|
کدخبر: 301726 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس؛

کلاف سردرگم رتبه‌بندی کسب و کارها / برگزاری نمایشگاه کان‌مین منجر به جذب سرمایه می‌شود

شاکری گفت: از حیث اینکه کار در معادن بسیار سخت، پیچیده و وسیع است، به نظر بنده رتبه‌بندی این گروه از مشاغل و در نتیجه حمایت از کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است چراکه به ازای این حمایت می‌توانیم معادن را فعال‌تر کنیم.

سیاست کلاف سردرگم رتبه‌بندی کسب و کارها / برگزاری نمایشگاه کان‌مین منجر به جذب سرمایه می‌شود

رتبه‌بندی کسب‌وکارها از جمله مصوبه‌های دولت دوازدهم بود که به موجب آن کسب‌وکارها طبق رتبه‌بندی صورت گرفته اعتبارات و حتی ارزهای دولتی شامل مشاغل می‌شود، موردی نظیر رتبه‎بندی معلمان که اتفاقاً مورد استقبال فعالان این حوزه قرار گرفت.

با وجود تصویب قانون مذکور در هیئت دولت، شواهد حاکی از آن است که اقدام عملی در راستای اجرای مصوبه صورت نگرفته کما اینکه روز ۱۴ تیر ماه دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با ارسال بخشنامه‌ای به مدیران مختلف حوزه تولید اعلام کرد که با توجه به حکم ابلاغی(مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۸) در خصوص راهبری پروژه رتبه کسب‌وکار و با توجه به لزوم ساده‌سازی، یکپارچه‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در انجام فرآیند رتبه‌بندی همه دفاتر و تحقق اهداف حاکمیتی و برنامه های کلان وزارتخانه در توسعه بهره‌وری، افزایش فناوری ارتقای شاخص‌های مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت نظام توزیع و فروش، استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندها و به ویژه هوشمندسازی اتصال به سامانه‌های الکترونیک کلیه کسب و کارها مشتری‌مداری و تکریم مراجعان به واحدهای صنفی و صنعتی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات و ... به استحضار می‌رساند ضمن لحاظ کلیه شاخص‌های مد نظر دفاتر تخصصی و تشکل‌ها؛ فرآیند رتبه‌بندی انجام خواهد شد.

هر چند وزارت صمت بخشنامه مذکور را صادر کرد اما در صورتی که بحث اطلاعات بدست آمده از رتبه‌بندی در عمل خودنمایی نکند، صدور چنین بخشنامه‌هایی هم رهگشا نخواهد بود. تلاش دولت‌ها برای اجراب رتبه‌بندی کسب‌وکارها و بی‌نتیجه ماندن آن حاکی از این است که دولت توانایی ابراز وجود در این عرصه ندارد و کمک نهادهایی نظیر مجلس را می‌طلبد.

موافق رتبه‌بندی کسب‌وکارها هستم

در همین راستا اقبال شاکری، عضو کمیسیون کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره شرایط کسب و کارها در برنامه مذکور گفت: در مجموع بنده با رتبه‌بندی کسب و کارها از نظر عملکردی موافق هستم به عنوان مثال مانند نظام مهندسی که کارشناسان حاضر در آن مراحل و درجات مختلفی را طی می‌کنند که در نهایت برتر می‌شوند، نشان‌دهنده این است افرادی که برتر و ارشد شناخته شدند از توانمندی بالاتری برخوردار هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: لذا چنانچه مشاغل هم از منظر جلب حمایت‌ها مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، رتبه‌بندی شوند، اقدام مناسبی است.

شاکری در مورد رتبه‌بندی کسب‌وکارهای مربوط به معادن تصریح کرد: از حیث اینکه کار در معادن بسیار سخت، پیچیده و وسیع است، به نظر بنده رتبه‌بندی این گروه از مشاغل و در نتیجه حمایت از کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است چراکه به ازای این حمایت می‌توانیم معادن را فعال‌تر کنیم.

برگزاری نمایشگاه کان‌مین منجر به جذب سرمایه می‌شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی در قسمت دیگری از این گفتگو درباره لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نظیر کان‌مین خاطرنشان کرد: نمایشگاه محل ارائه ظرفیت‌های داخل علی‌الخصوص ظرفیت‌های جدید و خلاقیت‌هایی که به تازگی وارد عرصه شدند، است. در حقیقت برخی با این هدف که نمایشگاه فعلی نسبت به دوره‌های قبلی چه تفاوت‌هایی دارد در آن شرکت می‌کنند.

شاکری در پایان یادآور شد: لذا برگزاری نمایشگاه در جذب سرمایه‌گذاری صد در صد موثر است و آن توافقنامه‌هایی که در حین برگزاری نمایشگاه و یا بعد از آن منعقد می‌شود، از جمله دستاوردهای خوب برگزاری نمایشگاه‌ها است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها