|
کدخبر: 12997

عربستان در جزیره‌های مرجانی دریای سرخ سرمایه‌گذاری می‌کند

کاهش اتکا به دلارهای نفتی با توسعه گردشگری

عربستان سعودی تصمیم گرفته در ۵۰ جزیره مرجانی و ۱۲۵ مایل از خط ساحلی دریای سرخ پروژه گردشگری موسوم به «دریای سرخ» را اجرایی کند. در این جزیره‌ها هتل‌ها، تفریحگاه‌ها و اقامتگاه‌های لوکس ساخته خواهند شد و فاز نخست آن با ساخت فرودگاه بین‌المللی در سال۱۳۹۷(۲۰۱۹ میلادی) آغاز می‌شود.

به گفته دولت عربستان محدودیت‌های روادید مسافرتی در این سواحل کاهش‌یافته و این مناطق «براساس استانداردها و قوانین بین‌المللی» اداره خواهد شد؛ قوانینی که در برخی موارد بر خلاف قوانین حاکم بر عربستان سعودی است. به گفته کارشناسان حقوقی، حکومت عربستان می‌تواند قوانین خود را در برخی مناطق لغو یا تعدیل کند. کارشناسان گردشگری نیز معتقدند گردشگری بهترین صنعت برای عربستان سعودی بوده چراکه اشتغالزایی و درآمدزایی خوبی به همراه دارد و با توجه به شرایط اقلیمی عربستان امکان توسعه صنایع آب‌بر و کشاورزی در آن وجود ندارد. همچنین توسعه گردشگری می‌تواند اتکای عربستان سعودی را بر اقتصاد نفتی کاهش دهد. از سویی دیگر این صنعت اشتغالزایی خوبی به همراه داشته و با توجه به رشد فناوری و از بین رفتن بسیاری از مشاغل گردشگری بهترین صنعت برای اشتغالزایی است. ایران نیز می‌تواند با الگو گرفتن از عربستان سعودی و استفاده از سواحل، جزیره‌ها و آفتاب خود گردشگری را توسعه داده، جذب گردشگران خارجی را افزایش داده و به اشتغالزایی و ارزآوری دست یابد.

عربستان سعودی قصد دارد در سواحل غربی خود در دریای سرخ یک پروژه بزرگ گردشگری را به اجرا درآورد. پروژه «دریای سرخ» ۱۲۵ مایل از خط ساحلی و ۵۰ جزیره مرجانی را در بر می‌گیرد و قرار است در آن هتل‌ها، تفریحگاه‌ها و اقامتگاه‌های لوکس ساخته شوند.

به گزارش یورونیوز، زمان آغاز اجرای این پروژه از جمله آغاز ساخت فرودگاه بین‌المللی آن سال ۱۳۹۷ تعیین شده است. فاز نخست این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید و انتظار می‌رود تا سال ۱۴۱۳ شمار گردشگرانی که برای تفریح و گذراندن تعطیلات به سواحل غربی عربستان سعودی سفر می‌کنند به یک میلیون نفر در سال برسد.

بنا بر اعلام صندوق سرمایه گزاری عمومی عربستان سعودی موسوم به (PIF) پروژه دریای سرخ با این هدف طراحی شده تا دوستداران سفرهای لوکس را به سواحل عربستان بکشاند و این کشور را در «نقشه گردشگری بین‌المللی» جا دهد.

به گفته دولت عربستان محدودیت‌های روادید مسافرتی در این سواحل کاهش‌یافته و این مناطق «بر اساس استانداردها و قوانین بین‌المللی» اداره خواهد شد که به احتمال می‌تواند به این معنی باشد که زنان اجازه خواهند یافت تا حمام آفتاب بگیرند یا شنا کنند؛ موضوعی که تاکنون هرگز در پادشاهی عربستان سعودی سابقه نداشته است. براساس قوانین کنونی این کشور، زنان همچنان اجازه رانندگی ندارند و نمی‌توانند بدون اجازه همسران‌شان به خارج از کشور سفر کنند. هنوز مشخص نیست آیا مصرف نوشیدنی‌های الکلی در این مراکز تفریحی عربستان، کشوری که در آن سینما و تئاتر ممنوع است، آزاد خواهد بود یا نه.

هزینه اجرای این پروژه ۵۰۰ میلیون ریال عربستان (۹۶ میلیون پوند) برآورد شده است. پروژه «دریای سرخ» بخشی از برنامه بلندمدت توسعه این کشور با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است؛ طرحی که محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی با هدف کاهش وابستگی اقتصاد سعودی‌ها به نفت به دنبال اجرای آن است.

ریاض می‌گوید مناطق و مراکز گردشگری که قرار است ایجاد شوند بسیار امن خواهند بود و محافظت از بازدیدکنندگان و گردشگران با بهترین روش‌های بین‌المللی تضمین خواهد شد. عربستان سعودی هم‌اکنون سالانه میزبان میلیون‌ها زائر مسلمان است که به مکه و مدینه، شهرهای مقدس این کشور سفر می‌کنند اما سنن و هنجارهای مذهبی و اجتماعی سخت‌گیرانه سعودی‌ها مانع از این شده که شهروندان سایر کشورها از چهارگوشه دنیا عربستان را به‌عنوان مقصدی برای تفریح و گردشگری انتخاب کند. کاهش درآمدهای نفتی از جمله دلایلی است که موجب شده جست‌وجو برای درآمدزایی و ایجاد شغل به یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاران سعودی تبدیل شود. رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در دستیابی به این اولویت می‌تواند عنصری کلیدی باشد.

لغو قوانین، مجاز است

به گفته کارشناسان حقوقی دولت‌ها و حکومت‌های مرکزی می‌توانند قوانین کلی را در برخی مناطق تحت‌حکومت خود تعدیل کرده یا لغو کنند.

احمد پنجه‌پور، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: هر دولتی می‌تواند قوانین کلی داشته باشد اما کشورها می‌توانند برخی از قوانین را در کشور خود استثنا قرار دهند و در مناطقی ( مانند جزیره‌ها یا مناطق گردشگری) به طور استثنا قوانین دیگری وضع کنند.

او افزود: دولت عربستان نیز دولتی متمرکز است و دولت فدرال نیست که هر ایالتی قوانین خاص خود را داشته باشد. دولت مرکزی نیز می‌تواند در هر زمانی که بخواهد قوانینی را استثنا قرار دهد. حاکمیت عربستان سعودی می‌تواند در هر موردی که تشخصی دهد برخی قوانین را تشدید کرده و برخی قوانین را تعدیل کند. پنجه‌پور در ادامه بیان کرد: این امر به طور کامل در اختیار دولت بوده و به همین دلیل نیز رویکرد جدیدی در پیش گرفته‌اند و قوانینی را در مناطق خاصی که اگر بقیه کشور رعایت نکنند مجازات می‌شوند را اعمال نخواهند کرد.

توسعه گردشگری با هدف کاهش بودجه نفتی

به گفته کارشناسان حکومت عربستان سعودی قصد دارد اقتصاد خود را چند محصولی کرده و اتکای به درآمد حاصل از فروش نفت را کاهش دهد به همین منظور سرمایه‌گذاری کلانی روی توسعه گردشگری انجام داده و قصد دارد قوانین سختگیرانه خود را برای گردشگران این کشور زیر پا بگذارد.

حمید خلیلی‌پناه، فعال و کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با « گسترش تجارت» اظهار کرد: گردشگری در دنیا بسیار مهم است و عربستان سعودی نیز همواره درآمد کلانی از محل گردشگری مذهبی و زیارتی داشته است. اکنون عربستان سعودی با توجه به سیاست‌های شاه جدید شروع کرده به انجام اقداماتی برای توسعه گردشگری که تاکنون در این کشور انجام نمی‌شده است تا عربستان از اینکه تنها فروشنده نفت باشد بیرون آورد و اقتصاد این کشور را چند محصولی کند. به همین دلیل برخی قوانین را به دلیل منافع اقتصادی تغییر داده که منجر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی روی صنایعی که با توجه به شرایط اقلیمی این کشور امکان رشد و توسعه دارند شده است.

او افزود: عربستان آفتاب، هوای گرم و امکان استفاده از جوانب مختلف گردشگری دریایی در بیشتر ماه‌های سال را دارد و می‌خواهد از این امکانات برای درآمدزایی و رشد گردشگری استفاده کند. در ۶ ماه از سال گردشگران می‌توانند از دریای سرخ و آفتاب این سواحل استفاده کنند اما در ۶ ماه دوم سال هوا به شدت گرم می‌شود و مقامات دولتی عربستان می‌توانند امکانات دیگری را برای استفاده گردشگران فراهم کنند. به عنوان نمونه می‌توانند استخرهای سرپوشیده و پارک‌های آبی ایجاد کنند.

خلیلی‌پناه درباره تغییر برخی از قوانین عربستان سعودی در جزیره‌های دریای سرخ برای توسعه گردشگری از سوی حکومت این کشور بیان کرد: بسیاری از کشورها قوانین خود را در برخی مناطق و برای جذب گردشگران خارجی لغو می‌کنند. به‌عنوان نمونه در تایلند و کشورهای جنوب شرقی آسیا برخی از فعالیت‌های اقتصادی ممنوع است اما در گردشگری دریایی این کشورها کروزهایی راه‌اندازی شده‌اند که در آنها این نوع فعالیتهای اقتصادی مجاز و قانونی است و از این طریق به جذب گردشگران خارجی می‌پردازند. به‌طور کلی بسیاری از کشورها در سیاستگذاری‌های توسعه گردشگری شرایطی را ایجاد می‌کنند تا بتوانند قوانین خود را برای گردشگران خارجی لغو کنند. عربستان نیز در جزیره‌های دریای سرخ قوانینی را که برای مردم این کشور وضع کرده لغو می‌کند و ممکن است به مردم عربستان سعودی اجازه ورود به این جزیره‌ها را ندهد.

بهترین صنعت برای سرمایه‌گذاری

خلیلی‌پناه با اشاره به شرایط صنعتی عربستان سعودی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی این کشور ندارند و با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی این کشور امکان توسعه کشاورزی در آن نیز وجود ندارد.عربستان سعودی سال‌های متمادی از گردشگری زیارتی درآمد کلانی داشته و می‌داند که این صنعت می‌تواند درآمدزایی و سودآوری خوبی به همراه داشته باشد بنابراین مقامات حکومتی تمرکز خود را روی توسعه گردشگری گذاشته‌اند و برای رشد این صنعت در کشور خود سرمایه‌گذاری‌های کلانی می‌کنند.

خلیلی‌پناه با اشاره به اشتغالزایی صنعت گردشگری بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بسیاری از مشاغل تا سال ۱۴۱۳ از بین خواهند رفت و به دلیل وجود گوشی‌های هوشمند و اینترنت نیاز مردم به بسیاری از مشاغل از میان می‌رود.این در حالی است که با توجه به افزایش اوقات فراغت مردم گردشگری روز به روز توسعه‌یافته و مشاغل بیشتری را ایجاد می‌کند. به همین منظور اگر کشورها قصد داشته باشند اشتغالزایی کنند بهتر آن است که گردشگری را توسعه دهند.

سخن پایانی

عربستان سعودی با اینکه از محل گردشگری زیارتی درآمد کلانی دارد اما به این حوزه از گردشگری اکتفا نکرده و تصمیم گرفته تا گردشگری دریایی را با توسعه جزیره‌های دریای سرخ گسترش دهد. این کشور کاهش درآمدهای نفتی را مورد توجه قرار داده و قصد دارد با توسعه گردشگری آن را جبران کند. ایران نیز می‌تواند با توسعه گردشگری دریایی درآمدزایی و اشتغالزایی داشته و کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

ارسال نظر