|
کدخبر: 27291

احتمال کم افزایش نرخ در بازار روزهای پایانی سال

اشتیاق خرید را حفظ کنید بازار آرام است

بنا به سنت، همواره ایرانیان آغاز سال جدید را که مصادف با اول بهار است جشن می‌گیرند. برگزاری این جشن باخرید آجیل و شیرینی و لباس نو همراه است؛ از این‌رو قیمت‌ها برای خانواده‌ها اهمیت ویژه ای دارد. چراکه تمایل دارند خریدهای خود را به صورت برنامه‌ریزی شده و با توجه به قدرت خرید خود انجام دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، بنا به گفته کارشناسان اتاق اصناف، مردم می‌توانند بدون دغدغه گران شدن و کمبود بازار در این ایام نیاز خود را خریداری کنند چرا بازار اشباع است و فروشندگان برای اینکه بخواهند در مشتریان را حفظ و نقدینگی خود را بالا ببرند اقدام به گران کردن اجناس وابسته به روزهای پایان سال نخواهند کرد.

کمبود بادام هندی؛ مشکلی که حل نمی‌شود

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش می‌گوید: همه ساله هیات رئیسه اتحادیه برای تنظیم بازار شب عید به مسئولان اجرایی مشاوره می‌دهند.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، بابیان اینکه نرخ مصوب برای خشکبار وجود ندارد، بیان می‌کند: نوسانات نرخ ارز تعیین‌کننده نرخ نهایی خشکبار است؛ نبود نرخ مصوب مشکل چندانی برای فعالان این صنف ایجاد نکرده است.

به گفته وی؛ بخشی از خشکبار مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود از این‌رو نوسانات نرخ ارز ارتباط تنگاتنگی با نرخ خشکبار دارد.

احمدی با اشاره به لزوم تنظیم نرخ ارز از سوی بانک مرکزی ، می‌افزاید: بهتر است که دولت در ماه‌های پایان سال با ایجاد ثبات در نرخ ارز تعادلی به بازار ببخشد.

این مسئول صنفی بابیان اینکه بازار پسته و تخمه تامین است، خاطر نشان می‌کند: همواره بادام هندی به‌میزان کافی در بازار وجود ندارد اما از آنجایی‌که این آجیل جزو پرمصرف‌ترین خشکبار در بین ایرانیان است باید برای تامین آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه امکان تولید بادام هندی در کشور وجود ندارد، می‌گوید: این خشکبار در شرایط آب‌وهوایی گرم تولید می‌شود و کشورهای افریقایی بیشترین تولیدکنندگان بادام هندی هستند. هندی‌ها و سریلانکایی‌ها این محصول را وارد و پوست را جدا و در حلب‌های ۱۰ و ۲۰ کیلویی به بازارهای دنیا صادر می‌کنند.

به گفته احمدی؛ ۵ سال است که تلاش داریم از ماه اول برای تامین بازار بادام هندی اقدام کنیم اما همواره با مشکلی مواجه هستیم. برای تامین این بازار باید از دی‌ اقدامات برای واردات را آغاز کنیم چراکه فرآیند واردات این محصول طولانی است.

وی در پایان بابیان اینکه بادام زمینی کمتر از نیاز در کشور تولید می‌شود، می‌افزاید: برخی از اقلام خشکبار در کشور تولید می‌شود اما میزان تولید آن کمتر از نیاز است از این‌رو لازم است که کمبودها را با واردات حل کنیم.به طورقطع این قاعده چندان راهکار غیرمنطقی نیست و در تمام دنیا مرسوم است. به نظر من اگر ستاد تنظیم بازار به‌موقع ورود کند برای تامین بادام هندی و بادام زمینی مشکلی نخواهیم داشت.

گوشت مرغ گران نخواهد شد

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی می‌گوید: ستاد تنظیم بازار فعالیت خود را برای تامین مایحتاج ایام نوروز آغاز کرده است و اگر این برنامه‌ها اجرای شود شاهد گرانی گوشت مرغ در پایان سال نخواهیم بود.

مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، بیان می‌کند: بازار باکمبود گوشت مرغ مواجه نیست؛ اما همواره بنابر یک اصل نانوشته هرگاه در بازار تقاضا برای خرید یک کالا افزایش پیدا کند نرخ آن روند صعودی به‌خود می‌گیرد.

وی در ادامه بااشاره به لزوم مدیریت دولت در این مقطع، می‌افزاید: اگر خواهان تثبیت نرخ گوشت مرغ و ماهی در این ایام هستیم باید دولت به‌موقع در این بازار ورود کند و ذخایر گوشت را عرضه کند.

این مسئول صنفی بابیان اینکه نرخ فعلی گوشت مرغ در بازار منطقی نیست، می‌گوید: نرخ فعلی مرغ برای مرغداران خوشآیند نیست و آنها زیان می‌بیند از این‌رو باید حداقل کیلویی ۵ هزار تومان از تولیدکنندگان گوشت مرغ خریداری شود تا آنها انگیزه خود را برای تولید از دست ندهد.

یوسف خانی در پایان با اشاره به بالا بودن نرخ نهاده‌های دامی، خاطر نشان می‌کند: اگر دولت می‌خواهد مرغ و ماهی با نرخ مناسب‌ به‌دست مصرف‌کنندگان برسد باید نخست نرخ نهاده‌های دام را کنترل کند تا تولیدکنندگان بتواند با نرخ مناسب ذرت سویا و جوجه یک روزه را خریداری کند.

افزایش عرضه گوشت قرمز نسبت به تقاضا

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی می‌گوید: خوشبختانه هیچ کمبودی در بازار احساس نمی‌شود؛ چراکه به میزان نیاز گوشت قرمز در کشور موجود است.

علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش با اشاره به بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا، بیان می‌کند: بیش از ۲ ماه نرخ گوشت قرمز تثبیت شده است؛ حتی در مقاطعی شاهد کاهش نرخ گوشت قرمز هم بوده‌ایم.

وی در ادامه درباره چگونگی تنظیم بازار ایام نوروز، اظهار می‌کند: سال گذشته در همین مقطع زمانی کشور بابحران کمبود گوشت قرمز مواجه شد؛ اما در نهایت بعد از نشست‌های مکرر مسئولان ارشد تصمیم بر این مهم گرفتیم که نیاز داخل از طریق واردات برطرف شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ هم‌اکنون روند واردات تسهیل شده است و روزانه در حجم قابل توجهی گوشت برای بسته‌بندی کردن در اختیار شرکت‌های مربوطه قرار داده می‌شود تا فرآوری و در بازار توزیع کنند.

ملکی درباره نرخ گوشت گوسفندی در بازار، می‌گوید: نرخ گوشت گوسفند داخلی بدون دنبه کیلویی ۳۹ الی ۴۰ هزار تومان است و گوشت تنظیم بازاری یا گوشت وارداتی کیلویی ۳۳ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

این مسئول صنفی در پاسخ به چرایی نوسان نرخ گوشت گوسفندی داخلی، می‌افزاید: کشتارگاه‌ها همگی در جنوب شهر تهران واقع شده‌اند و هزینه حمل آن برای شمال تهران بیشتر است؛ همچنین درجه کیفی گوشت‌ها متفاوت است و تفاوت هزار تومانی آن نباید برای مصرف‌کنندگان غیرمنتظره باشد.

دولت تقاضای کاذب ایجاد می‌کند

خزانه‌دار اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بازار اشباع شده است، می‌گوید: ورود دولت برای تنظیم بازار در این شرایط مثمرثمر نخواهد بود.

محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، بیان می‌کند: دولت باید امکان نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی را به بخش‌خصوصی، واگذار کند. به نظر من بهتر است مسئولان اجرایی در کشور به‌جای بازرسی، برعملکرد واحدهای صنفی نظارت کنند.

وی در ادامه با ذکر مثالی این موضوع را توضیح می‌دهد: میوه و تره‌بار جزو اصلی‌ترین نیاز مردم در ایام نوروز است. دولت برای تنظیم این بازار از طریق جهاد کشاورزی اقدام به خرید و انبار کردن میوه می‌کند. ورود دولت، باعث ایجاد تقاضای کاذب در بازار می‌شود چرا که در حجم قابل توجهی میوه برای تامین نیاز تمام استان‌های کشور خریداری می‌شود.

صدیقی بابیان اینکه در این ایام تقاضای واقعی شکل نمی‌گیرد، بیان می‌کند: در واقع با این اقدام دولت میوه‌ها از انبار بارفروشان و سردخانه‌داران به انبارهای دولتی منتقل می‌شود از این‌رو شاهد افزایش ۴۰ درصدی نرخ میوه در بازار خواهیم شد.

این فعال اقتصادی با اشاره به ایجاد نرخ کاذب در بازار، می‌گوید: متاسفانه مردم از زمان ورود دولت به بازار میوه تا شب عید، نیاز خود را با نرخ کاذب خریداری می‌کند. به‌عنوان مثال سیب کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، حداقل ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن این محصول در بازار خرده‌فروشی ۵ هزار تومان افزایش نرخ را تجربه خواهد کرد.

به گفت وی؛ مصرف‌کنندگان ۲ ماه میوه را گران خریداری می‌کنند تا در شب عید حداقل هزار تومان ارزان‌تر آن را خرید کنند.

صدیقی در پایان خاطر نشان می‌کند: بهتر است که دولت تنظیم بازار را به بخش خصوصی واگذار کند. و تنظیم بازار را به معنی ورود به بازار تفسیر نکند و این مجال را به مردم بدهند که خود کارشان را جلو ببرند. بارها بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید شده است این در حالیست که برروی نرخ سیب‌زمینی و میوه مردم نیز دخالت می‌کنند.

بازار کشش افزایش نرخ را ندارد

رئیس اتحادیه سراجان تهران با اشاره به کم شدن کشش بازار، می‌گوید: در سال‌های گذشته در این ایام انتهای سال میزان سفارش کیف و کفش از سوی واحدهای صنفی خرد بسیار قابل توجه بود اما هم‌اکنون این واحدها از سفارش جدید امتناع می‌کنند.

محسن خردمند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، با بیان اینکه امکان افزایش نرخ از سوی سراجان در ایام نوروز بعید است، بیان می‌کند: هم‌اکنون بسیاری از واحدهای صنفی فروش‌های فوق العاده خود را آغاز کردند چرا که فصل تغییر مدل ویترین مغازه‌ها فرا رسیده است و آنها می‌خواهند انبارهای خود را از اجناس قدیمی خالی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان نرخ فروش‌های فوق‌العاده واقعی است، بیان می‌کند: واحدهای صنفی به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های جاری بیشتر از ۲۰ درصد سود برای کالاهای خود در نظر می‌گیرند اما در فروش‌های فوق‌العاده به سود کم قانع می‌شوند.

به گفته خردمند؛ فروش فوق‌العاده وابستگی زیادی به عرضه و تقاضا دارد وقتی بازار جانی ندارد فروش‌العاده می‌تواند رونقی به بازار ببخشد.

رئیس اتحادیه سراجان به اشاره به بالا رفتن نرخ مواد اولیه، می‌گوید: نوسانات نرخ ارز باعث شد که تولیدکنندگان با نرخ بیشتری مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند اما این موضوع باز هم انگیزه‌ای برای افزایش نرخ‌ کالای تمام شده نشد.

کفش شناسنامه‌دار خریداری کنید

رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز شهرستان تهران بااشاره به اشباع بودن بازار کفش، می‌گوید: افزایش نرخ کفش در ایام پایان سال قابل پیش‌بینی نیست.

رسول شجری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، بیان می‌کند: از ماه بهمن اتحادیه اقدام به صدور مجوزهای فروش فوق‌العاده خواهد کرد.

وی بااشاره به واقعی بودن نرخ کفش‌های موجود در بازار، خاطرنشان می‌کند: رقابت زیادی در بازار ایجاد شده است و مردم باید هوشیار باشند و به واحدهایی که دارای پروانه کسب نیستند مراجعه نکنند. چرا که واحدهای زیرمجموعه اتحادیه کالا با درجه کیفی بالا و نرخ مناسب به خریداران عرضه می‌کند.

شجری بابیان اینکه کفش‌ها باید شناسنامه‌دار باشند، می‌افزاید: کفش‌های دست‌دوز ایرانی به میزان کافی در بازار موجود است و نیاز نیست که مردم به‌سمت کفش‌های خارجی بروند.

این مسئول صنفی بااشاره به استقبال مردم از کفش ایرانی خاطرنشان می‌کند: کفش‌های تقلبی زیادی در بازار موجود است و از آنجایی که برخی از مردم فکر می‌کنند با خرید کفش برند ژست اجتماعی آنها حفظ می‌شود؛ پول‌ قابل توجهی برای خرید برند تقلبی هزینه می‌کنند اما باید به آنان هشدار داد که در هنگام خرید دقت کنند و کفش‌های شناسنامه‌دار خریداری کنند.

به گفته رئیس اتحادیه کفاشان دستدوز، چرم ایران جزو مرغوب‌ترین چرم‌های دنیاست از این‌رو کالایی که با این چرم تولید می‌شود درجه کیفی مناسب‌تری دارد.

قنادان آماده بازار شب عید

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران بااشاره به ثبات نرخ شیرینی در روزهای پایانی سال، می‌گوید: نرخ مصوب اتحادیه تا پایان سال ثبات خود را حفظ خواهد کرد.

علی بهرمند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش با بیان اینکه بازرسی‌ اتحادیه در روزهای پایان سال افازیش پیدا می‌کند، اظهار می‌کند: بازار آرامی برای پایان سال پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با اشاره به رعایت اصل خالص‌فروشی در قنادان، گفت: ۴ ماه است که قنادان وزن جعبه را کم می‌کنند و همکاران خود را ملزم به رعایت این اصل می‌کنند.

این مسئول صنفی در پاسخ به این پرسش که در پایان سال موازی‌کاری در عرضه شیرینی از سوی واحدهای صنفی مختلف بسیار دیده می‌شود آیا اتحادیه برای این موضوع تمهیداتی در نظر گرفته است، بیان می‌کند: متاسفانه این معضل هر سال تکرار می‌شود و واحدهایی که پروانه قنادی ندارد در شب عید و ماه رمضان اقدام به موازی‌کاری می‌کنند.

به گفته وی؛ فرآیند اداری برای رسیدگی به این معضل طولانی است و همین زمان‌بر بودن باعث شده است که نتوان آنگونه که باید برای رفع این معضل چاره اندیشید.

بهره‌مند در پایان با اشاره به عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی، بیان می‌کند: آنگونه که باید نظارت بر واحدهای بدون پروانه نظارت اعمال نمی‌شود و بیشتر فشارها متوجه واحدهای دارای پروانه کسب است.

خشکشویان برنامه‌ای برای افزایش نرخ خدمات ندارند

رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشوئی شهرستان تهران با اشاره به رکود حاکم بر بازار می‌گوید: چند سالی است که کسب‌وکار خشکشویان مساعد نیست از این‌رو من امیدوار نیستم که با نزدیک شدن به روزهای پایان سال شرایط خشکشویان تغییر کند.

ابوالفضل رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، بیان می‌کند اتحادیه براساس عرف نرخ مشخصی برای اعضای درجه یک، دو و سه مصوب کرده است. تا به امروز اعضا مشکلی با این نرخ مصوب نداشته‌اند. باید بگویم که شرایط فعلی بازار به‌گونه‌ایی نیست که اعضا بخواهند نرخ‌ها را بالا ببرند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد فضای رقابتی در بین خشکشویان، خاطر نشان می‌کند: خشکشویان به‌دنبال جذب مشتری هستند از این‌رو سعی در بالا بردن نرخ خدمات ندارند زیرا در این صورت ممکن است که مشتریان خود را از دست بدهند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه افزایش تقاضا باعث تغییر در نرخ‌ خشکشویان نخواهد شد، اظهار می‌کند: من به مردم توصیه می‌کنم به تبلیغات خشکشویان غیرمجاز در فضای مجازی اعتماد نکنند. چراکه هیچکدام از این واحدها چندان خود را ملزم به رعایت نکات بهداشتی نمی‌کنند و این امکان وجود دارد که لباس‌های مردم را با ملاحفه‌های بیمارستان‌ها شست‌وشو کنند.

رجب‌زاده به مردم توصیه می‌کند به واحدهای دارای پروانه کسب مراجعه کنند چراکه در صورت تخلف این واحدها اتحادیه می‌تواند به شکایت مردم رسیدگی کند.

درخواست افزایش ۲۰درصدی نرخ خدمات قالیشویان تایید نشد

رئیس اتحادیه قالیشویان می‌گوید: هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، طرح حذف قیمت‌گذاری از خدمات صنفی را به تمام اتحادیه‌ها ابلاغ کرد. بنا به این طرح هر واحد صنفی موظف است خود نرخ خدمات را مشخص کند.

حمید محمدی کمسرخ در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش بیان می‌کند: هر واحد صنفی نخست باید نرخ مورد نظر خود را به اتحادیه اعلام سپس کارشناسان اتحادیه نرخ مورد نظر بررسی و جواب نهایی را به اعضا اعلام می‌کند. اما باید بگویم که هنوز اتحادیه نرخ هیچکدام از اعضا را تایید نکرده است.

وی با اشاره به درخواست افزایش ۲۰درصدی نرخ خدمات از سوی قالیشویان، می‌گوید: اتحادیه هنوز موافقت خود را با این افزایش نرخ اعلام نکرده است.

این مسئول صنفی بابیان اینکه حذف نرخ‌گذاری امکان نظارت را دشوار می‌کند، می‌گوید: درحال‌حاضر ۳۷۰ عضو زیرمجموعه اتحادیه فعالیت دارند و این واحدها هر کدام نرخ خود را به اتحادیه اعلام کرده‌اند و این چنین کار نظارت اتحادیه را دشوار کرده‌اند.

به گفته وی نحوه خدمات واحدهای صنفی قالیشویان چندان متفاوت نیست و تقریبا همه این واحدها به یک گونه به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

محمدی کمسرخ با اشاره به فعالیت واحدهای غیرمجاز، بیان می‌کند: این افراد با یک تلفن و وانت اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. معمولا نرخی که این افراد مطالبه می‌کنند پایین‌تر از نرخ مصوب اعضای اتحادیه است. چراکه می‌خواهند اینگونه نظر مشتریان را به خود جلب ‌کنند؛ اما در بسیاری از موارد دیده شده است که آنها حتی از پس دادن فرش مردم اجتناب کردند.

به گفته وی مردم به سایت اتحادیه مراجعه و لیست اعضا را در آنجا مشاهده کنند. من بارها به مردم این هشدار را داده ام که نباید به هر قالیشویی اعتماد کرد.

تکلیف سخت بازرسان در ایام نوروز

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اتاق اصناف تهران، آماده نظارت به عملکرد واحدهای صنفی در ایام نوروز است، می‌گوید: نظارت بازرسان اتاق اصناف، محدود به مقطع زمانی خاصی نیست؛ اما این تکلیف در ایام نوروز دوچندان می‌شود.

حسین دورودیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، باشاره به نقش بازرسان اتاق اصناف در تنظیم بازار شب عید، بیان می‌کند: همواره در روزهای پایانی سال، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برای کنترل قیمت‌ها در بازار شب عید به اتاق اصناف تهران دستوری را ابلاغ می‌کنند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی در راستای ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان است تا آنها بدون دغدغه گرانی کاذب نیازهای خود را خریداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نظارت برکدام واحدها در بازار ایام نوروز بیشتر می‌شود، خاطر نشان می‌کند: بیشترین نظارت بر بازار کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات و گوشت قرمز و مرغ است.

دورودیان در پاسخ به این پرسش که چند بازرس از سوی اتاق اصناف متولی نظارت بر بازار می‌شود، می‌گوید: بازرسان اتحادیه در همه روزهای سال مسئول نظارت برعملکرد واحدهای صنفی هستند. اما در ایام نوروز رسالت و نقش آنها در تنظیم بازار بیش از پیش می‌شود. اما از آنجایی‌که برگه گزارش به مسئولان کشور در دست اتاق اصناف تهران است بازرسان اتحادیه باید گزارش تخلف را به اتاق اعلام کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم الکتریک شهرستان تهران در پایان می‌گوید: بازرسان اتحادیه در ایام نوروز فقط می‌توانند به واحد متخلف تذکر بدهند. اگر چنانچه مصرف‌کننده‌ایی از واحد صنفی شکایت داشته باشد بازرسان اتحادیه باید گزارش آن را به اتاق اعلام و ما با حساسیت زیاد به آن شکایت رسیدگی می‌کنیم.

تعهدی که فروشندگان پوشاک به مردم می‌دهند

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک، بازار آرامی را برای ایام نوروز پیش‌بینی کرد و می‌افزاید: همواره در روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید پوشاک افزایش پیدا می‌کند اما شرایط بازار به‌گونه‌ای نیست که این افزای تقاضا به روند صعودی قیمت‌ها کمک کند.

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش، با بیان اینکه بازار در شرایط رکود است، خاطر نشان می‌کند: در زمستان امسال هوا آنقدر سرد نشد که مردم برای خرید پوشاک زمستانی متمایل شوند و همین مسئله رکود حاکم بر بازار پوشاک را مضاعف کرد.

به گفته وی؛ کاهش تقاضا برای خرید کالای زمستانی سبب شد که کالاهای زمستانی در انبار فروشندگان باقی بماند و این مسئله بدون تردید باعث خواهد شد که در پایان سال پوشاک زمستانی با تخفیف‌های قابل توجه در بازار عرضه شوند.

شیرازی بابیان اینکه فروشندگان با ارائه تخفیف در پی افزایش توان نقدینگی خود در بازار هستند، بیان می‌کند: از ابتدای بهمن امسال، تولیدکنندگان تولیدات خود را وارد بازار می‌کنند؛ از آنجایی‌که بازار رقابتی است فروشندگان تلاش دارند که با ارائه تخفیف مشتریان را جذب کنند.

این مسئول صنفی بابیان اینکه عرضه‌ پوشاک بیش از نیاز است، خاطر نشان می‌کند: در این بازار؛ تولیدکنندگان و فروشندگان به حداقل سود رضایت می‌دهند تا کالاهای آنها برای سال آینده در انبارها دپو نشود.

وی بابیان اینکه بازار شب عید آرام خواهد بود، اظهار می‌کند: همواره تقاضا مردم برای خرید پوشاک در ایام عید تحریک می‌شود اما فعالان بازار به مردم این اطمینان را می‌دهند که هیچ‌گونه فشاری متوجه آنها نخواهد شد.

شیرازی می‌افزاید: امیدوارم که بازار در ایام نوروز تحریک شود زیرا اگر چنین امر مهمی محقق نشود بسیاری از تولیدی‌ها داخلی متضرر و فروشگاه‌ها توان پرداخت بدهی‌های خود را از دست می‌دهند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ باکاهش میل خرید بسیاری از تولیدی‌های داخلی از دور تولید خارج خواهند شد. امیدوارم که روند خرید دور از برآورد ما باشد و ما شاهد بازار پررونقی باشیم.

وی بابیان اینکه زمستان پررونقی را تجربه نکردیم، بیان می‌کند: امیدواریم که در پایان سال بازار تحرک بیشتری داشته باشد.

این مسئول صنفی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان آیا رونق بازار پوشاک دور از انتظار است، بیان می‌کند: خرید پوشاک در شب عید یک سنت است. ابتدا خانواده‌ها برای فرزندان سپس در روزهای پایان سال برای خانم‌ها و در ایام عید برای آقایان خرید می‌کنند. خرید در این ایام جزو آداب و رسوم ایرانیان است از این‌رو من امیدوارم که این بازار با شور و هیجان دنبال شود.

ارسال نظر