|
کدخبر: 101877

دارندگان سهام عدالت باید خمس پرداخت کنند

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به برخی احکام فقهی بازار سرمایه و بورس، گفت: در ارتباط خمس سهام عدالت نیز مراجع اعتقاد دارند آن مقدار از سهام عدالت که متعلق به خود شخص است در صورتی که قابل خرید و فروش باشد و سال خمسی بر آن بگذرد، خمس دارد.

اقتصاد دارندگان سهام عدالت باید خمس پرداخت کنند

حجت‌الاسلام امیر صالحی با توجه به گرایش جامعه امروز به بازار بورس توضیحاتی در ارتباط با احکام فقهی مرتبط با آن ارائه کرد و اظهارکرد: تجارت و داد و ستد در اسلام از جایگاهی بس والا برخوردار است به نوعی که خرید و فروش و مبادله کالا و خدمات همانند دیگر عرصه‌های زندگی، از نظر اسلام دارای آداب و احکامی است که برای آن‌کس که قصد دارد وارد این عرصه شود دانستن آنها لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه عدم آشنایی با این احکام، موجب لغزیدن در دام ربا و حرام‌خواری و سلب برکت از مال و سرمایه می‌شود، تاکید کرد: در واقع وقتی انسان در کاری وارد می‌شود می‌بایست همه ابعاد آن را بشناسد و حتی بر جزییات آن واقف باشد تا بتواند به شایستگی از عهده کار برآید.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، تصریح کرد: از آنجا که مطابق آیات قرآنی مسئله اقتصادی پس از مسئله عبادت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکلیف هر انسانی است و قوام جامعه به آن بستگی دارد، دانستن احکام و آداب این حوزه نه تنها شایسته بلکه به عنوان یک تکلیف و وظیفه مطرح است.

وی اضافه کرد: در همین ارتباط در حدیثی از حضرت امیرالمومنین (ع) آمده است که «ای تاجران، اول مسائل و احکام شرعی تجارت را فرا گیرید بعد مشغول تجارت شوید» به نوعی که حضرت این جمله را سه بار تکرار کرد.

عدم شناخت احکام شرعی تجارت گرفتاری در دام تجارت حرام و ربوی

صالحی تاکید کرد: افرادی که بدون شناخت نسبت به احکام شرعی و مسائل تجارت وارد این کار می‌شوند، به احتمال قوی در دام تجارت حرام و ربوی گرفتار می‌شوند و رزق حلال و طیب را به حرام و خبیث تبدیل می‌کنند به نوعی که آن حضرت (ع) در ادامه همان هشدار قبلی‌اش به این نکته توجه داده و فرموده است: «به خدا سوگند، ربا در این امت از جای پای مورچه بر روی سنگ سخت پنهان‌تر است.

وی با بیان اینکه یکی از موارد و مصادیق تجارت سرمایه‌گذاری در بورس و خرید و فروش سهام شرکت‌ها است، گفت: بورس بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد، بر این اساس به نظر مراجع معظم تقلید، بورس فی‌نفسه اشکال ندارد اما مهم این هست که شروط صحیح بودن معامله در آن رعایت شود.

شرایط صحیح بودن معامله در بورس

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به برخی از این شروط که مدنظر اغلب مرتجع تقلید نیز هست، ابرازکرد: باید دقت کنیم که معاملات شرکت سهامی حرام نباشد پس اگر شرکتی به معاملات حرام مشغول باشد، خرید سهام آن، جایز نیست.

وی با تاکید بر اینکه معاملات شرکت‌های سهامی واقعی و در چارچوب قوانین اسلامی باشد پس اگر معاملات صوری بوده و جنبه واقعی وحقیقی نداشته باشد خرید سهم چنین شرکت‌هایی صحیح نیست، تاکید کرد: به طور مثال آیت الله مکارم شیرازی در این ارتباط می‌فرمایند که «بورس هرگاه مربوط به سهام کارخانه‌ها باشد، سرمایه‌گذاری در آن مانعی ندارد.»

حجت‌الاسلام صالحی، تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که مقدار سهام و ارزش آن معلوم باشد و غرر و فریب در معاملات نباشد و اطلاعات اجمالی در این نوع معاملات وجود داشته باشد به طور مثال رهبر معظم انقلاب در جواب استفتائی بیان فرموده‌اند که اگر ارزش مالی سهام کارگاه، کارخانه، شرکت و یا بانک به اعتبار خود سهام و براثر اعطای اعتبار به آنها توسط کسی که انجام این کار به وسیله او صحیح است، باشد، خرید و فروش آن اشکال ندارد.»

وی اضافه کرد: در ادامه این استفتاء آمده است که «همچنین اگر به اعتبار قیمت کارگاه، شرکت، کارخانه و یا بانک و یا سرمایه آنها باشد، با توجه به اینکه هر سهمی بیانگر جزئی از آن است، در نتیجه خرید و فروش سهام اشکال ندارد به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور دیگری که عرفاً برای رفع غرر، علم به آنها لازم است داشته باشد و فعالیت‌های شرکت یا کارِ کارخانه و کارگاه و یا بانک شرعاً حلال باشد.

فعالیت‌های بورس بنا بر نظر مراجع نباید خلاف قوانین و مقررات باشد

وی با بیان اینکه فعالیت‌های بورس بنا بر نظر مراجع نباید خلاف قوانین و مقررات باشد، تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن دقت شود این است که سرمایه گزاری در بورس همانند دیگر سرمایه‌ها سر سال خمسی متعلق خمس است و همه مراجع معتقدند که سهامی که از سازمان بورس خریداری می‌کنیم، خمس دارد چون حکم سرمایه را دارد.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ارتباط با اینکه در بورس اوراق بهادار خمس چگونه محاسبه می‌شود، بیان کرد: باید به این نکته دقت کنیم که سر سال خمسی ممکن است فرد دارای سهام چند شرکت باشد که معمولاً نماد معاملاتی چند تای آنها به دلایل رایج مثل حسابرسی متوقف است و معلوم نیست چه وقت و با چه قیمتی باز می‌شود یا اینکه سهم در قیمت روز خریدار ندارد و باید صبر کرد تا در روزهای آینده قیمت به حدی پایین بیاید که خریدار داشته باشد، در این زمینه نیز مراجع معتقدند که محاسبه خمس در زمانی که امکان دارد انجام شود.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب در این ارتباط می‌فرمایند که «با فرا رسیدن سر سال خمسی برای قیمت‌گذاری سهام مذکور اقدام گردد، هر زمان که امکان آن فراهم شد محاسبه خمس انجام می‌گیرد» و نظر آیت الله مکارم نیز چنین است که «چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت شود، ولی چنانچه برای پرداخت خمس در زحمت باشید، مجازید خمس آن را به ذمّه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید.»

آیا به سهام عدالت خمس تعلق می‌گیرد؟

صالحی ابرازکرد: در ارتباط خمس سهام عدالت نیز مراجع اعتقاد دارند آن مقدار از سهام عدالت که متعلق به خود شخص است در صورتی که قابل خرید و فروش باشد و سال خمسی بر آن بگذرد، خمس دارد.

وی در پاسخ به این سوال که درآمد و کسبی که از طریق بورس و خرید و فروش ارواق بهادار به‌دست می‌آید آیا قمار محسوب می‌شود، نیز تاکید کرد: خیر، به طور مثال فرق قمار و بورس در این است که در قمار، خوردن مال به باطل صورت می‌گیرد؛ یعنی بدون مجوز یا عقود شرعی است ولی در بورس اگر بر اساس عقود شرعی و اسلامی عمل شود خرید و فروش بی‌اشکال است.

کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: از نظر اسلام انجام هر نوع معاملات مانند بورس، خرید و فروش سهام و غیره یا اینکه کسی کار خود را خرید و فروش سهام قرار دهد در صورتی که عقود و معاملات صوری نبوده و مطابق با احکام شرع و قوانین باشند، فروشنده واقعاً مالک باشد یا از طرف مالک وکیل باشد و خریدار واقعاً مالک و صاحب جنس خریداری شده شود، اشکال ندارد.

وی گفت: از نظر اسلام اگر هر نوع معاملات مانند بورس، خرید و فروش سهام و… و نیز اینکه کسی کار خود را خرید و فروش سهام قرار دهد، در صورتی که عقود و معاملات صوری نباشد و مطابق با احکام شرع و قوانین باشد و فروشنده واقعاً مالک باشد یا از طرف مالک وکیل باشد و خریدار واقعاً مالک و صاحب جنس خریده شده شود، اشکال ندارد.

نظر برخی مراجع در ارتباط با حکم معاملات آتی سهام در بورس

صالحی در ارتباط با اینکه بعضی مراجع معظم تقلید مانند آیت الله مکارم شیرازی معاملات آتی سهام در بورس راحرام می‌دانند، در این ارتباط چگونه باید عمل کرد، گفت: نظر ایشان در این ارتباط صریح است وفرموده‌اند این نوع معاملات یعنی خرید و فروش آتی که نه جنس موجود است و نه قیمت پرداخت می‌شود باطل است.

منبع: مهر
  • بی نام ارسالی در

    لطفا شماها دیگه خفه شید خمس بخوره تو سرت ون همینو کم داشتیم یکی مثل تو بیاد واسه ما تعیین نکلیف کنه

    • میرزا ارسالی در

      دقیقا،،،این یکی از دلایلی که سفارش میکنند سهام را نفروشید بقیه هم پشت بند این میان

    • ناشناس ارسالی در

      دادا جون
      داره حرف اسلام رو میزنه مگه پول خمس به حساب این بنده خدا می ره
      یکم تحقیق کن
      یه وقت تهمت نزنی

    • آلتین ارسالی در

      دززززززززززززززززززززززززززززززززز

    • محمد ارسالی در

      سلام
      اگر مسلمانی و نماز می خوانی همانطور که نماز واجب است، خمس هم واجب است.

  • سید ارسالی در

    ان شاءا... که شامل حال آقا زادگان هم باش د

  • ناشناس ارسالی در

    میگم سهام عدالت بدید ما خمسشا میدیم😂😂😂

  • یک بازنشسته ارسالی در

    خفه شو بابا !!!ملت نان ندارند بخورند اون وقت بیان به تو صدقه وخمس بدهند !!! برو ک ار کن ونان بازوتو بخور بجای صدقه وخمس

    • ابوالفضل ارسالی در

      دوست عزیز
      قواعد خمس مشخص و واضحه < br /> کسی که مالی نداره یا اینکه مالی دا ره ولی بدهی زیاد داره همه اینها در خمس م حاسبه میشه و مطمئن باش پرداخت خمس خیلی خ وبه
      به شخصه تا سال گذشته من خمس پر داخت نمی‌کردم اما سال گذشته خمسمو حساب و پرداخت کردم و به عینه برکتشو دیدم و به هیچ عنوان حاضر نیستم این عملو دیگه ترک ک نم
      خدایا شکرت

    • بنده ارسالی در

      سلام بزرگوار
      بازنشسته یعنی پیشکسوت و باتجربه
      پدرجان شما احکامش رو بخون میگه پس از تمام هزینه ها و مخارج در طول یک سال معین اگر چیزی اضاف آوردی ، واجب است خمس آن را بپردازی.
      مثلاً اگر 100هزارتومان اضاف آوردی، 80 هزارتومان آن مال خودت گوارای وجود، 20 هزارتومان آن را هم در راه خدا هزینه کن، همانطور که نماز واجب است خمس هم واجب است.

    • یک عاقل ارسالی در

      همین ملتی که میگی نون ندارن بخورن اگه ای نقدر حرص نمیزدن و خمس مالشونو میدادن، بر کتش هم میدیدن. چرا ما که خمسشو میدیم نون داریم بخوریم؟!؟

  • سیده ارسالی در

    سلام بعضی ها به حرام خوری عادت کردن حیف لقمه سهام عدالت که تو سفره اون نمک ب حرو ماست ... خدایا شما این سهامو ب ما هم برس ون تا خمس که هیچ انفاق زکات صدقه ... همه چیز که بشه بدیم

    • علی ارسالی در

      بوی کباب شنیدن.ولی غافل از اینکه دارن خر داغ میکنن

    • ناشناس ارسالی در

      حرام خواری؟
      اگه اسلام رو قبول داری که این بنده خدا داره حرف دین رو میزنه اگه هم قبول نداری ، این حرام خواری رو از کجا درآوردی؟

  • علی ارسالی در

    اگر بوی کباب شنیدید.دارن خرداغ میکنن .گر به بوی گوشت و کباب شنیده.

  • حسن ارسالی در

    تا حالا کجا بودی که ربا بانکی کمر ملتو شکسته و همه شدیم برده بانکها عادت کردین به مفت خوری وتن پروری از اسلام فقط خوردن و خوابیدنش به شما رسیده

    • ناشناس ارسالی در

      👏👏👏

  • رویا ارسالی در

    توبده به ماخمس هم بهتون میدیم😂😂

  • م.د ارسالی در

    اگرخمس بدهیم چرامالیات برارزش افزوده بدهیم باشدخمس را به فقرا می دهیم

  • شهره ارسالی در

    سلام اخه خمسه چی روبپردازن؟هرسهام یک میل یونی که کردید ۵۰۰تومن نصفشواینجامعلوم نش دچی شدحالابقیشم اونجوری میخوایدبگیرید

  • شهریار پوراحمدی ارسالی در

    لطفاسوال بفرماییدکه آیا آقازاده شان که د رکارتجارت هست همه ساله خمس متعلق به وجوه ی که بدست می آوردراپرداخته است ؟

  • سجاد ارسالی در

    سلام با احکام خدا شوخی نکنید، خمس جزء اح کام الهی است. حالا مشمول شرایطش شدید خود دانید، ولی سرکشی در مقابل احکام خدا گنا ه دیگری است مراقب باشید.

  • ناشناس ارسالی در

    تا به حال که امکان خرید و فروش نبوده. ای ن موضوع هم مانند مابقی درآمدها ، بعد از سال خمسی و درصورتیکه هزینه نشود ، خمس دا رد

    • علی قاسمی ارسالی در

      تویکی خواهشا..بسه بس شنفتیم

  • ناشناس ارسالی در

    هنوزچیزی دست مردم نیومده اگه رسید چشم فع لا فقط شعار ودوندگی کافینت،وپاس،کاری،بان ک دفاترپیشخوان هدروقت وهزینه تابه حال عا یدمون شده

  • قنبر ارسالی در

    زر زیادی نزن اگه فقط یک روز در شرایط امثال من زندگی کنی خمس که هیچ اسم خودتو هم فراموش میکنی،،

  • محمد ارسالی در

    اقا خمسشوبدید اخوندابخورن گردن کلفت کنن به ریش ملت قهقهه بزنن

  • علی قاسمی ارسالی در

    حاجی آقامسئلتو؟ماشین ضدگلوله ولاکچری ویل ای لاکچری درشمال خمس داره یانه.ببخشیدموب ایل چندده میلیو نی چی(البته شما رونمیگم)

  • محمود ارسالی در

    قربونت برم چه خمسی آخه ؟برگه من اسمی 625 هزاری هستش رفتم بانک میگه ارزش سهامت 320هزار که 30درصدش میشه یک میلیون به یک میلیون من خمس واجبه جوون 35 ساله ن کار دارم ن بیمه پدر مادرم ندارم با فلاکت زندگی میکنم خوبه که ثروتمندترین کشور جهانیم از نظر نعمت خدادادی

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا ک چیزی دستمونو نگرفته ! ! !

  • ناشناس ارسالی در

    خمس باید پرداخت شود اگر دین داری وگر نه هیچ

    • ناشناس ارسالی در

      معلومه توهم ازاون خمس بخورهای حرفه ای هس تیا

  • ناشناس ارسالی در

    بیا یه چیزی هم بدهکار شدیم ازمون دستی می خوان ، راستی دولت که افزایش حفوق بازنشس تگان تامین اجتماعی رو دو ماه عقب انداخته ازش سوال بپرسید خمسش رو پرداخت می کنه ی ا مرگ خوبه فقط واسه همسایه ، چرا اون موق ع همتون خفقون گرفتینو صداتونم در نمیاد ه ان، لطفا بدرج لطفا

  • یک ایرانی ارسالی در

    آقای حجت الاسلام شما که لالایی بلدی چرا خودتون خوابتون نمیبره آتیش جهنم فقط واسه مردمه واسه دولت نیست؟؟ که هر بانکی که م یری واسه دوزار وام کلی ربا میگیره اگه وا م بگیری نتونی رباشو به موقع بدی بانک تمو م زندگیتو ضبط میکنه. وقتی دولت به مردم م یگه ربا نخورید اول باید خودش نخوره اگه خ ورد دیگه نمیتونه به ملت بگه نخورید اینهم ه اختلاس تو مملکت شد خم به ابروی مبارک ن یاوردید از ده سال پیش که یارانه به ما می دادید چل و پنج هزار تومن که پراید بود بی ست ملیون تا الان بازم همون چهل و پنج توم نو میدید ولی پراید شده هشتاد میلیون من ا ز رفتار خود شما فهمیدم آخرتی وجود نداره هر چی هست همین دنیاست.

    • ناشناس ارسالی در

      دوست عزیز اختلاسگرها به این بنده خدا چه ارتباطی دارن؟
      این آقا داره حکم خدا رو بیان میکنه.
      الان شما دنبال بهو نه میگردی که به آخرت اعتقاد نداشته باشی؟ چرا گوزن رو به شقایق ربط میدی؟ همون خدا یی که گفته ربا حرومه اعتقاد به معاد رو گ فته

  • ناشناس ارسالی در

    خمس بدهندیازکات ...اول دارندگان شرکت های خصوصی بدهندبعدمردم عادی اگریک پنجم سودک ردندخمس وزکات بدهند ...بخش دولتی که سود پول ودرامدش رابه بازسازی وطرح های عمرانی ونظامی هزینه می کندکه خمس وزکات به ان ت علق نمی گیرد...می ماندبخش خصوصی ومردم عا دی.....!؟

  • ناشناس ارسالی در

    ماکه سهام عداتی که داریم بلدنیستیم ازادش کنیم یعنی غیرمستیم است اگرزیادسودگرفتش شماهم خمسش بالابکشید تابفمیدخمس مال ادم های فقیرونداره ....!؟

  • ناشناس ارسالی در

    به ماکه رسیداحکام خداجدی گرفته شداگرانها یی که می دانستندسهام عدالت چییست وتاالان خریدوفروش می کردندپول اضافه شان رااخرهر سال به مامی دادیدکه عدالت حکومت امام زما ن تشکیل شده بود...!؟

  • ناشناس ارسالی در

    چطور اونروز تا حالا دست دولت بود خمس نداشت حالا که آزاد شد خمس تعلق گرفت

  • ناشناس ارسالی در

    ماکه مثل بقیه بلدنیستیم سهام عدالت بفروشیم وبخوریم می دانیم سودش سالانه می شودومی بیننداستفاده نشده خمس سالانه اش راازمامی گیرندومی خورند.....اگردیدیدسهام مادست نخورده باقی مانده فکرنکنیدنیازش نداریم بدانیدبلدنیستیم استفاده اش کنیم لطفا خمسی ازش تعلق نمی گیرد......ستادملی خمس بگیران

  • ناشناس ارسالی در

    ستادملی خمس بگیران ....لطفاقانون دورنزنی دوباقانون بازی درنیارید........این احکام هم ماننداحکام دیگرکسانی هم هستندکه ازش سواستفاده می کنند....!؟

  • علی ارسالی در

    این یک حکم خداییه. نمیخوای نده خودت میدونی با خدات. تاحالا برای نماز نخوندن جریمت کردن؟ پس نه فحش دادن داره نه عصبانیت. صبح شده یکی بیدارت میکنه حالا اگه میخوای بازم بخوابی خودت میدونی این بنده ی خدا فقط یادآوری کرده.

    • جابر ارسالی در

      خفه شو لطفا

  • ف ارسالی در

    کاش واقعا توملت اسلامی دولت مردان مراجع تقلیدحواسشوبه همه چی بودایران بهشت بودال ان واقعا چی میشد

  • بدبخت ارسالی در

    ماخمس بدیم عزیزم من خودم نیازمندتر همه ه ستم
    واقعاً خیلی چرت وپرت میگید.یاع لی

  • ناشناس ارسالی در

    دم شما گرم، اطلاعات مفیدی بود.

  • سیناس ارسالی در

    وقتی اومدن سهام عدالتو دادن دستمون باشه میدیم!
    چیزی که هنوز دست ملت نیست باید کسی که دستشه خمسشم بده
    حیف که اسلام ب خطر میافته ادم خیلی چیزارو بگه!!!!

  • سعید جلیلیان ارسالی در

    سلام هم وطنی های عزیزم

    طبق نظر امام خامنه ای:

    سوال/ سه ام عدالت خمس دارد یا خیر؟

    ج واب/
    اگر هديه دولت است خمس ندارد ولی اگر به‌‌‌‌‌صورت اقساط واگذار شده، به مقدار اقساطی كه تا سر سال خمسی ا ز درآمد پرداخت شده، مشمول خمس است.

  • ناشناس ارسالی در

    من خودم به شخصه از اون دنیام خیلی می ترس م تو رو خدا فقط مواظب باشیم که هر حرف و تهمتی که به دیگران بزنیم باید اون دنیا ج واب خدا رو بدیم

  • هموطن ارسالی در

    سلام خمس که هیچه جان میدیم ولی میگم اگه سهام عدالته چرا فقط برا یه تعداد خاصه اگه استخدام رسمیه برا یه تعداد مشخصه اگه این دیگ بیت الماله چرا درست تقسیم نمیکنند اگه یه بیچاره یتیم پیر وفرتوت. بیکار بدون بیمه و.... ازاین سفره سهمی داره چرا به اونی که حداقل ها رو نداره ندادند این گردن کیه دولت شمای هموطن چرا بیخیال روی پل بیچارگی دیگرا ن راحت رد میشین وشب رو بدون هیچ فکری از فقر میخابین اگه میخاین دولت ومجلس رو که از خواب خرگوشی بیدار کنید لطفا با دادن یک رای به کمپین سهم عدالت جاماندگان در سایت (فارس من) حداقل سکوت نکنید چون این سهم شما چشم 30 میلیون. دیگه دنبالشه یا علی

  • محسن ارسالی در

    با سلام اونی که میگه بان نان بازوشونو بخ ورن، مگه بازوی شما رو کی خلق کرده، مگه ر وزبهان و کی میده. تازه خمس برا خودمونه. داداش مردم دارن زندگی شو میکنن. فقرای با خدا رضایت و السلام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها