|
کدخبر: 16488

نقش دولت در توسعه تجارت الکترونیک

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی معتقد است بهبود فعلی جایگاه ایران در حوزه تجارت الکترونیک به واسطه رشد کسب‌وکارهای اینترنتی حاصل شده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با اشاره به بیان نام ایران به‌عنوان یکی از ۱۰ کشور آماده تجارت الکترونیک در جهان می‌گوید: شاید بتوان نام ایران را در میان ۱۰ کشور آسیایی آماده تجارت الکترونیک برشمرد، اما نمی‌توان این آمار را در سطح بین‌المللی تعمیم داد، چراکه در آمار جهانی کشورهای زیادی رتبه‌های نخست را پر کرده‌اند. با این حال در مجموع معتقدم که ایران جایگاه فعلی خود را مدیون کسب‌وکارهای اینترنتی است.

وی به نقش دولت در رشد تجارت الکترونیک اشاره می‌کند و ضمن مقایسه جایگاه این بخش و بخش خصوصی می‌افزاید: باید قبول کرد که بخش دولتی در توسعه تجارت الکترونیک نقش چندانی نداشته و بیشتر مسئولیت توسعه این حوزه بر عهده بخش خصوصی و به ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی است. البته این الگو در بیشتر کشورهای جهان به چشم می‌خورد و می‌بینیم که بخش خصوصی عهده‌دار رونق‌بخشی به تجارت الکترونیک است. این روند امروز هم ادامه دارد و می‌بینیم که عمده فعالیت‌های بخش خصوصی در این حوزه به صورت مستقل و بدون حمایت دولتی انجام می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در تشریح وظایف دولت برای توسعه دولت الکترونیک می‌افزاید: برای افزایش بازدهی تجارت الکترونیک نیازی به دخالت دولت نیست و بخش خصوصی به تنهایی توان توسعه این حوزه را دارد. با این حال دولت باید وظیفه تامین زیرساخت‌ها و تسهیل فرآیند راه‌اندازی و توسعه کسب و کارها را به سرانجام برساند. به‌عنوان نمونه گاهی می‌بینیم سازمان‌هایی مانند شهرداری با فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی مخالفت می‌کنند، در این موارد است که دولت باید وارد میدان شود و به رفع موانع آنان کمک کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها