|
کدخبر: 20131

تولید سالانه ۵ میلیون تن سیب‌زمینی در کشور

رئیس خانه کشاورز همدان گفت: میزان تولید سیب‌زمینی در کشور حدود ۵ میلیون تن در سال است، از هر هکتار زمین می توان ۴۰ تن سیب زمینی برداشت کرد در حالی که در هر هکتار زمین امکان برداشت ۳و نیم تن گندم وجود دارد.

ابوالقاسم سوزن چی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش بابیان اینکه برخی بر این عقیده‌اند که ۱۷۰ تا ۲۷۰ لیتر آب برای تولید هر یک کیلوگرم سیب‌زمینی نیاز است و تولید سیب‌زمینی را به‌صرفه نمی‌دانند، گفت:باید برای تولید سیب‌زمینی؛ ملی بیندیشیم.

وی افزود:درحالی‌که میزان مصرف آب برای سیب‌زمینی و گندم تا حدودی یکسان است اما تفاوت برداشت این نوع محصول در هر هکتار زمین نسبت به یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. به گفته سوزن چی، در ۲۴ سال گذشته تولید سیب‌زمینی در هر هکتار زمین ۱۶ تن بوده که اکنون به ۳۰ تن در هر هکتار رسیده است. رئیس نظام صنفی کشاورزی همدان گفت: به کمک مؤسسات تحقیقاتی ۱۰۹ گونه سیب‌زمینی شناسایی‌شده و خوشبختانه ظرفیت تولید بذر سیب‌زمینی از طریق کشت بافت ۲ برابر ظرفیت کشور شده است.

وی ادامه داد:اکنون نیاز به ۶ تا ۹ میلیون تن سیب زمینی وجود دارد ولی ظرفیت تولید این محصول در کشور تا ۱۶ میلیون تن است.

سوزن چی بابیان اینکه در گذشته ۲۶ هزار هکتار از زمین های همدان به کاشت سیب زمینی اختصاص داشت، گفت: اکنون به دلیل پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی و نبود خاک مناسب در ۲۱ هکتار از زمین های همدان سیب زمینی کاشت می شود و در سال نیز حدود ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تن سیب زمینی از مزارع همدان برداشت می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها