|
کدخبر: 270096

این نوشیدنی برای لاغری مناسب است

چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای ترش نام‌هایی است که بار‌ها و بار‌ها به گوشمان خورده و از خواص دارویی آن‌ها شنیده ایم. برخی انواع چای در کشور ما مصرف بیشتری دارد و برخی دیگر تنها به ندرت در بعضی روز‌های سال مصرف می‌شوند.

بدون شک چای ترش یکی از انواع چای است که مصرف کمی دارد. رفته رفته و با وارد شدن به فصل سرما و سرماخوردگی، تب استفاده از انواع دارو‌ها و دم‌نوش‌های گیاهی اوج می‌گیرد. چای ترش یکی از آن‌ها است که قصد داریم شما را با خواص آن در این مطلب آشنا کنیم.

همان طور که از اسم آن پیداست، اولین و بارزترین خصوصیت چای ترش طعم ترش آن است. یکی از نام‌های دیگر این چای، چای مکی یا چای مکه است. دلیل آن میزان کشت بالا در کشور عربستان و بخصوص شهر مکه است.

نام علمی گیاه چای ترش (Hibiscus sabdariffa) است. چای ترش جزء سرده گل بامیه یا ختمی به شمار می‌رود. چای ترش معمولاً به صورت سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته با توجه به خواص ضد سرماخوردگی آن، نوع گرم آن نسبت به نوع سرد طرفداران بیشتری دارد.

چای ترش یا گل جامائیکا به شکل بوته رشد می‌کند. ارتفاع بوته آن به حدود ۳ متر خواهد رسید. بخش اصلی چای ترش که مورد مصرف قرار می‌گیرد، کاسبرگ آن است. کاسبرگ چای ترش در ابتدا روی بوته سبز رنگ است و پس از رسیدن به رنگ قرمز درمی آید.

چای ترش طعم ترش و رنگ قرمز دارد. به همین دلیل ممکن است با همه ذائقه‌ها جور نباشد. چای ترش را با نام چای قرمز نیز می‌شناسند که برگرفته از رنگ آن است.

اگر ذائقه شما با طعم ترش سازگار نیست، برای مصرف بهتر و لذت بخش‌تر آن می‌توان افزودنی‌هایی به آن اضافه کرد که در انتها مورد بحث قرار خواهیم داد. در مصرف چای ترش باید رعایت کرد، چراکه میزان بیش از حد آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بدن شود.

پیشینه چای ترش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بروز بیماری‌های جدید ناشی از زندگی مدرن و آلودگی هوا، استفاده از گیاهان دارویی طرفداران بی‌شماری پیدا کرده است. سالیان درازی است که انسان‌ها برای حل مشکلات جسمی و روحی خود دست به دامان پزشک طبیعت می‌شوند و گیاهانی که در دل آن رشد می‌کنند را به عنوان درمان مشکلات خود جستجو می‌کنند.

یکی از این گیاهان که خواص دارویی و البته طعم لذت بخشی دارد، چای ترش است. چای ترش در غرب آفریقا متولد شده است. اکنون گستره کشت آن به کشور‌های زیادی افزایش یافته است؛ مانند بسیاری دیگر از گونه‌های دم‌نوش گیاهی، چای ترش نیز در مناطق گرمسیری رشد بهتری دارد.

چای ترش توسط برده‌های آفریقایی به دیگر نقاط جهان انتقال یافت. اولین تجربه استفاده از کاسبرگ چای ترش به عنوان دم‌نوش در سال ۱۶۸۷ به ثبت رسیده است.

چای ترش در ایران

چای ترش در ایران کشت بالایی ندارد. چای ترش از جمله گیاهان دارویی است که در سال‌های اخیر با تقاضای نسبتاً بالایی روبرو شده است. بیشتر چای ترشی که در کشور به فروش می‌رسد، در کشتزار‌های استان سیستان و بلوچستان پدید می‌آید. حدود ۱۰۰ هکتار از زمین‌های این استان به کشت چای ترش اختصاص دارد.

خواص چای ترش

مانند بیشتر گیاهان دارویی، چای ترش نیز جدای از طعم دل‌چسب آن، به دلایل پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به قول معروف «هم فال است، هم تماشا». چای ترش به دلیل طعم و خواص دارویی آن بیشتر در فصول سرد سال مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. برخی از بارزترین خواص دارویی چای قرمز به شرح زیر هستند:

پیشگیری از سرماخوردگی

تقریباً تمام خوراکی‌های ترش طبیعی در یک خصوصیت اشتراک دارند و آن ویتامین سی است. ویتامین سی در چای ترش به وفور یافت می‌شود و یکی از منابع ارزشمندی است که می‌تواند در فصل پاییز و زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد.

البته اگر بیشترین میزان خواص چای ترش را جستجو می‌کنید، استفاده از آن بدون قند توصیه می‌شود. برای بهتر کردن طعم آن می‌توان اندکی عسل نیز به آن اضافه کرد که خاصیت ضد سرماخوردگی آن را افزایش خواهد داد.

کاهش فشار خون و کلسترول

شواهد و مطالعات حاکی از آن است که چای ترش می‌تواند میزان فشار خون را در درازمدت کاهش داده و برای کسانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند می‌تواند ثمربخش باشد.

طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۰۸، حدود یک سوم افرادی که به فشار خون بالا و نسبتاً بالا دچار بودند، به مصرف چای ترش واکنش مثبتی نشان داده و فشار خون آن‌ها پایین آمد.

یکی دیگر از اثرات چای ترش، کاهش کلسترول بد بدن به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن است.

رفع عطش و سردرد

برخی از ورزشکاران از این نوشیدنی به صورت سرد و پس از تمرین‌های ورزشی استفاده می‌کنند. چای ترش به سرعت جذب می‌شود و دمای بدن را تعدیل می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت ادرارآوری می‌تواند مواد سمی و زائد بدن را به شکل قابل ملاحظه‌ای دفع کند.

یکی از خواص ویتامین سی این است که سردرد شما را به صورت طبیعی التیام می‌دهد. چای ترش نیز علاوه بر ویتامین سی دارای البته باید دقت داشت که چای ترش کافئین ندارد و به همین دلیل نیاز شما را به کافئین برطرف نخواهد کرد.

چای ترش برای لاغری

با گسترش سبک زندگی ناسالم، هر روز نیاز به تحرک و مصرف مواد غذایی سالم بیشتر در جامعه به چشم می‌خورد. افزایش وزن هدیه ناخواسته این سبک زندگی ناسالم بوده است. چای ترش یکی از مواد غذایی و گیاهان دارویی است که می‌تواند در کنترل وزن و کاهش وزن به شما کمک کند.

منبع: تابناک

ارسال نظر