|
کدخبر: 10936

جای خالی شرکت‌های تخصصی حمل هوایی بار

یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی معتقد است یکی از مشکلات حمل هوایی کالا در ایران این است که هیچ‌گاه تلاشی برای کار تخصصی در این زمینه نشده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، علیرضا بحیرایی در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش تجارت» توضیح داد: تامین بنزین هواپیما، هزینه‌های زیادی برای شرکت‌های هواپیمایی دارد. از سوی دیگر هر هواپیما در هر کیلومتر، باید ۴۵ سنت به شرکت فرودگاه‌ها بابت هزینه عبور پرداخت کند. همچنین هر هواپیما بر‌اساس تُناژ خود هنگام ورود به فرودگاه، باید حق پارکینگ دهد. این هزینه‌ها و سایر هزینه‌‌های حمل‌ونقل هوایی، در مجموع حمل هوایی بار را در ایران گران و غیراقتصادی می‌کند؛ البته درباره برخی کالاها مانند طلا و جواهرات، فرش و برخی کالاهای خاص دیگر، حمل هوایی بار به‌صرفه و بهترین روش است.

این کارشناس با اشاره به ضعیف بودن نظام حمل هوایی کالا در کشور گفت: حمل بار هوایی در ایران، مقطعی بوده و ممکن است در مقطعی از زمان، به دلیل شرایط استراتژیک، هزینه‌هایی برای انتقال بار به کشور یا از ایران به دیگر کشورها با هواپیما پرداخته شود اما در مجموع به صرفه نیست.

او در بیان علت پیشرفت کشورهای منطقه در زمینه حمل هوایی بار توضیح داد: کشورهای منطقه از جمله امارات و قطر، وابستگی زیادی به واردات در محصولات مختلف برای تامین نیازهای مردم خود دارند. به همین دلیل این مواد باکیفیت بالا و بسته‌بندی مناسب از دیگر کشورها به آنجا حمل می‌شود و اگرچه هزینه‌بر است اما از آنجا که درآمد این کشورها بالاست، به راحتی این هزینه‌ها را تقبل می‌کنند اما در ایران پرداخت چنین هزینه‌هایی به‌صرفه نیست. از سوی دیگر این کشورها با داشتن زیرساخت‌های مناسب، عملکرد خوبی در حمل کالا به دیگر کشورها دارند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی حمل هوایی کالا در ایران گفت: ایران‌ایر و برخی دیگر شرکت‌های هواپیمایی، تعدادی هواپیمای ویژه حمل‌ونقل کالا (کارگو) داشتند اما به‌تدریج این هواپیماها غیرقابل استفاده شدند و بیکار ماندند و به همین دلیل، به بخش‌های دیگر واگذار یا فروخته شدند؛ آن هم در شرایطی که استفاده چندانی از آنها نشده بود.

بحیرایی با تاکید بر اینکه برای توسعه حمل هوایی بار در ایران، باید شرکت‌های هواپیمایی تخصصی در زمینه کارگو داشته باشیم، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی یاس، پویا و چابهار با عنوان شرکت‌های کارگو فعالیت می‌کنند، اما عملکرد چندان مناسبی ندارند. شرکت چابهار هواپیمایی در اختیار ندارد و شرکت‌های پویا و یاس نیز بیشتر برای حمل بارهای نظامی و مربوط به سپاه هستند. این کارشناس حمل‌ونقل هوایی معتقد است یکی از مشکلات حمل هوایی بار در ایران این است که هیچ‌گاه برای کار تخصصی در این زمینه، تلاش نشده است.

او توضیح داد: این کار نیاز به هواپیمای کارگو و سایر تجهیزات دارد. بسته‌بندی بار نیز باید با دقت و به طور مناسب انجام شود اما در‌حال‌‌حاضر در زمینه حمل هوایی بار در کشور ما تخصصی رفتار نمی‌شود و به همین دلیل هنوز نتوانسته‌ایم شرکت قدرتمند کارگو در استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم که شرایط مطلوب را برای فعالیت در این حوزه برای ما ایجاد کند.

به گفته وی، فعالیت‌های مقطعی در این زمینه مانند انچه در بحران قطر رخ داد، سرمایه‌گذاری در این زمینه به شمار نمی‌آید و در این حوزه، باید برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و بدانیم چه کشورهایی مستعد هدفگذاری در این زمینه هستند و برای اهدف خود، چند هواپیمای کارگو، برای حمل چه کالاهایی نیاز داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها