|
کدخبر: 280619

نقش سهام یار بر معاملات بورس

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با طرح سهام یار توضیح می دهد.

اقتصاد نقش سهام یار بر معاملات بورس

سهامی که شامل طرح سهام‌یار می‌شوند، طیف گسترده‌ای از سهم‌ها و صنایع را برمی‌گیرند و اغلب سهام موجود در بازار سرمایه را شامل می‌شوند. این طرح بر روی تک نماد و سهم اجرایی نشده بلکه برروی پرتفوها اجرایی شده است.

به بیان دیگر، این طرح «نمادپایه» نیست بلکه «پرتفوپایه» است. سهام‌یار مخصوص سهامداران حقیقی با سبد سهام زیر ۱۰۰ میلیون تومان تا تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ است و هر معامله‌ای که انجام شده مربوط به اشخاص حقیقی است و این‌که بیش از نیم میلیون نفر از این طرح استفاده کرده‌اند، نشان‌دهنده استقبال خوب از این طرح است.

از زمانی که این طرح مطرح و در فاصله زمانی که مقدمات اجرای آن فراهم شد و تا زمان اجرایی شدن آن، اثرات کاملا مشهودی بر بازار داشت، البته هیچ‌گاه روند بازار سرمایه را با یک عامل نمی‌توان ارزیابی کرد اما از تاریخ ۲۱ آبان ماه تقریبا با یک تلورانس ناچیزی وضعیت شاخص بسیار استیبل و باثبات بوده است.

به صورت کلی به واسطه اهدافی که برای این برنامه طراحی شده و برای اجرای آن در نظر گرفته شده است از جمله ایجاد آرامش روانی و بازگرداندن اعتماد به بازار و همچنین اثرات بازاری آن که تشویق سهامداران خرد و حقیقی به ماندگاری در بازار و جلوگیری از فروش هیجانی به علت وجود اطمینان خاطر و تضمین سود ۲۰ درصد است، این عامل به اندازه وزنی که دارد باعث شده تا در کنار دیگر عواملی که حتی در وضعیت باثبات ذات بازار است، بازار سرمایه با ثبات نسبی همراه شود.

منبع: اطلاعات بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها