|
کدخبر: 8095

ایران بهشت استارت‌آپ‌ها می‌شود، اگر...

مصطفی نقی‌پورفر/ کارشناس حوزه استارت‌آپ و سرمایه‌گذار

برای کمک به رشد استارت‌آپ‌ها پیش از هرچیز باید فضای کسب‌وکار را به اندازه کافی باز کرد. این جمله به این معناست که علاوه بر توجه به این شرکت‌های نوپا و تازه‌نفس، باید به شرکت‌های بزرگ هم توجه کرد، چراکه شرکت‌های بزرگ در واقع هدف و الگوی استارت‌آپ‌ها هستند.

به همین دلیل باید به آینده آنان اهمیت داد. در این میان شرکت‌های خصولتی بیشتر توان عرض اندام دارند و فضا برای خصوصی‌ها چندان فراهم نیست، باید توجه داشت که در صورت ادامه این روند، استارت‌آپ‌ها با وجود هیجان اولیه، از ادامه مسیر دلسرد خواهند شد. علاوه‌بر این باید به این نکته اشاره کنم که شرکت‌های بزرگ خصوصی به دنبال حمایت مستقیم دولتی نیستند، بلکه به دنبال تسهیل فضای کسب‌وکار می‌گردند.

نگاهی به روند رشد استارت‌آپ‌ها در جهان نیز نشان می‌دهد دولت‌ها در مسیر تسهیل فضای کسب‌وکار تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند و پس از آن بخش خصوصی خود در نقش سرمایه‌گذار برای استارت‌آپ‌ها وارد میدان شده است. این روند علاوه بر رونق کسب‌وکار باعث کاهش بار مالی دولت می‌شود و همزمان این بخش را از حضور مستقیم در بازار معاف می‌کند.

به عقیده من در صورتی که نقش دولت از متولی به ناظر تغییر کند، استارت‌آپ‌ها با سرعت رشد بیشتری مواجه خواهند شد. کافی است در قالب همان قانون تجارت، فضا برای کسب‌وکار فراهم شود تا بتوانیم نتیجه مثبت آن را به سرعت مشاهده کنیم. این روند به کاهش متولی نیز منجر خواهد شد. نباید فراموش کرد که ماهیت استارت‌آپ‌ها به گونه‌ای است که خارج از استاندارد فکر می‌کنند و به همین دلیل نباید به دنبال تولی‌گری برای آنان بود.

به عقیده من ایران می‌تواند به بهشتی برای استارت‌آپ‌ها تبدیل شود، اما تبدیل شدن به این بهشت پیش‌نیازهایی دارد. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای تحقق این شرایط آن است که دولت از دخالت مستقیم در این حوزه بپرهیزد و به دور از بحث تولی‌گری و حمایت مستقیم، حمایت مالی را به عهده شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه بگذارد و خود در نقش ناظر و حامی شرکت‌های بزرگ ظاهر شود. تنها از این مسیر است که آینده رشد استارت‌آپ‌ها با توقف و شکست روبه‌رو نخواهد شد.

ارسال نظر