|
کدخبر: 27175

۵۲ میلیون دلار سهم اردبیل از صادرات

معاون امور گمرکی گمرکات استان اردبیل میزان صادرات استان در ۹ ماه امسال را ۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: علاوه بر این ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلارجنس به شکل چمدانی از استان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، رامین ظهیری به ثبت ۳۰ میلیون دلار صادرات گمرکات دیگر از گمرک بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد از وزن و ۳۹ درصد از ارزش صادراتی استان مربوط به سیب زمینی است.

ظهیری ادامه داد: عمده کشورهای هدف صادراتی آذربایجان، عراق، افغانستان و ارمنستان است و در بررسی تراز تجارت خارجی نیز، تراز استان مثبت ارزیابی شده است اما دلیل مثبت بودن این تراز ضعیت مطلوب صادرات نیست و به دلیل کاهش واردات تراز تجاری مثبت شده است.

آسیب‌های صادراتی استان اردبیل

کارشناسان می‌گویند که صادرات استان اردبیل ازآسیب‌های متعددی از جمله تک محصولی بودن، نبود تنوع کالایی، نبود تنوع بازار، نبود محصولات صادراتی با ارزش پولی زیاد، مشکلات گمرکی، نبود و یا ضعف در ساختارهای زیربنایی از جمله جاده‌های مناسب و خط ریلی رنج می‌برد.

شهروز نیرومند کارشناس اقتصاد در این باره گفت: عوامل فراملی، ملی و استانی متعددی باعث کاهش صادرات استان شده اما مهم‌ترین آن تک محصولی و تک بازاری بودن صادرات استان می‌باشد.

وی افزود: ۷۰ درصد صادرات استان اردبیل به جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد و ضعف اقتصادی و کاهش ارزش پول این کشور در سال‌های اخیر موجب بروز مشکلاتی برای صادرات استان به این جمهوری شده است.

نیرومند با اشاره به سهم زیاد سیب زمینی در سبد صادراتی استان گفت: نرخ تمام شده سیب‌زمینی اردبیل در مقایسه با نرخ تمام شده محصول وارداتی سیب‌‌زمینی از فرانسه و روسیه به جمهوری آذربایجان بالاست و به همین خاطر استقبال بازرگانان آذری برای خرید سیب زمینی اردبیل کمتر شده است.

سهم پایین اردبیل از صادرات غیر نفتی کشور

محمد حسن زاده رئیس مرکز پژوهش اتاق بازرگانی استان اردبیل سهم این استان از صادرات غیر نفتی کشور را یک دهم درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بر اساس جمعیت، سهم استان دست کم می‌بایست ۱.۶۵ درصد باشد.

وی بیان کرد: در بررسی نقاط قوت و ضعف صادرات استان باید گفت که صادرات اردبیل روند کاهشی داشته و سهم پایین تولید با فناوری بالا در آن مشاهده می‌شود.

حسن زاده عدم توجه تولید‌کنندگان به صادرات و بهره‌وری پایین تولید صنعتی و کشاورزی را از دیگر نقاط ضعف صادرات استان دانست و افزود: ما با کمبود نیروی تخصصی در زمینه تجارت خارجی، ضعف کالاهای صادراتی دانش‌بنیان، پایین بودن دانش بازرگانان، نامناسب بودن امکانات گمرک، ضعف محیط کسب و کار و قوانین دست و پا گیر مواجه هستیم.

رئیس مرکز پژوهش اتاق بازرگانی استان اردبیل اضافه کرد: در عین حال استان اردبیل دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه تجارت خارجی از جمله بهبود روابط سیاسی ایران و روسیه، تراز تجاری منفی کشورهای آسیای میانه، وجود بازارچه مرزی بیله سوار، نیروهای متخصص در بخش کشاورزی، احتمال ایجاد مناطق آزاد و ویژه را دارند.

لزوم افزایش صادرات غیر نفتی استان

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز در این باره تاکید کرد که توسعه صادرات غیرنفتی استان در دستورکار قرار گرفته و مطالعات لازم هم برای چگونگی این توسعه شروع شده و با انجام این مطالعات نقاط ضعف و قوت صادرات استان مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه افق روشنی برای صادرات استان قابل ترسیم است افزود: با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین، طرح شبکه پایاب خداآفرین، راه‌اندازی راه آهن میانه - اردبیل و امتداد آن به پارس آباد و ساماندهی وضعیت گمرک بیله سوار میزان صادرات غیر نفتی استان افزایش خواهد یافت.

بهنامجو فعال شدن دفاتر بازرگانی در کشورهای همسایه را یادآور شد و گفت: دفاتر موجود در کشورهای همسایه می‌تواند بازار مناسبی را برای صادرات محصولات تولیدی استان مهیا کند.

ضرورت افزایش سهم بخش خصوصی در توسعه صادرات

همچنین در این رابطه بهمن حسین زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مدیریت انسانی هم در این باره گفت: نقش بخش خصوصی در پررنگ شدن توسعه صادرات مهم است و دولت هم آماده تامین زیر ساخت‌ها برای این منظور است.

وی فعالیت دفتر بازرگانی ایران در باکو را یادآور شد و گفت: این دفتر مزیت خوبی برای توسعه صادرات می‌باشد اما ضروری است بازار روسیه محور اساسی برای توسعه صادرات غیر نفتی استان باشد.

در این حال سید حامد عاملی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از افزایش ۳۴درصدی صادرات استان از نظر ارزش در ۹ ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

عاملی اضافه کرد: اگر همه مجموعه‌های ذی ربط همکاری و تعامل داشته باشند، این روند رو به رشد استمرار خواهد داشت زیرا استان تا ۱۵۰ میلیون دلار ظرفیت صادرات کالا دارد.

وی بیان کرد: در استان اردبیل در حوزه صنایع غذایی محصولاتی در سطح استاندارد بین‌المللی تولید می‌شود و ضرروی است حمایت ویژه‌ای از این واحدها صورت گیرد تا زمینه رقابت آنها در بازارهای جهانی تقویت گردد.

او گفت: ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر واحدهای تولیدی صادرات محور استان با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو هستند و تحقق حمایت‌های تسهیلاتی دولت از بخش خصوصی در قالب جلسه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید می‌تواند منجر به تسهیل توسعه صادرات این استان شود.

عاملی در ادامه خواستار حمایت‌های دولت از بازرگانان با مشوق‌های صادرات غیرنفتی شد و گفت: به منظور احیای ظرفیت‌های صادراتی اردبیل به‌ویژه در بخش محصولات کشاورزی باید کارگروه صادرات تعریف شود تا مشکلات موجود در این زمینه به صورت مستمر پیگیری شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها