|
کدخبر: 10940

نیاز پل خلیج فارس به حمل‌ونقل ترکیبی

یک کارشناس و پژوهشگر حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی درباره محدود شدن کاربری پل خلیج‌فارس به حمل و نقل ریلی باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، معتقد است ساخت چنین پلی که بودجه هنگفتی در آن هزینه می‌شود، بدون امکان رفت و آمد جاده‌ای توجیه نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، مجید بابایی در واکنش به پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر محدود شدن پل خلیج فارس به حمل ونقل ریلی، به روزنامه «گسترش تجارت» گفت: چند مسئله مهم درباره پل خلیج‌فارس، باید رعایت شود؛ از جمله اینکه مسائل و پیامد‌های زیست‌محیطی ساخت آن به‌طور کامل موردتوجه قرار گیرد.

بابایی افزود: هرچند ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی از راه پل، می‌تواند اثر اقتصادی قابل‌توجهی بر منطقه داشته باشد اما لازم است این موضوع از ابعاد مختلف بررسی شود.

وی ادامه داد: اگرچه اولویت ریلی را می‌پسندم اما اینکه پل خلیج‌فارس محدود به کاربری ریلی شود را نمی‌پسندم و از اساس، با محدود کردن انتخاب مردم به هر شکلی مخالفم. مردم باید بتوانند از بین شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل، شیوه‌ای که مناسب‌تر می‌دانند انتخاب کنند و هزینه متناسب آن را نیز بپردازند.

این کارشناس معتقد است اینکه مردم به سمت استفاده از خودروی شخصی می‌روند، در درجه نخست به دلیل وجود سیاست‌های جاده‌پسند در کشور و در درجه دوم، به دلیل نبود ظرفیت‌های مناسب در سایر شیوه‌ها مانند حمل‌ونقل ریلی است.

بابایی ادامه داد: مسئولان می‌توانند برای حمایت از بخش ریلی یا حفظ محیط‌زیست، با اعمال سیاست‌های متناسب از جمله الگوهای رایج محدود کردن معابر جاده‌ای، وضع کردن عوارض و مالیات و تعدیل نرخ سوخت، تغییر جهت در استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل را در مسافران ایجاد کنند. به عنوان نمونه در زمینه تردد خودرو روی پل خلیج‌فارس، می‌توان عوارض ویژه‌ای اعمال کرد؛ ‌به‌طوری که از پیامد‌های زیست‌محیطی و ترافیکی جلوگیری شود.

این پژوهشگر یادآوری کرد: ساخت پلی با ابعاد پل خلیج‌فارس که هزینه‌های قابل‌توجهی برای کشور خواهد داشت، بدون امکان تردد خودرو نمی‌تواند توجیه مناسبی داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها