|
کدخبر: 8118

نقش آموزش در افزایش اشتغال گردشگری

رئیس انجمن صنفی گردشگری تهران معتقد است آموزش یکی از نیازهای عمده نیروی ‌انسانی فعال در حوزه گردشگری است و اگر در کنار اشتغالزایی دوره‌های آموزشی مناسب ارائه نشود، گردشگری و اشتغال با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، رضا اباذری در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: وقتی صحبت از اشتغالزایی گردشگری می‌شود همواره اشتغال مستقیم آن در نظر گرفته می‌شود در حالی که گردشگری اشتغالزایی غیرمستقیم بسیاری دارد.

او افزود: اینکه بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری تبلیغات کرده و به گردشگر یارانه‌هایی ارائه می‌دهند به دلیل داشتن اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم گردشگران خارجی است. گردشگری می‌تواند تمام حوزه‌های مرتبط، نیمه مرتبط و غیرمرتبط را توسعه دهد و در زمینه‌هایی مانند پزشکی، حمل‌ونقل و صنایع غذایی نیز اشتغالزایی کلانی داشته باشد.

اباذری تصریح کرد: گردشگری صنعتی می‌تواند اشتغالزایی مستقیم بسیاری ایجاد کند، اما باید آموزش نیروی انسانی نیز به موازات اشتغالزایی رشد کند و اگر گردشگری اشتغالزایی داشته باشد اما نیروی‌انسانی شاغل آموزش‌های لازم را نگذارنده باشد، جامعه میزبان به جامعه‌ای غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص در گردشگری تبدیل می‌شود که اثرات مخربی بر توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی دارد.

وی تاکید کرد: باید نقش آموزش را در گردشگری جدی بگیریم و تمامی نیروی‌انسانی فعال در گردشگری از رانندگان گرفته تا کارکنان اقامتگاه‌ها و هتل‌ها و نیروی‌انسانی دفاتر مسافرتی باید مهارت‌های مورد نیاز را در دوره‌های آموزشی بیاموزند، در غیراین صورت اشتغالزایی آنها دائمی و پایدار نخواهد بود.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه گردشگران نیاز به مراکز تفریحی مناسب دارند، گفت: زمانی که گردشگر خارجی به کشور می‌آید تنها نیاز وی بازدید از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی نیست و حتی گردشگران تاریخی نیز نیاز به مراکز تفریحی مانند شهربازی ها، پیاده‌روهای مناسب گردشگران در خیابان‌ها و بازارچه‌های محلی دارند. در این صورت گردشگری هم ارزآوری بالایی خواهد داشت و هم ایجاد شغل می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها