|
کدخبر: 326858

سهم بازار این ارز دیجیتال چقدر است ؟ + نمودار

دامنه نفوذ اتریوم به سادگی نشان می‌دهد که سهم ارزش بازار اتریوم به نسبت کل بازار ارزهای دیجیتال چقدر است. این مفهوم برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. زیرا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تمایل کلی بازار به سمت اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر این شبکه باشد. علاوه بر این، دامنه نفوذ اتریوم می‌تواند بر قیمت این ارز دیجیتال و آلت‌ کوین‌ها نیز تأثیر بگذارد.

اقتصاد سهم بازار این ارز دیجیتال چقدر است ؟ + نمودار

در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف دامنه نفوذ اتریوم، از جمله اهمیت، عوامل مؤثر بر تغییرات آن و ارتباط آن با بیت‌کوین و آلت‌ کوین‌ها خواهیم پرداخت.

دامیننس اتریوم چیست؟

دامیننس اتریوم به‌نسبت درصدی ارزش بازار اتریوم به ارزش کل بازار اشاره دارد. این معیار به قدرت و نفوذ نسبی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. نرخ دامیننس اتریوم یا سلطه اتریوم، با تقسیمِ ارزش بازار اتریوم بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر ارزش بازار اتریوم ۲۰۰ میلیارد دلار باشد و کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال ۱ تریلیون دلار باشد، در این صورت نرخ غلبه اتریوم، ۲۰ درصد خواهد بود.

عبارت انگلیسی دامیننس (Dominance) در لغت به معنای «سلطه یا غلبه» است. بنابراین، هر زمان که از دامیننس یک ارز دیجیتال حرف می‌زنیم، اشاره به سهم یا تسلط آن ارز دیجیتال در مقایسه با کل بازار داریم. پیش از این، در مورد مفاهیم دامیننس بیت کوین و دامیننس تتر و تاثیر آن‌ها بر کل بازار ارز دیجیتال نوشته‌ بودیم. این بار به سراغ اتریوم، دومین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار می‌رویم و آن را ارزیابی می‌کنیم.

دامیننس اتریوم را از کجا ببینیم؟

نمودار دامیننس اتریوم را از بخش نمای کلی ارزهای دیجیتال و پنجره درصد سهم (غلبه) ارزهای برتر بازار، می‌توان در وب سایت ارزدیجیتال را مشاهده کرد. همچنین اگر در وب سایت تریدینگ ویو اکانت دارید، می‌توانید این نمودار را با نماد ETH.D در بخش نمودارهای این سایت مشاهده کنید.

تاریخچه

بلاک چین اتریوم در جولای ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و همکارانش راه‌اندازی شد. اتریوم بدلیل نوآوری و امکان ساخت قراردادهای هوشمند (dApps) به سرعت مورد توجه قرار گرفت و در بولران سال ۲۰۱۷، افزایش قیمت قابل توجهی کرد. هم‌راستا با قیمت، نرخ غلبه اتریوم نیز در ابتدای کار جهش کرد و به ۳۰ درصد رسید.

اصطلاحی نیز به نام فلیپنینگ (Flippening) وجود دارد که به جابه‌جایی ارزش بازار دو ارز دیجیتال اشاره دارد. در بولران سال ۲۰۱۷، نرخ غلبه اتریوم به نزدیکی دامیننس بیت کوین رسیده بود و طرفداران اتریوم با بیان این اصطلاح، خود را آماده یک اتفاق تاریخی می‌کردند، اما با رسیدن زمستان کریپتو این اتفاق هرگز رخ نداد.

فلیپنینگ دامینننس

فلیپنینگ سناریویی فرضی و بر این مبنا است که در آینده اتریوم ازنظر ارزش کل بازار، بیت کوین را پشت‌سر خواهد گذاشت.

میزان غلبه اتریوم به همراه‌ دیگر شاخص‌ها سقوط کرد و تا اواسط سال ۲۰۱۹ به حوالی ۷ درصد رسید. در بولران بعدی، یعنی سال ۲۰۲۱، اتریوم به دلیل رشد و شکوفایی حوزه دیفای (DeFI) و توکن‌های غیرمثلی (NFT)، صعود قیمت فوق‌العاده‌ای به ثبت رساند، اما دامیننس آن به علت ظهور رقبایی همچون سولانا، کاردانو و آوالانچ، نتوانست سقف جدیدی ثبت کند و درنهایت به ۲۲ درصد رسید.

عوامل موثر در دامیننس اتریوم

همان‌طور که گفته‌ شد، اتریوم در طول تاریخ خود با نوسانات متعددی روبه‌رو شده است که هر کدام دلایل خاص خود را داشته‌اند. این تغییرات به همان اندازه که بر قیمت اتریوم تاثیرگذار بوده‌اند، سلطه اتریوم بر ارزهای دیجیتال را نیز دست‌خوش تغییر کرده‌اند.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت و سلطه اتریوم، چه مرتبط به پروژه و کل بازار باشند و چه به عوامل خارجی ارتباط پیدا کنند، نقش مهمی در پیش‌بینی آینده این ارز دیجیتال ایفا می‌کنند. مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش دامیننس اتریوم می‌شوند، عبارتند از:

افزایش جریان ورودی سرمایه به اتریوم و اکوسیستم آن

توسعه فناوری و به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم

پیشرفت سریع‌تر نسبت به رقبای خود

تمایل سرمایه‌گذارانِ بازار ارزهای دیجیتال به اتریوم و اکوسیستم آن

همچنین در سمت دیگر، عواملی نیز وجود دارند که باعث کاهش سلطه اتریوم می‌شوند که عبارتند از:

اخبار و رویدادهای منفی اقتصاد کلان

رویکرد سخت‌گیرانه قانون‌گذاران

حضور رقبای بیشتر و پیشرفته‌تر

افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال ترند و جدیدتر

کاربرد دامیننس اتریوم

نرخ سلطه اتریوم یک مفهوم مهم برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است که درک آن بسیار حیاتی است، زیرا می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از سلامت شبکه و جهت‌گیری کلیت بازار ارائه دهد.

نمودار-اتریوم

وقتی دامیننس اتریوم در حال افزایش است، می‌تواند نشانه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اتریوم و اکوسیستم گسترده‌تر آن خوش‌بین هستند. برعکس، زمانی که دامیننس اتریوم در حال کاهش است، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اتریوم و اکوسیستم آن مردد و نگران هستند.

پیش بینی قیمت اتریوم با دامیننس

برخی از تحلیل‌گران از دامیننس اتریوم برای پیش‌بینی روند قیمت اتریوم در آینده استفاده می‌کنند. همانطور که در ابتدای مقاله مشاهده کردید، چارت دامیننس اتریوم (ETH.D) در دسترس است و تحلیل‌گران تکنیکال می‌توانند همانند نمودار‌های دیگر، آن را تحلیل کرده و روند‌ آینده آن را پیش‌بینی کنند.

تحلیل روند دامیننس اتریوم در نگاه اول بسیار ساده است:

افزایش آن به معنای افزایش تقاضا و سلطه بیشتر اتریوم نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال و در نتیجه افزایش قیمت در آینده می‌شود.

همچنین کاهش آن، نشان می‌دهد که تقاضا برای اتریوم در حال کاهش است و این می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود. با این وجود، تحلیل‌گران بررسی این نمودار را در کنار تحلیل نمودارهای دیگر مانند دامیننس بیت کوین و دیگر آلت‌ کوین‌ها انجام می‌دهند تا پیش‌‌بینی دقیق‌تری از روند کلی بازار بدست‌ آورند.

ارتباط دامیننس اتریوم با دامیننس بیت کوین

سلطه بیت کوین بر کل بازار ارز دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. پادشاه ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۱۷ سلطه تقریبا ۹۷ درصدی داشته است و پس از راه‌اندازی شبکه اتریوم، به واسطه فعالیت‌های دیفای، اتریوم توانست مقداری از سلطه بیت کوین را به خود اختصاص دهد.

به طور کلی، رابطه معکوسی بین دامیننس بیت کوین و اتریوم جریان دارد. در حال حاضر، دامیننس این دو ارز دیجیتال بزرگ در کنار یکدیگر و نسبت به کل بازار، به بالای ۷۰ درصد می‌رسد و هرکدام برای افزایش سهم خود در بازار، باید سلطه رقیب را کاهش دهد.

همچنین اگر به الگوی جریان سرمایه نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران در چرخه‌های گذشته نگاه کنیم، معمولا به این صورت بوده است که:

جریان سرمایه ابتدا به بیت کوین معطوف می‌شود، همز‌مان با افزایش دامیننس بیت کوین، قیمت را به‌صورتی تصاعدی بالا می‌برد و نرخ سلطه اتریوم و دیگر آلت کوین‌‌ها کاهش می‌یابد.

سپس، سرمایه‌گذاران بزرگ بازار به سمت دیگر آلت‌ کوین‌ها، بخصوص اتریوم جذب می‌شود. در این شرایط نرخ غلبه اتریوم بالا می‌رود، کمی از سلطه بیت کوین کم می‌کند و تکمیل‌کننده رشد صعودی قیمت می‌گردد.

همزمان با افزایش دامیننس اتریوم، دامیننس دیگر آلت‌ کوین‌های بازار نیز افزایش می‌یابد و هرکدام از کاهش دامیننس بیت کوین سهم می‌گیرند و صعود‌های رویایی خود را رقم می‌زنند. به بیانی دیگر، نرخ تسلط آلت‌ کوین‌ها رابطه مستقیمی با نرخ غلبه اتریوم دارد.

مقایسه دامیننس اتریوم، بیت کوین و آلت کوین‌‌ها

رابطه بین دامیننس اتریوم، بیت کوین و آلت کوین‌ها

اصطلاح آلت سیزن (Alt Season) یا فصل آلت‌ کوین‌ها که به افزایش قیمت باورنکردنی آنها اشاره دارد، نیز با کاهش دامیننس بیت کوین همراه است. عموما، زمانی که نرخ غلبه بیت کوین صعود خود را تکمیل کرده، آماده اصلاح و حرکات کم‌نوسان یا عرضی است، آلت‌ کوین‌ها پامپ می‌شوند.

 

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها