|
کدخبر: 25768

لوله‌گذاری مزارع باعث صرفه‌جویی در آب می‌شود

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای انتقال آب از محل منبع آب تا مقصد، درصدی از آن به هدر می‌رود بنابراین ما با طرح‌هایی در سیستم‌های نوین آبیاری اعم از لوله‌گذاری می‌توانیم به ازای هر کیلومتر لوله‌گذاری حدود ۷۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، محمد ابراهیم بهبودی با تاکید بر اینکه باید در محصولات کشاورزی خودکفا باشیم، اظهار کرد: با توجه به مسئله خشکسالی، تنها چاره برای پایداری در تولید محصولات کشاورزی، اجرای روش‌های نوین آبیاری است که در نهایت منجر به استفاده بهینه از منابع آب می‌شود. با این روش راندمان آبیاری خود را در حوزه‌های مختلف افزایش می‌دهیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه رویکرد وزارتخانه ما در دولت پیشین رویکرد بسیار خوبی بوده است، عنوان کرد: در مدت ۴ سال دولت یازدهم حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفت. با توجه به کاهش میزان آب‌های زیرزمینی اعم از چاه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند توسط شرکت آب منطقه‌ای، ما توانستیم میزان مصرف را کاهش و تولید خود را حفظ و پایدار کنیم.

بهبودی افزود: درحال‌حاضر تمام محصولات، محصولات ایرانی بوده و تولید به اندازه کافی ادامه و رشد دارد. در گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی به ازای هر متر مکعب آب یک کیلوگرم بوده ولی درحال‌حاضر این میزان به ۱.۵ کیلوگرم رسیده است. در نهایت موفق شده‌ایم راندمان تولید را افزایش دهیم و میزان مصرف آب را بهینه کنیم.

وی در خصوص واردات محصولاتی که با شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور سازگار نیست، اظهار کرد: تولید امری مدیریتی است. ما باید در کشور خود تولید داشته باشیم و بحث اشتغال را نیز مدنظر قرار دهیم. اگر ما واردات خود را افزایش دهیم، با اشتغال چه کنیم؟ در بسیاری از روستاها اگر تولید محصولات کشاورزی وجود نداشته باشد، نیروی انسانی بیکار می‌شود و به سمت شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کند. ما باید نیروهای جوان و مولد را حفظ کنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از روش‌های کاهش مصرف آب ایجاد گلخانه هاست، عنوان کرد: در گلخانه‌ها می‌توان با مصرف بسیار کم، بیشتر محصولات زراعی را تولید کنیم. در صالح آباد محصولاتی مانند هندوانه و خربزه را به صورت گلخانه‌ای تولید کرده‌ایم. با مصرف بسیار کم آب می‌توانیم بسیاری از صیفی جات را در گلخانه‌ها تولید کنیم.

وی درباره شرایط کم آبی در استان و شهر مشهد تصریح کرد: کشور ما کشوری خشک است. ما باید این کم آبی را مدیریت کنیم تا ذخایر آب‌های زیرزمینی حفظ شود. یکی از هدف‌های ما از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری این است که از بخش کمی از آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم تا میزان آب بیشتری را در زمین نگه‌داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها