|
کدخبر: 29344

روزهای بی‌قراری دلار

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال ۹۶ شاهد افت و خیز نرخ ارز و طلا در بازار هستیم. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دلالان بازار، قیمت دلار را به نزدیک ۵ هزار تومان می رسانند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، شاید بتوان بازار سبزه میدان تهران را جزو مهم‌ترین بازار خرید و فروش دلار و ارز در کشور قلمداد کرد. در این بازار تعداد قابل توجهی از فروشندگان دلار جمع شده‌اند و رهگذران را به خرید و یا فروش دلار و سکه ترغیب می‌کنند.

به همین دلیل این بازار را برای تهیه گزارش مناسب‌تر از هر مکان دیگر دیدیم و با عکاس موسسه فرهنگی-مطبوعاتی صمت راهی این بازار شدیم. متاسفانه استقبال از ما چندان دلپذیر نبود و دست‌فروشان دلار گویی از خبر و خبرنگار دلخوشی نداشتند و بعد از اینکه از هویت ما آگاه شدند چندان مایل به صحبت کردن با ما نبودند؛ چراکه باور داشتند حرف زدن با خبرنگارها مساوی با دردسر برای آنهاست.

دستفروشان ارز بازار سبزه میدان تهران، آنقدر از خبرنگار و قاب لنز دوربین عکاس ما ابا داشتند که حتی حاضر نبودند از دست‌های پر از دلار آنها عکس گرفته شود. اما ما قصد نداشتیم دست خالی بازار را ترک کنیم به همین دلیل به قدم زدن در بازار ادامه دادیم و حین قدم زدن به این فکر افتادم که بهتر است خود را به‌عنوان خریدار جلوه بدهم شاید اینگونه بتوانم نظر آنها را به خود جلب کنم و نظر آنها را درباره دلایل بی‌قراری دلار و ارز جویا شوم.

با همین نقشه به سراغ یکی از دستفروشان دلار رفتم در حالی که دستگاه ضبط صوت صدا را در کاپشن خود روشن کرده بودم از وی هزینه خرید ۲۰۰ دلار را پرسیدم. او من را تشویق کرد که هر چه پول پس انداز کردم را برای خرید دلار صرف کنم چرا که احتمال گران شدن آن در روزهای آینده وجود دارد و با این شرایط می‌توانم سود بیشتری کنم. اما او حاضر نیست بابت خرید ۱۰۰ و یا ۲۰۰ دلار به من تخفیف بدهد زیرا باور دارد که این میزان خرید و فروش دلار برایش سودی ندارد اما اگر بخواهم حداقل هزار دلار از او خرید کنم می‌تواند تا ۲۰۰ هزار تومان به من تخفیف بدهد.

در جواب به حرف‌هایش خود را کلافه نشان دادم که درحال‌حاضر چنین پولی ندارم و از وی پرسیدم چرا قیمت‌ها تا این میزان نوسان دارند؟ آیا ممکن است که ثبات در روزهای آینده به این بازار برگردد در جوابم خندید و گفت: « تمام این بازی‌ها را دولت انجام می‌دهد».

با تعجب گفتم دولت، یعنی دولت خود افسار دلار را رها کرده است و اما بعد نمی‌تواند آن را مهار کند؟ در جواب شنیدم صبح‌ها اگر به صرافی‌ها مراجعه کنید می‌بینید که دسته دسته دلار بسته‌بندی شده آورده می آورند این دلارها از کجا می‌آید چه کسی آنها را در بازار توزیع می‌کند؟ بدون تردید کار خودشان است.

از او دور می‌شوم و می‌خواهم نظر دیگر دست فروشان دلار را درباره چرایی گران شدن ارز جویا شوم یکی از آنها متوجه شد که من خبرنگارم اما به شرط اینکه سخنانش را ضبط نکنم با من حرف خواهد زد.

او سخنانش را با بیماری اقتصاد ایران شروع کرد و ادامه داد: دولت نهم و دهم نیز تلاش زیادی کرد که نرخ دلار ثابت شود اما از آن دوره تا به امروز در حدود ۳۰۰ درصد نرخ آن بالا رفت. یکی از پیامدهای نگه داشتن بازار این است که هیچ ورودی ندارد و همه آن خروجی می‌شود.

اگر دلار بالا نرود دولت ورشکسته می‌شود

این فروشنده که خود را دانشجوی علم اقتصاد به ما معرفی کرد، گفت: دولت ها همواره در پایان سال برای جبران کسری بودجه خود قیمت دلار را افزایش می دهند. تورم ریشه در اقتصاد بیمار دارد دولت زمانی که بودجه سال آینده را بست در بسیاری زمینه ها با کسری مواجه شد اما اگر دلار به ۵ یا ۶ هزار تومان برسد بدون تردید بسیاری از کسرهای بودجه حل می‌شود.

امیر ادامه داد: دولت اگر چنین نکند ورشکسته خواهد شد چون نمی‌خواهد اعلام ورشکستگی کند دلار را گران می‌کند و از طریق تریبون‌های مختلف افزایش نرخ دلار را به گردن دلال بازی می‌اندازد.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت طلا از دلار در ترکیه ارزان تر است از این رو برخی افراد سودجو طلا را از ایران به ترکیه می برند و دلار وارد می‌کنند در این حالت کشور از طلا خالی می‌شود و دلار همچنان گران باقی می‌ماند.

وقتی با امیر صحبت کردم بسیاری از دستفروشان دلار کنار ما جمع شده بودند و مایل بودند که آنها هم اظهار نظر کند بسیاری از آنها نظرات خود را کلی فریاد می‌زدند و آنچنان دیدگاه خود را فریاد می‌زدند که بیشتر شباهت به هم همه پیدا کرده بود.

یکی از آنها گفت: دلار در بازار کم است بیشتر تقاضا برای خرید است کسی مایل نیست که دلار بفروشد و بیشتر کسانی که پول راکد داشتند،‌سرمایه خود را به این بازار سراریز کردند تا با خرید دلار و سکه، سرمایه خود را حفظ کنند.

ارسال نظر