|
کدخبر: 98362

سایپا مقصر افزایش قیمت پراید در بازار نیست

این روزها صحبت درباره افزایش قیمت پراید در بازار بالا گرفته است اما دلیل آن کارخانه سایپا نیست چرا که این خودرو با همان نرخ مصوب عرضه می‌شود.

گسترش‌نیوز: تقریبا در اوایل اردیبهشت ماه مدیرعامل سایپا از توقف دومین مدل پراید یعنی ۱۱۱ خبر داد. طبق گفته‌های سید جواد سلیمانی تولید پراید۱۱۱ برای تحویل به مشتریانی که این خودرو را پیشتر خریداری کرده‌اند تا پایان اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت اما با توجه به برنامه‌ریزی دقیق و نیز افزایش تولیدی که در ماه‌های پایانی سال ۹۸ داشتیم زودتر به تیراژ موردنظر رسیدیم و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلام شده، توقف تولید پراید۱۱۱ را اعلام کردیم.

در مورد پراید ۱۳۲ نیز چنین اتفاقی رخ داد و در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۹۸ و تقریبا پانزده روز زودتر از آنچه که گفته شده بود تولید این خودرو متوقف شد. حال فقط مدل ۱۳۱ پراید مانده است.

با توجه به این که پراید به نوعی ارزان‌ترین خودروی صفر کیلومتر موجود در بازار به شمار می‌رود به نوعی حساسیت‌ها نسبت به آن بسیار بالاست. بعد از آن که بحث حذف پراید از خط تولید مطرح شد وضعیت بازار خودرو کمی تغییر کرد و به خصوص در سال ۹۹ قیمت پراید در بازار با یک رشد زیاد مواجه شد. اما آنطور که مشخص است قیمت خودرو از درب کارخانه افزایش پیدا نکرده است.

قیمت خودرو در کارخانه افزایشی نداشته است

در این راستا سهیل نوردرخشان، مدیر مالی و اقتصادی سایپا گفت: قیمت درب کارخانه خودرو‌ها هیچ افزایشی نداشته است و آنچه این روز‌ها به عنوان افزایش قیمت خودرو مطرح است، ناشی از جو روانی و رواج دلال بازی در بازار خودرو است.

وی ادامه داد: قیمت مصوب آخرین فروش نقدی خودروی پراید درب کارخانه، که مربوط به چهار ماه قبل بود، ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و با توجه به اینکه تولید خودروی پراید اواخر تیر امسال متوقف خواهد شد و هیچ فروش دیگری بعد از آن صورت نگرفته است، تنها عامل افزایش قیمت خودرو، بازار بوده است.

ماجرای افزایش نرخ مواد اولیه

لازم به ذکر است، خودروسازان با وجود این که با رشد نرخ مواد اولیه مانند فولاد، مس، و همچنین مواد پلیمری مواجه هستند اما محصولات خود را با قیمت مصوبی که اعلام شده عرضه می‌کنند و همین قضیه با ایجاد زیان انباشته شده است. سال گذشته دو خودروساز نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کرند و این مسئله نیز از طریق بورس به اطلاع عموم رسید.

تولید خودروهای به‌روز و جدید

مدیرعامل سایپا در همین رابطه اظهار کرده است: برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست. پراید سال‌هاست که به حق یا ناحق، دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیله‌ای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانه‌ها و ابزار جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته اما حالا که ما تولید آن را متوقف کرده‌ایم، باز هم عده‌ای پیدا شده‌اند که به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به تمام خودروهای دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شده‌اند!!

سلیمانی در خصوص جایگزین پراید گفت: برنامه ما در سایپا تغییر جدی و ملموس در سبد محصولات این گروه خودروسازی است و در همین راستا، همزمان با خروج پراید، تولید خودروهای به‌روز و جدید و نیز ارتقاء سطح کیفی محصولات قبلی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

با تمام این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که افزایش قیمت پراید فقط به بازار مربوط می‌شود و گروه خودروسازی سایپا در این قضیه دخالتی نداشته است چرا که محصولات این خودروساز با همان نرخ مصوب عرضه شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها