|
کدخبر: 324286

انواع قراردادهای بانکی و چالش‌های حقوقی آن‌ها

پایه و اساس تمامی تسهیلات ارائه‌شده از سوی بانک‌ها، قراردادهای بانکی هستند. قراردادهایی که برخی اوقات با خود چالش‌هایی را به همراه داشته و موجب ایجاد اختلاف حقوقی میان بانک و تسهیلات‌گیرنده می‌شوند.

کسب و کار انواع قراردادهای بانکی و چالش‌های حقوقی آن‌ها

انواع قراردادهای بانکی و چالش‌های حقوقی آن‌ها

پایه و اساس تمامی تسهیلات ارائه‌شده از سوی بانک‌ها، قراردادهای بانکی هستند. قراردادهایی که برخی اوقات با خود چالش‌هایی را به همراه داشته و موجب ایجاد اختلاف حقوقی میان بانک و تسهیلات‌گیرنده می‌شوند. در این یادداشت درباره انواع قراردادهای بانکی و چالش‌های حقوقی آن‌ها و همچنین راه‌حل‌های برون‌رفت از این چالش‌ها می‌خوانید.

چالش‌های حقوقی قراردادهای بانکی

به‌طورکلی قراردادهای بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول قراردادهایی که هدف آن‌ها تأمین سرمایه مشتریان است و دسته دوم قراردادهایی که هدف آن‌ها مدیریت نقدینگی مشتریان است. قراردادهایی که هدف آن‌ها مدیریت نقدینگی مشتری است (مانند پس‌انداز قرض‌الحسنه و سپرده مدت‌دار) معمولاً چالش حقوقی چندانی ندارند و با شرایط محدود و مشخص به مشتریان ارائه می‌شوند.

از انواع قراردادهای بانکی که هدف آن‌ها تأمین سرمایه است، می‌توان به قرارداد مرابحه بانکی، قرارداد مضاربه بانکی و قرارداد مشارکت مدنی بانکی اشاره کرد. این‌گونه قراردادها، وقتی صحبت وصول مطالبات بانک به میان می‌آید، معمولاً دچار چالش‌های حقوقی می‌شوند.

چالش‌های حقوقی معمولاً زمانی آغاز می‌شوند که بانک، مبتنی بر قرارداد خود، مدعی دریافت مبالغ بیشتری از مشتری می‌شود. این مبالغ تحت عناوینی همچون جریمه دیرکرد، سود روی سود، سود پلکانی، سود مرکب و ... اخذ می‌شوند.

این پایان کار نیست و وقتی مشتری قادر به پرداخت این مبالغ نباشد، اصل تسهیلات و سود و جریمه آن چندین برابر شده و در نهایت بانک وثایق تسهیلات‌گیرنده که معمولاً املاک او هستند را به اجرا گذاشته و عملاً مالکیت آن‌ها را به اختیار گذاشته و یا برای وصول مطالبات خود آن‌ها را به فروش می‌رساند.

وکیل بانکی؛ راه‌حل چالش‌های بانکی

برای حل مشکلات حقوقی این‌چنینی، باید به مراجع قضایی رفته و با ارائه دادخواست، خواستار جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های بانک شد؛ اما صرف ارائه دادخواست مشکل را حل نخواهد کرد، چراکه بانک‌ها، نمایندگان حقوقی خود که تجربه سال‌ها حضور در چنینی محاکم قضایی‌ای را دارند، روانه دادگاه می‌کنند؛ بنابراین یک فرد عادی، قادر به مواجهه حقوقی با این افراد را نخواهد داشت.

در این مواقع یک وکیل بانکی می‌تواند در دادگاه حضور پیداکرده و با تکیه‌بر تسلط خود بر قوانین بانکی و تجربه‌ای که پیش‌ازاین از دعاوی بانکی به دست آورده است، تسهیلات‌گیرنده را در رسیدن به حقوق قانونی خود یاری کند. یک وکیل دعاوی بانکی متخصص در امور قراردادهای بانکی و تسهیلات کلان، قادر خواهد بود تا بهترین نتیجه ممکن را برای فرد وام‌گیرنده به دست آورد.

وکیل دعاوی بانکی را از کجا بخواهیم؟

در حال حاضر مراکز حقوقی متعددی در حال ارائه خدمات هستند که ازجمله تخصص آن‌ها دعاوی بانکی است. گروه وکلای حقوقی سوبارش با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه دعاوی بانکی و داشتن رزومه‌ای قوی در پیروزی در پرونده‌های حقوقی علیه بانک‌ها، یکی از مورد اعتمادترین مراکز برای پذیرش وکالت شما در برابر بانک است.

اگر به دنبال بهترین وکیل دعاوی بانکی هستید، کافی است همین حالا، با جست‌وجوی واژه «وکیل بانکی سوبارش» در موتورهای جست‌وجوگر، وارد وب‌سایت ما شده و از طریق راه‌های ارتباطی، با کارشناسان ما درباره پرونده حقوقی خود علیه بانک صحبت کنید؛ این اقدام اولین گام برای استیفای حقوق شما از بانک خواهد بود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها