|
کدخبر: 184140

کمیاب شدن مرغ به خاطر قطعی برق؟

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به تبعات گرمای شدید و قطع برق بر تولید مرغ، گفت: برای جبران کاهش تولید، از حدود هفت روز قبل توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد آغاز شده است.

اصناف کمیاب شدن مرغ به خاطر قطعی برق؟

محمدعلی کمالی درباره دلایل کمبود نسبی مرغ در بازار طی روزهای اخیر، افزود: بررسی‌هایی که انجام داده ایم نشان می‌دهد میزان ورود مرغ به تهران کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه مرغ تهران از استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و سمنان تأمین می‌شود، افزود: از حدود هفت روز قبل نیز شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد در تهران کرده است.

کمالی با اشاره به دلایل کمبود مرغ در تهران بیان کرد: گرمای شدید هوا باعث شده تخلیه مرغ زنده به منظور جلوگیری از تلف شدن آنها، به بعدازظهر هر روز موکول شود و به همین دلیل مرغ‌ها دیرتر از موعد مقرر به کشتارگاه‌های تهران می رسند.

وی ادامه داد: اگر در کشتارگاه برق نرفته باشد، کشتار آغاز می‌شود ضمن اینکه در روال عادی، کشتار مرغ‌ها شب انجام می‌گرفت و گوشت آن صبح وارد میدان بهمن، پیروزی و… می‌شد اما در حال حاضر این روند با تأخیر انجام می‌شود به عنوان مثال اگر قبلاً گوشت مرغ ساعت شش صبح وارد میدان بهمن می‌شد اکنون این اتفاق در ساعت یازده صبح می‌افتد.

کمالی تصریح کرد: همین مساله موجب شده شائبه کمبود مرغ ایجاد شود و برخی تصور کنند که با کمبود جوجه ریزی و تولید مواجه هستیم در حالی که اینگونه نیست.

وی به تبعات گرمای شدید هوا و قطع برق بر زنجیره تولید مرغ اشاره کرد و با بیان اینکه گرمای هوا منجر به کاهش وزن گیری مرغ‌ها می‌شود، افزود: به دلیل گرمای شدید در استان‌هایی مانند خوزستان، جوجه ریزی کاهش یافته است ضمن اینکه گرما و قطع برق در مرغداری‌ها منجر به تلفات در گله‌های مرغ هم می‌شود.

کمالی با اشاره به اینکه مجموع این عوامل منجر به نوساناتی در میزان تولید شده است، گفت: به همین دلیل دولت برای اینکه افت تولید مرغ تازه را جبران کند، اقدام به توزیع مرغ منجمد در بازار کرده است.

وی تاکید کرد: مشکل مهم دیگر نیز عدم نظارت بر روند توزیع مرغ از میدان بهمن تا مراکز خرده فروشی است به طوری که برخی از خرده فروشی‌ها، مرغ را از شبکه توزیع خارج می‌کنند و آن را با نرخ بیشتر در بازار آزاد به فروش می‌رسانند، که در این زمینه نیز باید دستگاه‌های نظارتی هوشمندانه‌تر عمل کنند.

منبع: همشهری

ارسال نظر