|
کدخبر: 10152

ضرورت اجرای حقوق گردشگری

یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: سازمان جهانی گردشگری با انتشار کد جهانی اخلاق در گردشگری، حقوقی را برای گردشگران در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، حامد حق‌بیان در گفت‌وگو با روزنامه «گسترش تجارت» اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری با هدف توسعه پایدار گردشگری و گردشگری برای همه، فعالیت و تلاش می‌کند ارتباط صمیمانه و دوستانه‌ای میان کشورهای مختلف ایجاد کند.

او افزود: این سازمان کدهای مختلفی به منظور توسعه پایدار گردشگری در کشورهای مختلف دنیا ایجاد کرده که معروف‌ترین آن «کد جهانی اخلاق در گردشگری» است که دارای ۱۰ محور و ۱۰ ماده است، به موجب این کدهای اخلاقی گردشگران باید از محرمانه بودن اطلاعات خود در سفر اطمینان داشته باشند، بتوانند ارتباطات راحتی در کشور مقصد برقرار کنند، اگر هنگام سفر مشکلی برای آنها ایجاد شد باید دسترسی به سفارت متبوع داشته و بتوانند به راحتی با نمایندگان کنسولی کشور خود ارتباط برقرار کنند.

حق‌بیان با اشاره به حقوق کلی شهروندان خارجی در دیگر کشورها بیان کرد: اگر شهروندان خارجی در کشور مقصد دستگیر شوند حق داشتن وکیل را دارند و باید دولت میزبان به آنها اجازه استفاده از این حق را بدهند و این امر یکی از مهم‌ترین حقوق امنیتی شهروندان بیگانه از جمله گردشگران خارجی است.

وی ادامه داد: به طور کلی اگر گردشگران خارجی مشکل امنیتی داشته و بازداشت شوند کنسولگری‌های کشور متبوع باید در جریان قرار بگیرند و نباید بازداشت آنها در دولت کشور مقصد امری محرمانه تلقی شود، همچنین نباید در اجرای فرامین قانونی در کشور مقصد بین گردشگر خارجی و شهروندان عادی آن کشور تبعیض قائل شوند، چه در بازداشت شهروندان بیگانه و چه در دیگر موارد قانونی و حقوقی باید عدالت بین گردشگر خارجی و دیگران رعایت شوند.

حق بیان با اشاره به وقوع حوادثی مانند سرقت یا تصادف‌های جاده‌ای و هرگونه حادثه‌ای در ارتباط با گردشگران خارجی اظهار کرد: سازمان جهانی گردشگری در حقوق گردشگران و کدهای جهانی اخلاق گردشگری تاکید کرده تمامی نهاد‌های حکومتی کشور میزبان باید امکانات، شرایط مناسب و امنیت کافی را برای گردشگران خارجی فراهم کنند و اگر مشکل امنیتی برای گردشگران ایجاد شد یا دچار حادثه شدند باید مشکلات، اعتراضات و شکایت‌های گردشگران خارجی رسیدگی شود.

این کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: در داخل کشور نیز منشور حقوق گردشگر از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدوین شده و آژانس‌های گردشگری مکلف شده‌اند آن را به دیوار نصب کنند. او تاکید کرد: به طور کلی نه تنها نسبت به گردشگران خارجی بلکه باید نسبت به تمامی شهروندان بیگانه حقوق بشر رعایت شود و چنانچه در اسلام آمده است باید به حقوق انسانی (ماهو انسان) به صورت کلی و جامع رسیدگی شود.

  • فرشاد ارسالی در

    سلام واقعا بهتره رشته مديريت گردشگري بشود رشته (مديريت گردشگري و حقوق بين الملل) و در اين رشته علمي هم قوانين گردشگري و هم قوانين حقوقي بين المللي تدريس شوند و مناسب براي ايجاد پليس گردشگري و ايجاد پليس بين المللي در داخل و خارج كشور باشد .با تشكر از شما

ارسال نظر