|
کدخبر: 10440

سهم کافه‌گردی از گردشگری

یک کارشناس گردشگری معتقد است کافه‌گردی شاخه‌ای جوان بوده و نسبت به دیگر شاخه‌ها رشد بسیار کندتری دارد، بنابراین نمی‌تواند پا به پای دیگر حوزه‌های گردشگری رشد کند و زمان طولانی نیاز دارد تا رونق یابد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، عباس جندقی به روزنامه «گسترش تجارت» گفت: کافه‌گردی شاید بتواند به عنوان یک شاخه گردشگری داخلی موفق باشد اما در زمینه گردشگری ورودی هیچ موفقیتی را کسب نخواهد کرد، چراکه این حوزه فقط برای مردم کشور ما می‌تواند نوستالژی یا خاطره‌انگیز باشد.

او افزود: به دلیل کم بودن فضای تفریح در داخل کشور نسل جوان به کافه‌گردی روی‌آورده و نرم‌افزارهای گردشگری نیز به رشد آن کمک کرده‌اند. کافه‌ها در میان نسل جوان بیشتر از رستوران‌ها طرفدار پیدا کرده و اغلب برای دیدارهای دوستانه و غذا خوردن کافه‌ها را انتخاب می‌کنند.

جندقی درباره رونق کافه‌گردی در کشورهای اروپایی مانند فرانسه بیان کرد: فرانسه کشور گپ زدن است و کافه‌های تخصصی در آن رواج یافته؛ به عنوان نمونه یکی از کافه‌های پاریس ویژه ریاضیات است و دانشجویان این رشته در آن حضور می‌یابند. در تهران نیز چند کافه تخصصی احداث شده به عنوان نمونه کافه خبر، کافه سفر یا کافه آفرود. به طور کلی کافه‌گردی در ایران به حدی رشد نکرده که کافه‌های تخصصی در آن بتوانند خیلی موفق عمل کنند و کافه سفر تنها شاخه‌ای است که می‌تواند موفق باشد.

او افزود: کافه‌گردی می‌تواند گسترده‌تر شود. نسل جوان در کافه‌ها مطالعه می‌کنند، با لپ‌تاپ کار می‌کنند، بسیاری به تنهایی به کافه‌ها می‌روند و عده‌ای نیز در آنجا قرارهای دوستانه می‌گذارند. کافه‌ها مکانی برای تنها بودن در میان جمع است و این کاربرد آن در میان نسلی که هر روز تنهاتر می‌شود، طرفدار پیدا کرده است.

این فعال گردشگری با اعتقاد بر اینکه کافه‌گردی در ایران نمی‌تواند به موفقیت چندانی برسد، اظهار کرد: کافه‌گردی برای مدتی جذابیت دارد و پس از مدتی مردم علاقه خود را به آن از دست می‌دهند. نرم‌افزارهای کافه‌گردی و برگزاری تورهای کافه‌گردی می‌تواند موجب رونق این شاخه شود اما این شاخه مخاطبان محدودی دارد.

او درباره جنبه تاریخی و نوستالژیک کافه‌ها بیان کرد: کافه نادری که زمانی پاتوق افرادی همچون صادق هدایت بوده در بسیاری از مواقع خالی از مشتری است و حتی این جنبه نیز نتوانسته کمک چندانی به کافه‌گردی کند، چراکه کافه‌گردی در ایران قدمت کمی داشته و جوان است و به دلیل تاریخچه اندک آن بسیار کندتر از دیگر شاخه‌های گردشگری رشد می‌کند.

جندقی در ادامه گفت: فرهنگ شب‌نشینی یا به عبارتی شب‌چله در میان مردم ما قدمت بیشتری داشته و کافه‌گردی در دهه ۶۰ و ۷۰رواج یافته است.

او درباره ایجاد کافه در سایت‌ها و مکان‌های گردشگری بیان کرد: مردم به دلیل و انگیزه دیدار از سایت‌های گردشگری می‌روند و ممکن است در کافه‌های آن نیز توقفی داشته باشند اما انگیزه اصلی بازدید از سایت و مکان‌های گردشگری است نه کافه‌گردی، بنابراین نمی‌توان گفت وجود کافه‌ها در مکان‌های گردشگری مانند کاخ موزه‌ها و اماکن تاریخی موجب رونق کافه‌گردی می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها