|
کدخبر: 10442

بازار آزادی به وسعت اینستاگرام

سارا رشادی‌زاده / روزنامه‌نگار

رونق اینستاگرام را بیش از هرچیز می‌توان مدیون توسعه زیرساخت‌های اینترنت و افزایش سرعت دسترسی به این شبکه بین‌المللی دانست. تا همین چند سال پیش کمتر کسی تمایل داشت که هزینه و حجم اینترنت خود را صرف دیدن عکس‌های اینستاگرامی کند، اما با تغییر تعرفه‌های اینترنت و افزایش سرعت دسترسی به این شبکه بین‌المللی، بازار عکس‌های خوش آب و رنگ اینستاگرامی در ایران رونق گرفت.

به این ترتیب این شبکه اجتماعی توانست به سرعت از یک سرگرمی به یک تجارت پولساز تغییر شکل دهد. اینستاگرام حالا نه یک شبکه برای وقت‌گذرانی است بلکه به یک بازار کاملا جدی تبدیل شده است. بسیاری از فروشندگان سعی دارند تا با فروش محصولات خود در این فضا، راهی برای درآمدزایی بیابند.

آنان با تکیه بر اعتماد دوسویه توانسته‌اند هم به کسب و کار خود رونق ببخشند و هم دردسرهای حضور در بازار به سبک سنتی، هزینه‌های راه‌اندازی یک فروشگاه‌ و دردسرهای یک شغل تمام‌وقت را تجربه نکنند. از سوی دیگر کاربران هم که تاکنون به خرید در بازار سنتی و انتخاب‌های محدود در زمان محدود بسنده می‌کردند، با تکیه بر دو قابلیت همیشه در دسترس بودن این بازار و افزایش قدرت انتخاب، از خرید در فضای اینستاگرامی استقبال زیادی کردند.

با این حال هنوز هم نهادهای متولی کسب وکارهای مجازی از جمله مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعتماد چندانی به این سبک خرید و فروش ندارند و معتقدند به دلیل پیچیدگی‌های نظارت بر این شبکه اجتماعی، نمی‌توان به اکانت‌های تجاری اینستاگرام نماد اعتماد الکترونیک داد. بر همین اساس هم نظارتی به طور رسمی بر فعالیت آنان وجود ندارد و نرخ‌های فروش محصولات و امنیت خرید به طور سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

البته نمی‌توان گفت که نداشتن نماد اعتماد الکترونیک و نرخ‌های گوناگون محصولات در اینستاگرام، نشانه ضعف این بازار مجازی است. بلکه می‌توان از زاویه‌ای دیگر و به عنوان یک بازار آزاد، اینستاگرام تجاری را رصد کرد. در اینستاگرام هر آنچه در یک بازار آزاد وجود دارد به چشم می‌خورد. وجود تقاضا، عرضه و رقابت تنگاتنگ فروشندگان در کنار امکان مقایسه در لحظه، باعث شده تا مشتریان در انتخاب کالا‌های مورد نظر خود کاملا آزاد باشند و به راحتی تصمیم بگیرند. با این حال اگر نهادهای رسمی هم وارد میدان عمل شوند و امنیت خرید در این فضا را برای کاربران تضمین کنند، می‌توانیم بیش از پیش شاهد رشد این بازار آزاد در فضای مجازی باشیم.

ارسال نظر