|
کدخبر: 290200

ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ بازار را بهم ریخت

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی بیان کرد: وقتی آیفون۱۴ وارد نشد، عده‌ای خود به خود این کالا را از طریق بازار آزاد و بازار قاچاق عرضه کردند و این باعث شد که کالاهای دیگر را هم به سبب آن گران کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی بیان کرد: وقتی آیفون۱۴ وارد نشد، عده‌ای خود به خود این کالا را از طریق بازار آزاد و بازار قاچاق عرضه کردند و این باعث شد که کالاهای دیگر را هم به سبب آن گران کنند. ای کاش این ممنوعیت واردات آیفون۱۴ که در تاریخ یک اسفند اعلام شد را همان اول مهر ابلاغ می‌کردند و طی این ۵ ماه، آیفون۱۴ اساسا وارد نمی‌شد و بازار کالاهای دیگر را بهم نمی‌ریخت.

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ بزرگترین چالش ما بحث دو نرخی شدن و خارج شدن واردات کالای بالای ۶۰۰ دلار در مقطع برج ۲ تا ۴ از ارز نیمایی و انتقال به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا بود. از تیر ماه وضعیت بدتر شد و به سمت واردات با ارز حاصل از صادرات خود رفت و عملا واردکنندگان هم تجربه صادرات نداشتند و اساسا نوع فعالیت‌شان طوری بود که نمی‌توانستند صادرات انجام دهند و همین باعث ایجاد مشکلات بسیاری شد. با توجه به این که واردات تلفن همراه از منظر دولتی‌ها هم امری تخصصی است، تمهیدات پایان سال ۱۴۰۱ این نوید را می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ بحث واردات با ارز حاصل از صادرات خود حذف شود و با هر نرخی که می‌خواهد انجام شود، رویه واردات صرفا واردات را دربربگیرد.

عبقری بیان کرد: دومین چالش ما هم برمی‌گردد به تصمیمات خلق‌الساعه که در بانک مرکزی اتخاذ شد و سیستم بانکی نمی‌توانست مشخصا بگوید که بازرگانان طی سال ماهانه به چه نحوی و به چه میزان می‌توانند واردات انجام دهند و همین امکان برنامه‌ریزی را برای امر واردات از بازرگانان گرفت. برای مثال شهریور و مهرماه تخصیص واردکننده نمی‌آمد و به یکدفعه در آبان تخصیص ارز دو ماه می‌آمد و همین افول و نزول باعث شده بود واردکنندگان ما سردرگم شوند.

وی افزود: خوشبختانه واردات ما کاهشی نبوده، اگرچه بی‌برنامه بوده، اما کاهش و کمبود نداشته‌ایم و حتی به یک میزان خیلی کمی هم بیشتر از نیاز بازار واردات انجام شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه ادامه داد: با توجه به این که برای واردکنندگان تا سوم اسفند ماه ارز نیمایی برای کالای زیر ۶۰۰ دلار تخصیص داده شد، در بحث وارد افزایش قیمت نداشته‌ایم، شاید یک نوسان قیمت خیلی کمی بوده که آن هم به دلیل نوسان ارز نیمایی بوده است. واردات کنندگان در توزیع هم گران‌فروشی نکردند، چرا که بر اساس سامانه افق، کالا وارد و به عمده فروش‌ها فروخته‌اند. به غیر از چند موردی که امکان دارد تخلف قیمتی داشته باشند، بقیه سود بازرگانی معقول خودشان را گرفته‌اند.

عبقری تصریح کرد: ۴ بهمن دولت به این نتیجه رسید که تلفن همراه یک کالای ضروری و نیاز جامعه است و قانون‌مند شده بود که به کالای زیر ۳۰۰ دلار ارز نیمایی اختصاص داده شود. اما پیشنهاد ما این بود که زیر ۳۰۰ دلار و بالای ۳۰۰ دلار و همچنین بالای ۶۰۰ دلار از طریق تالار دوم انجام شود و ما یک ارز تک نرخی داشته باشیم، چون برای نظام واردات عملا قیمت مطرح نیست، نوع تامین ارز مطرح است. این پیشنهاد سبب تامین خیلی راحت‌تر ارز می‌شود و هم این که ما اولویت‌های مردم را هم درنظرگرفتیم که ارزاق عمومی برایشان مهم‌تر است و ما به صورت خودمعرف ضمن تشکر از دولت که تلفن همراه را کالای ضروری دانست، تقاضا کردیم که ارز نیمایی برای ۳۰۰ دلار هم حذف و تک نرخی شود.

وی درخصوص ممنوعیت واردات آیفون۱۴ نیز گفت: سیستم نظارتی و دولت به عنوان متولی امر واردات تصمیم گرفت که مجوزی برای واردات این کالا صادر نشود، شاید یک مقدار تک‌سلیقه‌گی بازاری هم روی این موضوع اعمال شده است، وقتی آیفون۱۴ وارد نشد، عده‌ای که خود به خود این کالا را از طریق بازار آزاد و بازار قاچاق عرضه کردند و باعث شد که کالاهای دیگر را هم به سبب آن گران کنند. ای کاش این ممنوعیت واردات آیفون۱۴ که در تاریخ یک اسفند اعلام شد را همان اول مهر ابلاغ می‌کردند و طی این ۵ ماه، آیفون۱۴ اساسا وارد نمی‌شد و بازار کالاهای دیگر را بهم نمی‌ریخت.

عبقری در پایان با بیان این که ممنوعیتی برای واردات آیفون نداریم و همین الان آیفون‌۱۳ وارد می‌شود، تاکید کرد: مهم این است که هر رویه قانونی که در کشور انجام می‌شود، چه پستی و چه مسافرتی، واردات تجاری آن کالا هم صورت گیرد و ممنوعیت نداشته باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر