|
کدخبر: 16487

وضعیت مطلوب تجارت الکترونیک در ایران

یک کارشناس و تحلیلگر حوزه تجارت الکترونیک معتقد است وضعیت تجارت الکترونیک در ایران مطلوب است و جای رشد بسیاری دارد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، محمد گرکانی‌نژاد در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌گوید: بررسی وضعیت تجارت الکترونیک ایران در مقایسه با جهان نیازمند ارزیابی براساس شاخص‌های بین‌المللی است. با این حال وضعیت ایران در این حوزه بر اساس مشاهدات تجربی نسبت به سال‌های پیش بهبود یافته است.

وی به اقداماتی که در حوزه تجارت الکترونیک پیش‌بینی شده اشاره می‌کند و می‌گوید: از منظر مقررات، سال ۱۳۸۳ قانون تجارت الکترونیک در ایران به تصویب رسید و حالا بیش از یک دهه است که از این قانون بهره‌مند هستیم.

او می افزاید: درحال‌حاضر به لحاظ زیرساخت‌های حقوقی، قانونی و فنی از قبیل دسترسی به شبکه اینترنت، میزبانی سایت‌ها، درگاه‌های پرداخت و هر آنچه با مبحث تجارت الکترونیک در ارتباط است، وضعیت قابل قبولی را تجربه می‌کنیم. بر همین اساس معتقدم با توجه به فراهم بودن چنین زیرساخت‌هایی از یک طرف و همچنین با نگاهی به حجم و آمار مبادلات تجارت الکترونیکی انجام شده از طرف دیگر، می‌توانیم بگوییم وضعیت تجارت الکترونیک در ایران، وضعیتی مطلوب است، اگرچه تمام ظرفیت کشور نبوده و جای رشد بسیاری دارد.

گرکانی‌نژاد همچنین به نوع کالاهای مبادله شده در بستر تجارت الکترونیک اشاره می‌کند و می‌افزاید: درباره نوع کالاهای قابل استفاده در تجارت الکترونیک، نکته‌ای که باید در نظر داشت آن است که تجارت الکترونیک از نوع کالا مستقل است. هرنوع خدمت، کالای فیزیکی یا ابزارهای دیجیتال قابل داد و ستدی که روی فضای شبکه (اینترنت یا شبکه ملی اطلاعات) مورد مبادله قرار بگیرد، در حوزه تجارت الکترونیک دسته‌بندی می‌شوند.

وی می‌گوید: در این تعریف تمام مراحل فروش کالا یا خدمت از بازاریابی تا جلب مشتری و انتخاب و سفارش در نظر گرفته می‌شود. بنابراین آنچه درباره تجارت الکترونیک حائز اهمیت است، آن است که هرنوع کالا یا خدمت قابل تصور که خریدوفروش آن مطابق قانون ممنوع نباشد، مانند سفارش خیاطی یا غذا یا موبایل و رایانه و مانند آن در فضای مجازی قابل خریدوفروش است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. حتی خرید بسته‌های اینترنتی از طریق اینترنت نیز بخشی از فعالیت‌های تجارت الکترونیک است که در عین حال به رشد و توسعه آن نیز کمک می‌کند. بر همین اساس می‌توان گفت در تعریف تجارت الکترونیک نوع محصول اهمیتی ندارد، بلکه انجام چرخه فروش در بستر اینترنت مهم است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها