|
کدخبر: 44880

گفت‌وگوی صمیمانه گسترش نیوز با رئیس جدید نمایشگاه بین‌المللی تهران

با کمک بخش خصوصی نمایشگاه را دوباره زنده می‌کنیم

نمایشگاه در ایران همچنان برای پیشرفت مسیر طولانی و پرپیچ‌وخمی را پیش‌رو دارد. صنعت نمایشگاه به همان میزان که می‌تواند سودآور و اشتغال‌آفرین باشد، شکننده و آسیب‌پذیر است. امسال از دو جنبه برای صنعت نمایشگاهی سال سختی بوده و شاید همچنان باشد؛ نخست به‌دلیل تحریم‌هایی که دوباره سرو کله آنها پیدا شد و تجارت و صادرات ما را به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر قرارداد و دوم به‌‌دلیل تغییرات چندباره مدیریتی در سایت نمایشگاهی تهران!

گسترش نیوز: سال۹۷ نمایشگاه تهران یک مدیر و ۲سرپرست را به خود دیده و البته روزهای بسیاری را در بلاتکلیفی گذرانده است. این روزها اما به نظر می‌رسد می‌توان به ثبات امیدوار بود. از حدود یک‌ماه پیش سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بر کرسی مدیریت این مجموعه نشست و فعالیت خود را آغاز کرد.

او متخصص حوزه آی‌سی‌تی(ict‌) و تحصیلکرده مهندسی برق (مدیریت راهبردی) است. مدتی مدیرعامل یک کارخانه کابل‌کشی بوده و چند سالی هم در زمینه نساجی فعالیت کرده است. علاوه بر این‌ها، تجربه کارهای او به حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز می‌رسد. سال‌ها با سازمان تنظیم مقررات رادیویی کارکرده و چند باری هم مسئولیت پاویون‌های ایران را در رویدادهای خارج از کشور برعهده داشته است. مهم‌ترین سمت اجرایی وی نیز معاون اقتصادی استاندار اردبیل بوده است.

hoseinzadeh-nama.jpg

همه این‌ها در کنار هم؛ یعنی نمایشگاه تهران امروز صاحب مدیری تازه‌نفس شده که اقتصاد کلان را به‌درستی می‌شناسد و همواره سعی کرده پیونددهنده صنعت و فناوری‌های روز باشد. حسین‌زاده اگرچه پیشینه چندانی در عرصه نمایشگاهی ندارد، اما بامطالعه و برنامه‌ریزی پشت میزش نشسته است. او پیشینه تمام اتفاق‌هایی که در صنعت نمایشگاهی رخ‌داده، از موضوع مجوزها تا وضعیت حضور ایران در اکسپوهای جهانی را به‌درستی بررسی کرده و برنامه‌هایی هم برایشان دارد. برنامه‌هایی که البته برخی را هم‌اکنون هم آغاز کرده و به‌زودی باید منتظر گزارش عملکرد مربوط به نتیجه آنها بود.

صمت نخستین رسانه‌ای است که فرصت مصاحبه با مدیر جوان سایت تهران یعنی بهمن حسین‌زاده را پیدا کرد. مدیری که ادعا می‌کند حامی تمام و کمال بخش خصوصی است و به‌روشنی از رسانه‌ها خواست هر جا خلاف این امر را دیدند به او گوشزد کنند تا دوباره در مسیر درست خودش حرکت کند. با ما همراه باشید.

امروز به‌طور مشخص برای توسعه یا تداوم فعالیت‌های صنعت نمایشگاهی بر چه مواردی تمرکز دارید؟

معتقد هستم صنعت نمایشگاهی زمانی رشد خواهد کرد که ما بتوانیم از ورودی و خروجی آن به شکل مطلوب بازخورد دریافت کنیم. محیط این صنعت و فضایی که فعالان به‌وجود آوردند باید نقشه راهی باشد برای توسعه و حرکت روبه‌جلو. باید به رویدادهایی که سال‌ها از عمر برگزاری آنها می‌گذرد، احترام گذاشت. درعین‌حال هم بهتر است درباره رویدادهایی که امروز مخاطبان تازه دارند، بررسی بیشتری انجام شود. آمارهای جهانی نشان می‌دهد رویدادهای مرتبط با نوآوری و اختراعات امروز بیشترین میزان توسعه از منظر کمی و کیفی و بازدیدهای تخصصی را دارند.

در این مدت بررسی گسترده‌ای بر همه ابعاد صنعت نمایشگاهی کشور داشتم. به نظر می‌رسد با توجه به فضای رکود حاکم بر صنایع مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به‌سرعت برخی موانع تولید و صادرات را برطرف کند، موضوع رویدادهای نمایشگاهی اختصاصی خارج از کشور است.

یکی از برنامه‌ها این است که نمایشگاه‌های اختصاصی مداومی را در کشورهای همسایه برگزار کنیم. کشورهایی مانند چین و هند که ارتباطات اقتصادی خوبی با آنها داریم می‌توانند ازجمله این فرصت‌ها باشند. درواقع باید به‌نوعی صنعت نمایشگاهی را گسترش دهیم که بتوانیم محصولات و صنایعی که در بحث تحریم عقب‌مانده‌اند را بهتر عرضه کنیم. علاوه بر این‌ها بحث ثبت‌نام بازدیدکنندگان و جمع‌آوری بانک اطلاعاتی هم باید براساس استانداردهای بین‌المللی پیگیری و اجرا شود.

درباره نقاط قوت و ضعف صنعت نمایشگاهی کمی عمیق‌تر صحبت کنید.

طبیعی است که هر مجموعه‌ای نقاط ضعف و قوت خود را دارد. اما چه دلیلی دارد از نقاط ضعف حرف بزنیم؟‌ همه ‌ضعف دارند. بهترین کاری که می‌توان کرد این است که ضمن تشکر از زحمات افرادی که پیش از ما در این زمینه تلاش کردند، به فکر پیشرفت این صنعت باشیم. شک نکنید درصورتی‌که کارها گروهی و براساس تغییرات محیط به‌روز انجام شود به‌خوبی می‌توانیم در این صنعت رشد کنیم.

با توجه به اینکه در طول سال‌های فعالیت ارتباط تنگاتنگی با بخش خصوصی داشتم، به‌خوبی احساس می‌کنم تفاوت زیادی میان این بخش و بخش دولتی وجود دارد. درباره صنعت نمایشگاهی این را می‌دانم که بیشتر زحمات را فعالان بخش خصوصی می‌کشند. ما نیز باید نگاه همراه و همگام با شرکت‌های فعال در این زمینه را داشته باشیم.

رسالت اصلی برگزاری نمایشگاه این است که از صنایع گوناگون حمایت کنیم و قرار نیست فقط به موضوع درآمدزایی تمرکز کنیم. صنعت نمایشگاهی هم یکی از همین صنایع است که باید حمایت شود. همین فضای سایت تهران اگر در اختیار بخش خصوصی باشد آنها آن‌قدر خوش‌فکر هستند که از متر به متر آن پول درمی‌آورند! در برخی سایت‌های استانی مانند نمایشگاه تبریز به‌شکل درست شاهد این درآمدزایی و شکوفایی هستیم.

به‌احتمال زیاد اطلاع دارید که یکی از سالن‌های جدیدی که امروز در نمایشگاه تهران ساخته‌شده و از آن به‌عنوان مدرن‌ترین سالن نمایشگاهی خاورمیانه یاد می‌شود، سالن ۵ نمایشگاه است که با کمک و همراهی بخش خصوصی ساخته‌شده است. درباره این فعالیت‌ها برای ما بگویید.

بله. به‌هرحال بخش خصوصی نشان داده مسیر را به‌درستی می‌شناسد و فقط باید از آنها حمایت کرد. در هر صورت اگر در دوران کاری من بتوانیم استاندارد نمایشگاه‌ها ارتقا بدهیم و از برگزاری رویدادها در سایت‌های متفرقه جلوگیری کنیم، به نظرم کار بزرگی انجام خواهد شد.

امروز ۳۸سایت نمایشگاهی استاندارد در کشور داریم که با هماهنگی سازمان توسعه تجارت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها سعی داریم یک شورای هماهنگی برای بهبود روند فعالیت آنها تشکیل دهیم. همواره سعی ما بر این است که نمایشگاه‌ها در محل مشخص خود و در سایت رسمی برپا کنیم و این یعنی رعایت یک استاندارد جهانی.

درحال‌حاضر می‌خواهیم در مجمع برگزارکنندگان همایش‌های جهانی عضو شویم و از سالن‌های همایش در سایت تهران در راستای اجرای برخی همایش‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کنیم. از طریق تریبون صمت نیز از تمام علاقه‌مندان در بخش خصوصی برای همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم با ما مشارکت داشته باشند. این برنامه‌ها همگی با نگاه توسعه درآمدهای پایدار صنعت نمایشگاهی به جریان خواهند افتاد و این‌یک کار گروهی هدفمند است که به امید خدا به ثمر خواهد نشست.

نکته دیگری که نیاز به بازنگری دارد، تعداد روزهای تعطیل در نمایشگاه‌های گوناگون است. باید برای این روزها که البته تعدادشان هم کم نیست، فکر بهتری کرد! در سال ۹۸ برنامه داریم تا از ماه مبارک رمضان به‌عنوان یک فرصت برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی شبانه استفاده کنیم. در سال‌های گذشته ماه رمضان، زمان تعطیلی یک‌ماهه سایت تهران بوده اما فکر می‌کنم تعریف چند رویداد عمومی در این مدت‌زمان ۳۰ روزه می‌تواند به توسعه درآمدهای ما کمک کند. تایید همه این مواردی که ذکر کردم را هم از وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کردیم و در حال کار روی آنها هستیم.

شرکت سهامی برخی رویدادها را خودش برگزار می‌کند. به‌عنوان نمونه، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی یا نمایشگاه آسانسور. درحالی‌که بخش خصوصی اعتقاد دارد بهتر است برگزاری این رویدادها به آنها سپرده شود. در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟‌

به‌طور قطع، ترجیح می‌دهیم همه رویدادها را شرکت‌های فعال در بخش خصوصی برگزار کنند. واقعیت این است که برخی عنوان‌های نمایشگاهی یا محل اختلاف چند برگزارکننده است یا ممکن است تخلفی در آنها رخ داده باشد. در این شرایط ممکن است نمایشگاه تهران وارد حیطه برگزاری شود و نسبت به اجرای آنها برای جلوگیری از وقفه سالانه اقدام کند.

اما به‌هرحال این روند موقتی است و هر زمانی که برگزارکننده‌ای برای برپایی این رویداد صلاحیت خودش را نشان بدهد، به‌طور قطع، مسئولیت برگزاری را واگذار می‌کنیم.

در بحث‌ رویدادهای داخلی به‌هیچ‌عنوان دخالتی نمی‌شود، اما به‌عنوان یک مرجع سیاست‌گذار، موضوع اصلی مد نظر ما هماهنگی بوده و اعتقاد ما بر این است که نیاز به هماهنگی وجود دارد. گذشته از این مسائل که به صادرات مرتبط است، با توجه به اینکه در بحث اشتغال دچار مشکل هستیم این امکان وجود دارد که بیشترین میزان اشتغال را در این بخش ایجاد کنیم. صنعت نمایشگاهی یکی از اشتغالزاترین صنایع کشور است و به‌عنوان‌نمونه، در بخش غرفه و حمل‌ونقل مشاغل بسیاری ایجادشده است. باید همگان را از این موضوع آگاه کنیم و بگوییم که این صنعت تاثیر بسزایی بر ایجاد شغل دارد. توانمندی‌های زیادی به‌ویژه در بخش فنی وجود دارد و باید آن را به‌تمامی کشور نمایش دهیم.

تعامل شما با سازمان توسعه تجارت به چه شکل است؟

به بهترین شکل ممکن! سازمان توسعه تجارت با مدیریت آقای مودودی فصل تازه‌ای از فعالیت‌های صادراتی را تجربه می‌کند. ارتباط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز در این فضا بیشترین تعامل را با مدیران این مجموعه برقرار کرده است. ارتباط دوسویه و مفیدی که امروز شکل‌گرفته و به‌طور قطع به توسعه صنعت نمایشگاهی منجر خواهد شد.

یکی از اقدام‌های مهمی که این دو مجموعه در حال پیگیری آن هستند، موضوع راه‌اندازی دوباره گمرک نمایشگاه است که در شرایط تحریم بسیار کارساز و تعیین‌کننده خواهد بود. این موضوع به انگیزه حضور شرکت‌های خارجی در رویدادهای نمایشگاهی کمک بیشتری می‌کند.

بی‌شک با حضور آقای رضا رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت هماهنگی و همدلی خوبی ایجادشده و معاونان دلسوزی در حال همکاری و فعالیت در بخش‌های گوناگون وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

به‌تازگی درباره حضور ایران در اکسپو ۲۰۲۰ خبری منتشر شد. برنامه حضور شما در این رویداد جهانی به چه شکل خواهد بود؟

۳رویداد مهم در جهان اتفاق می‌افتد که ازجمله آنها می‌توان به جام‌جهانی، المپیک و اکسپو اشاره کرد. این مجامع یک فرصت مناسب است و حضور در آنها افتخار به‌شمار می‌رود. برای ما افتخار است که در این رویدادهای پرقدرت شرکت کنیم و توانمندی‌ها خود را نشان دهیم. باید از این فرصت استفاده کنیم. در این زمینه بحث مهم این است که در هماهنگی‌هایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور خارجه انجام داده‌اند برای حضور در این اکسپو اعلام آمادگی شده است. در همین زمینه نشست‌های داخلی و خارجی گذاشتیم، مکاتبات انجام شده و قرار است ازسوی من اجرایی شود.

چقدر از فضای اکسپوهای جهانی شناخت دارید؟

به‌طور کامل با این فضا آشنا هستم و حاشیه‌های احتمالی آن را هم می‌شناسم. هماهنگی‌ها انجام‌شده که در بحث بودجه با مشکل روبه‌رو نشویم. شعار اکسپو۲۰۲۰ را «پیوند افکار، خلق آینده» انتخاب کردند. در اکسپو سال آینده هر کشوری براساس ۳محور اصلی و مشخص حضور پیدا می‌کند. به‌عنوان نمونه، بخش پایداری که مربوط به بحث‌های محیط‌زیست می‌شود و بخش فرصت مربوط به کشور‌هایی می‌شود که برای سرمایه‌گذاری در این گردهمایی جهانی حاضر می‌شوند. یکی دیگر از بخش‌ها، تحرک است.

ایران در بخش تحرک شرکت کرده است. در واقع برای هر۳ بخش یادشده شده پژوهش‌هایی انجام شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که در بخش تحرک شرکت کنیم. ایران کشور در حال توسعه است و سرعت توسعه آن نیز بالاست. به‌ویژه با وجود جوانان در بحث‌های استارت‌آپی می‌توان گفت که ورود ما به این بخش یعنی تحرک بهترین انتخاب بوده است. تحریم‌ها در بحث گردشگری نیز نمی‌تواند اثرگذاری خاصی داشته باشد. کشور ما یک کشور صلح‌طلب است و باید این مورد را به‌تمامی مردم جهان اعلام کنیم. تمدن و فرصت‌های گردشگری را باید در چنین رویدادهایی به خوبی به سایر جهان نشان دهیم.

اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای کشورمان با جوایز بین‌المللی از سوی کارگروه bie همراه بود. آیا برای تکرار این افتخارات برنامه‌ای دارید؟

سال ۲۰۱۵ توانستیم رتبه‌ای از حیث طراحی کسب کنیم. اکسپو مسابقه و با هدف جایزه‌ نیست و رقابت و قهرمانی در آن معنی ندارد. ضمن اینکه آنقدر جوایز گوناگون وجود دارد که در نهایت در یکی از موارد عنوان کسب می‌شود. بحث اصلی بیشتر عرضه توانمندی‌های کشور است و باید کار به صورتی انجام شود که پس از آن افراد و شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری به کشور وارد شوند. بسیاری از کشورها، ایران را به‌طوردقیق نمی‌شناسند و باید گردشگرهای گوناگونی را جذب کنیم.

یعنی این جوایز نمی‌تواند برای ما در فضای بین‌المللی به دستاوردهای بزرگ‌تری منجر شود؟ به‌عنوان نمونه کرسی یوفی!

فکر نمی‌کنم! کسب کرسی‌ در یوفی و سایر موارد به رایزنی‌ها ارتباط دارد. به اینکه ما فضای روابط پایدار خودمان با مدیران این مجموعه‌ها را به چه شکل تعریف کنیم و در سراسر کشور چند فرد یا عنوان نمایشگاهی به عضویت این مجموعه درآمده باشند. بنابراین اصلا به کسب رتبه‌ یا جوایز در رویدادهای بین‌المللی مربوط نمی‌شود.

اینکه در چند سال گذشته موفق به کسب کرسی در یوفی شدیم، نتیجه زحمت همه فعالان صنعت نمایشگاهی بود که به‌تازگی این جایگاه را از دست دادیم. اما به‌طورقطع برنامه ما این است که به‌زودی با تلاش و همفکری دیگر فعالان صنعت نمایشگاهی دوباره جایگاه خودمان را در یوفی پس بگیریم.

رویدادی با عنوان نمایشگاه صنعت نمایشگاهی از سال گذشته در حال برگزاری است. برگزارکنندگان و غرفه‌سازان آن را ویترین این صنف می‌دانند. نظر شما در این‌باره چیست.

من به صنعت نمایشگاهی اعتقاد دارم و فکر می‌کنم رویکرد اصلی همه ما باید ایجاد اشتغال پایدار در این عرصه باشد. هیچ خروجی و دستاوردی از این مهم‌تر نیست. رویدادی که از آن به‌عنوان نمایشگاه صنعت نمایشگاهی یاد می‌شود به‌طورقطع اثربخش بوده و به‌نوعی می‌توان آن را یک کارآفرینی بسیار خوب دانست.

واسطه مناسبی برای صادرات کالا به سایر نقاط ایجاد می‌شود. صنعت مورد نظر ما یعنی صنعت نمایشگاهی در سایر نقاط جهان نیز درحال‌حاضر به خوبی جا افتاده و فدراسیون‌های مختلفی دارد. ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم و علاوه بر آن، باید صادرات نیز در زمینه صنعت نمایشگاهی داشته باشیم. به‌طور قطع، رویداد ویژه صنعت نمایشگاهی باید با قدرت برگزار شود و هر سال توسعه پیدا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها