|
کدخبر: 326625

راهکار شورای نگهبان به مجلس / قوانین نیازمند نظارت دقیق هستند

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در برخی موارد، افزایش قوانین ممکن است منجر به ابهامات و تعارضات بیشتر شود. گاهی تمرکز بر قانون‌گذاری مانع نظارت کارآمد ما می‌شود، در حالی که در واقع تدوین یک قانون موثر از نظارت فعال به دست می‌آید.

اقتصاد

قانون‌گذاری به معنای تدوین و تصویب قوانین و آیین‌نامه‌ها توسط مجلس است. مجلس، یکی از قسمت‌های اصلی سازنده سیستم سیاسی کشور است و نقش اساسی در قانون‌گذاری و اجرایی سیاست‌ها و بسیج مردم دارد. قانون‌گذاری توسط مجلس به منظور تدوین و تصویب قوانینی است که برای مدیریت کشور و اجرایی شدن سیاست‌های عمومی مورد نیاز است. این فرآیند مهم و حیاتی است و بر اساس اصول و مبانی قانونی و اخلاقی انجام می‌شود.

قانونگذاری زیاد در مجلس می‌تواند منجر به برخی اثرات منفی شود.

زمانی که قانونگذاری بیش از حد انجام می‌شود، احتمال اینکه قوانین به دقت بررسی نشوند و در نتیجه کیفیت آن‌ها کاهش یابد بالا می‌رود.

همچنین قانونگذاری زیاد ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های دفاتر عملیاتی و پیچیدگیهای مربوط به رعایت و اجرای قوانین شود.

طحان-نظیف

در همین باره هادی طحان نظیف در اولین جلسه فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم گفت: ما در حوزه حقوق، مجلس را به دو وظیفه خطیر قانون گذاری و نظارت می‌شناسیم لذا قضاوت درباره عملکرد مجالس مختلف از منظر این دو وظیفه مهم و خطیر است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انباشت قانون و قانون گذاری زیاد نمی تواند وجه تمایز و برتری مجلس محسوب شود؛ گاهی نگاهمان به قانون گذاری صحیح و درست نیست.

طحان نظیف با بیان اینکه اساسا تورم قوانین امر ممدوحی نیست، گفت: گاهی قانون گذاری بیشتر به معنای تعارض و ابهام بیشتر است؛ در این شرایط کار جامعه هدف که قصد بهره گیری از قانون دارد، بیشتر متوقف می شود چون با ابهام مواجه می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها