|
کدخبر: 289302

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

توضیحات قالیباف درباره کمک معیشتی مجلس به مردم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با دقت زیاد توانست بگونه ای عمل کند که در بودجه امسال سقف مجموع درآمدهای دولت و شرکت های دولتی نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه حدود ۲.۶ درصد نیز کاهش پیدا کرده است که دستاوردی قابل توجه در تصویب بودجه محسوب می شود.

اقتصاد توضیحات قالیباف درباره کمک معیشتی مجلس به مردم

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفند ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه و با حضور ۲۲۶ نفر از نمایندگان آغاز شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل برگزاری بخشی از این نشست به صورت غیرعلنی، گفت: جلسه امروز صحن راس ساعت ۸ صبح آغاز شده بود و تا الان در رابطه با مسائل بودجه و رسیدگی به آن و مسائلی دیگری که در زمان بررسی بودجه فرصت نشده بود بررسی کنیم در جلسه غیرعلنی با همکارانمان مطرح کردیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد: طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فاسد

بررسی طرح نحوه مواجهه با قانع‌کننده نبودن پاسخ وزیر

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار

گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد: طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: لایحه یک فوریتی پروتکل (تمدید) موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو

موارد زیر نیز در دستور هفته جاری قرار دارند:

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد: طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد: طرح استفساریه بند (ج) ماده (۱۱۲) قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها.

هنوز تا تصویب بودجه ای با شاخص های مطلوب فاصله داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته ضمن تشکر از دولت محترم که  پیشرفت های خوبی در تنظیم لایحه بودجه در راستای  اصلاح ساختار بودجه انجام داده است، باید اذعان کرد که هنوز تا تصویب بودجه ای با شاخص های مطلوب فاصله داریم در این راستا تمام تلاش نمایندگان محترم مجلس این بود در بررسی و تصویب لایحه دولت، در عین حالی که با توجه به تورم بسیار سنگین موجود، معیشت مردم را مدنظر قرار می دهند، سقف بودجه دستخوش تغییرات زیاد نشود چرا که این افزایش ناترازی فقط باعث تورم بیشتر و کاهش قدرت خرید مردم می شود.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور مطرح کرد: اما نکته قابل توجه این است که در عین کاهش سقف بودجه، مجلس در عرصه کمک به معیشت مردم و اقشار مختلف مجموعه ای از احکام به نفع معیشت مردم را تصویب کرده است که از جمله آنها می توان به بالابردن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران تا ماهی ۱۰ میلیون تومان، افزایش حقوق برای سربازان وظیفه متاهل و مجرد در مناطق عملیاتی، افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، افزایش مســتمری مددجویان نهادهای حمایتی مخصوصا معلولان شدید فاقد شغل و درآمد و همچنین به رزمندگان معسر، الزام دولت به ثبت نام متقاضیان جدید یارانه، صدور مجوز واگـذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سـهام و موارد دیگر اشاره کرد.

تذکر نماینده مجلس در صحن علنی

سید کاظم دلخوش عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس، تشکیل شورای نظارتی در تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی طرح‌ها و لوایح را موازی‌کاری با رویه شورای نگهبان دانست که باعث روی زمین ماندن بندهایی از قانون بودجه نیز شده است و از رهبر معظم انقلاب خواست تا برای رفع این مشکل ورود پیدا کنند.

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

رئیس مجلس با اشاره به ابهامات مواد طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: این طرح را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع می‌دهیم تا ایرادات و ابهامات آن بررسی و رفع شود.

کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد، با کلیات این طرح با ۱۲۳ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

وزارت جهاد از گرانی کالاهای اساسی جلوگیری کند

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک با اشاره به گرانی اقلام و کالاهای اساسی مردم گفت: وزارت جهاد از بروز مشکل کمبود اقلام پروتئینی و گرانی کالاهای اساسی مردم در ایام ماه مبارک رمضان و شب عید جلوگیری کنند.
 

ضرورت پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

 
سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس از سازمان تامین اجتماعی خواست نسبت به پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده حقوق بازنشستگان اقدام کند.
 
 
مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: از وزیر بهداشت و آموزش پزشکی تقاضا دارم هرچه سریعتر دستورالعمل اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی را تهیه و اجرا کند.
 
پایان جلسه علنی مجلس
 
علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲:۱۵ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (سه‌شنبه، ۲۳ اسفندماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها