|
کدخبر: 27366

مبارزه با فساد به دست مهندسان نرم افزار

ازاین‌پس، تمامی مناقصه‌ها و مزایده‌های دستگاه‌های اجرایی اعم از دولت، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها در سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، نشست خبری معرفی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت صبح امروز با حضور سید امیر اصغری توچائی مدیر پروژه سامانه از طرف دولت، حسین توکلی مدیر پروژه از سمت هلدینگ بهسازان و علی گلزاری مدیرعامل شرکت شقایق برگزار شد. سید امیر اصغری توچائی، مدیر پروژه سامانه از طرف دولت در این نشست گفت: این پروژه به عنوان یک پروژه دیربازده از سال ۸۸ آغاز و به بخش خصوصی سپرده شد تا از ظرفیت این بخش استفاده شود. وی افزود: تا امروز حدود دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اجرایی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که این دستگاه‌های اجرایی شامل دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها هستند. از این تعداد حدود هزار عضو فعال شده‌اند. اصغری توچائی بیان کرد: این سامانه تامین‌کننده تمیز‌ترین اطلاعات است. به این معنا که تمامی اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی پیش از ثبت نام تأیید می‌شود. به عبارت دیگر، افراد برای ثبت نام در این سامانه باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. البته هنوز تمامی دفاتر پیشخوان این کار را انجام نمی‌دهند اما به مرور زمان تعداد آنها افزایش می‌یابد. دفاتر پیشخوان موظف هست که مجوز‌ها و اسناد هویتی را بررسی کنند و به دلیل این که ممکن است اسناد جعلی در این سامانه بارگذاری شود، امکان ثبت نام غیر حضوری فعال نشده است. وی گفت: تا امروز از ثبت نام‌کنندگان هزینه‌های ۵۰ تا ۷۰ هزار تومانی دریافت شده است اما از ابتدای بهمن تا پایان سال ۱۳۹۶ تمامی تامین‌کنندگان از پرداخت هزینه معاف می‌شوند. به این ترتیب هزینه‌های شرکت پیشخوان برای ثبت نام از سوی ستاد سامانه پرداخت می‌شود. این امر، به نوعی سیاست تشویقی برای افزایش ثبت نام‌ها است. به گفته اصغری توچائی؛ از ابتدای پروژه بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با احتساب تجربه‌ها و هزینه‌های پنهان می‌توان این هزینه‌ها را حدود ۸۵ میلیارد تومان برآورد کرد. در ازای این هزینه‌ها تا به امروز حدود ۲۳ میلیارد تومان درآمد حاصل شده است که ۱۳ میلیارد تومان آن متعلق به سال ۹۶ است. مدیر پروژه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت مزیت‌های اجرای این پروژه را این‌گونه توضیح داد: اتکا به نیروی انسانی ایرانی از مزایای این پروژه بوده است. به‌طوری‌که طی هشت سال گذشته به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰ نفر و به‌طورکلی ۸۰۰ نفر در این پروژه اشتغال داشته‌اند. میانگین سنی این افراد ۳۰ سال است و این امر نشان‌دهنده ایجاد شغل برای نسل جوان است. با اجرای این طرح، اگر در شهرستانی یک نفر مشغول به کار باشد، تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به حدود ۶ نفر خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: یکی از درد‌های مردمی و ایرادهایی که سازمان‌های بین‌المللی به ایران می‌گیرند، شفاف نبودن نظام اقتصادی است که با استفاده از این سامانه، به شفاف‌سازی خواهیم رسید و در پی آن در دنیا حرف‌هایی برای گفتن پیدا خواهیم کرد. اصغری توچائی تأکید کرد: قراردادهای محرمانه و ارگان‌های نظامی در این سامانه ثبت نمی‌شود. بر اساس این گزارش، اردیبهشت امسال بود که هیات‌وزیران استقرار کامل سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی و مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت‌پذیر سالم و عدالت اقتصادی تصویب کرد.

setad-kavei21.jpg بر این اساس، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که تمامی معاملات کوچک، متوسط و بزرگ خود اعم از خرید، مناقصه و مزایده را بر اساس زمان بندی‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد و با رعایت فرآیند برگزاری مناقصات و مزایده‌ها از طریق سامانه setadiran. Ir به انجام رسانند. راه‌اندازی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پیشنهاد مشترکی از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی)، امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور بوده است. گفتی است، فعالیت شرکت شقایق در حوزه تولید نرم افزار است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها