۳

چک کردن سلامت تمامی چراغ‌های خودرو، خصوصا چراغ‌های جلو و عقب، راهنما و چراغ ترمز و مه شکن را فراموش نکنید و اگر دچار ایراد یا سوختگی هستند حتما آنها را تعمیر نمایید. چراغ در جاده از مهم‌ترین تجهیزات خودرو است که باید بدون هیچ عیب و نقصی کار کند. این امکان وجود دارد، در طول مسیر جاده دارای مه گرفتگی باشد و امکان دید کافی وجود نداشته باشد. مه شکن یکی از مهم‌ترین قطعه‌ها در خودرو است که در شرایط مه گرفتی به کمکتان می‌آید. همچنین سلامت چراغ‌های جلو و چراغ خطر عقب دارای اهمیت است. چراغ خطر عقب این هشدار را به راننده پشت سر می‌دهد که شما درحال ترمز کردن هستید.

حتما سلامت برف پاک کن خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی در بارندگی، شیشه خوردو شما را تمیز خواهند کرد، همین‌طور سلامت گرمکن شیشه عقب بسیار مهم است تا در صورت بخار کردن شیشه بتوان از آن استفاده نمود. در فصل بهار، امکان باران‌های شدید وجود دارد. در صورت خرابی برف پاک‌کن و همچنین درست کار نکردن آن‌ها، ممکن است حادثه‌ای ناگوار برای شما پیش بیاید، چراکه دید کافی نسبت به جلوی خود ندارید.

قبل از شروع سفر حتما سلامت کامل سیستم گرمایش و سرمایش خودرو یا همان تهویه مطبوع را بررسی کنید تا به درستی کار کند چرا که طی مسافرت معمولا در جاده با آب و هوا متفاوتی روبه‌رو خواهید شد و باید آمادگی لازم برای مطبوع‌سازی هوای داخل خودرو را داشته باشید.

نقش مهم روغن موتور در مسافرت

روغن‌ها نقش عمده و مهمی را در خودرو شما ایفا می‌کنند و بهتر در همه حال خصوصا قبل از مسافرت به آنها دقت کنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید. اول از همه باید روغن موتور را چک کنید، به اندازه بودن و سطح کیفیت روغن موتور باید حتما قبل از سفر توجه شود، بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین به طور متوسط هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بسته به برند و کیفیت استفاده شده تعیین می‌شود. اگر مسافت سفری که در پیش دارید بیشتر از دوره تعویض روغن است حتما قبل از شروع مسافرت روغن موتور خودرو را تعویض کنید. با شرایط گفته شده روغن گیربکس را نیز مورد بررسی قرار دهید (به‌خصوص اگر خودرو اتوماتیک دارید) تا در صورت لزوم روغن گیربکس آن هم تعویض شود.

در نهایت، مهم تر از تمام این نکاتی که گفته شد، خواب کافی از مهم‌ترین شرط‌ها برای یک سفر خوب است. چراکه اگر خواب کافی نداشته باشید، هوشیاری شما در پایین می‌آید و نمی‌توانید در مقابل حوادث احتمالی واکنش صحیح از خود نشان دهید.

ارسال نظر