|
کدخبر: 26439

بیمه مانع ضرر پرورش‌دهندگان ماهی می‌شود

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان گفت: پوشش بیمه محصولات شیلاتی و مزارع آبزی پروری، از وارد شدن ضرر به پرورش دهندگان جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از شیلات گلستان، محمود سقلی با اشاره به تلف شدن ۷۰ تن ماهی پرورشی در استخرهای سد وشمگیر در اوایل ماه جاری، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و امکان کاهش منابع آب مطمئن و قابل دسترس و نیز ضرورت تامین امنیت غذایی و به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تدابیر متولیان صندوق بیمه کشاورزی می‌تواند برای جبران اینگونه خطرات موثر واقع شود.

وی افزود: با توجه به تاکید ریاست سازمان شیلات ایران، از تمامی پرورش دهندگان تقاضا داریم با مدیریت تولید و به منظور افزایش بهره‌وری مزارع خود، نسبت به بیمه محصولات تولیدی اقدام تا در چنین مواقعی شاهد کاهش ضرر و زیان باشیم.

سقلی در خصوص تلف شدن ماهیان گوشتی و ۷۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای پرورشی سد وشمگیر، تصریح کرد: از ماهی‌های گوشتی و بچه ماهیان این استخرها نمونه برداری و به اداره دامپزشکی شهرستان آق قلا ارسال شد که به زودی نتایج این نمونه برداری‌ها اعلام می‌شود.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان همچنین اظهار کرد: همشهریان اطمینان داشته باشند که تمامی ماهیان آلوده معدوم شده و دامپزشکی اجازه ورود یک ماهی مرده و یا حتی کم حال و فروش ماهی با پودر یخ را به فروشندگان نداده است.

وی با اشاره به نمونه برداری از آب استخرها نیز گفت که از کلیه استخرهایی که تلفات ماهی در آنها رخ داده نمونه برداری آب انجام و به آزمایشگاه ارسال شده است.

سقلی اضافه کرد: پرورش ماهیان گرمابی در مخازن شماره‌های ۳-۲-۱ و در استخرهای A و B سد وشمگیر انجام می‌گیرد که طبق پروانه بهره‌برداری از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی جمع مساحت مفید آن ۸۷۰ هکتار و ظرفیت اسمی آن ۱۷۴۰ تن ثبت شده است، مالک اصلی این تاسیسات آب منطقه‌ای بوده که توسط ۳ تن از پرورش دهندگان به عنوان مستاجر اداره می‌شود.

حدود ۷۵۰ هزار قطعه بچه ماهی و ۷۰ تن ماهی در ۱۳ استخر حوزه آب بندان پایین دست سد وشمگیر شهر انبار الوم از توابع شهرستان آق قلا تلف شده‌اند که علت این حادثه از سوی کارشناسان دامپزشکی استان در دست بررسی است.

ارسال نظر