|
کدخبر: 288699

بازار فارکس چیست و چه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد؟

معامله‌گران فارکس از افزایش و سقوط ارزهای بین‌المللی به کسب سود می‌پردازند. اما این کار چگونه ممکن است؟ در این مطلب با این بازار می‌شوید.

اقتصاد بازار فارکس چیست و چه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد؟

بازار فارکس که معمولا به آن تجارت فارکس یا FX نیز می‌گویند، بازار جهانی برای مبادله ارزهای خارجی است. فارکس بزرگ‌ترین بازار جهان است و معاملاتی که در آن انجام می‌شوند، بر همه چیز تاثیر می‌گذارند. از قیمت پوشاک وارداتی از چین گرفته تا مبلغی که برای یک شربت خنک در هنگام تعطیلات می‌پردازید.

بازار فارکس چیست؟

در ساده‌ترین حالت، بازار فارکس مشابه صرافی‌هایی است که در سفر به خارج از کشور با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید. در این بازار، یک معامله‌گر، ارزی را می‌خرد و دیگری را می‌فروشد. نرخ ارز نیز دائما و بر اساس عرضه و تقاضا، در نوسان است.

ارزها در این بازار مبادله می‌شوند، بازاری جهانی که از دوشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته باز است. تمام معاملات فارکس در خارج از بورس (OTC) انجام می‌شوند. به این معنی که هیچ‌گونه صرافی فیزیکی وجود ندارد. درواقع، یک شبکه جهانی از بانک‌ها و سایر موسسات مالی بر این بازار نظارت دارند؛ به جای یک نهاد مرکزی که مثلا در بورس اوراق بهادار نیویورک یا وال استریت شاهد آن هستیم.

علت معاملات در بازار فارکس چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق فعالیت‌های تجاری در بازار فارکس بین معامله‌گران نهادی، بانک‌ها، مدیران صندوق‌ها، شرکت‌های چندملیتی و نمایندگان آن‌ها رخ می‌دهند. این معامله‌گران لزوما قصد ندارند خودشان ارزها را تصاحب کنند؛ بلکه صرفا ممکن است در مورد نوسانات آتی نرخ ارزها به گمانه‌زنی (خرید یا فروش) بپردازند.

برای مثال، یک معامله‌گر فارکس اگر معتقد باشد ارزش دلار آمریکا تقویت می‌شود، ممکن است یورو خود را با دلار معاوضه کند. او با این کار می‌تواند در آینده یورو بیشتری بخرد. در همین حال، یک شرکت آمریکایی فعال در اروپا می‌تواند در صورت تضعیف یورو، از بازار فارکس به عنوان پوشش استفاده کند. به این معنی که از ارزش سرمایه‌گذاری خود در پول یورو می‌کاهد و آن را به ارزهای دیگر تبدیل می‌کند.

نحوه معامله ارزها در بازار فارکس

در بازار فارکس به همه ارزها یک کد سه‌حرفی و بسیار شبیه به نماد سهام در بورس اختصاص داده می‌شود. در حالی که بیش از 170 ارز در سراسر جهان وجود دارد، دلار آمریکا در اکثر معاملات فارکس دخالت دارد. بنابراین دانستن کد آن یعنی USD بسیار مفید است. یورو (EUR) دومین ارز محبوب در این بازار به‌شمار می‌رود و در 27 کشور اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شود.

سایر ارزهای اصلی، به ترتیب محبوبیت، عبارت‌ از ین ژاپن (JPY)، پوند بریتانیا (GBP)، دلار استرالیا (AUD)، دلار کانادا (CAD)، فرانک سوئیس (CHF) و دلار نیوزیلند (NZD) هستند. تمام معاملات فارکس به صورت ترکیبی از دو ارز (جفت ارز) در حال مبادله بیان می‌شوند. هفت جفت ارز زیر که به عنوان ارزهای عمده شناخته می‌شوند، حدود 75 درصد از معاملات فارکس را به خود اختصاص می‌دهند.

  • یورو/دلار آمریکا (USD/EUR)
  • ین ژاپن/دلار آمریکا (USD/JPY)
  • پوند انگلیس/دلار آمریکا (GBP/USD)
  • دلار آمریکا/دلار استرالیا (AUD/USD)
  • دلار کانادا/دلار آمریکا (USD/CAD)
  • دلار آمریکا/فرانک سوئیس (USD/CHF)
  • دلار آمریکا/دلار نیوزیلند (NZD/USD)

بازار-فارکس-2

محرک ارزها در بازار فارکس چیست؟

مانند هر بازار دیگری، قیمت ارزها بر اساس عرضه و تقاضای فروشندگان و خریداران تعیین می‌شود. با این حال، نیروهای کلان دیگری نیز در این بازار نقش دارند. تقاضا برای ارزهای خاص می‌تواند تحت تاثیر نرخ بهره، سیاست بانک‌های مرکزی، سرعت رشد اقتصادی و محیط سیاسی کشورها نیز قرار بگیرد.

بازار فارکس 24 ساعت شبانه‌روز و پنج روز در هفته (به‌جز شنبه و یکشنبه) باز است. بنابراین معامله‌گران بازار فرصت دارند نسبت به اخباری که ممکن است بر بازار سهام تاثیر بگذارند، واکنش نشان دهند. بسیاری از معاملات ارزها روی سفته‌بازی یا پوشش ریسک متمرکز هستند. بنابراین معامله‌گران باید از اخبار بنیادی که می‌توانند باعث افزایش شدید ارزها شوند، آگاه باشند.

بروکرهای فارکس

آیا معتقد هستید که ارزش پول یورو (EUR) در برابر دلار آمریکا (USD) افزایش می‌یابد یا بالعکس؟ پس باید جفت ارز EUR/USD را معامله کنید تا وارد یک فرصت سرمایه‌گذاری در فارکس شوید. اما برای تجارت فارکس، به یک کارگزار آنلاین معتبر نیاز دارید. معامله با یک کارگزار معتبر یا بهترین بروکر فارکس یک عامل مهم برای موفقیت در بازار ارزهای بین‌المللی است.

معامله‌گر یا سرمایه‌گذار بازار فارکس ممکن است نیازهای خاصی در رابطه با پلتفرم، ابزار معاملاتی یا الزامات دیگر داشته باشد. بنابراین درک بیشتر در مورد نیازها و سبک سرمایه‌گذاری شما می‌تواند به تعیین این موضوع کمک کند که کدام کارگزار یا بروکر فارکس برای شما بهترین است.

جمع‌بندی

یک سرمایه‌گذار معمولی احتمالا در بازار فارکس فعالیت نمی‌کند. اما آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد، همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا فعالیت‌های بلادرنگ این بازار بر مبلغی که برای صادرات می‌پردازیم یا هزینه سفر به خارج از کشور تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر قصد خرید عمده یک کالای وارداتی را دارید، یا می‌خواهید به خارج سفر کنید، خوب است که نرخ ارز تعیین شده توسط بازار FX را مدنظر داشته باشید.

 

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها