|
کدخبر: 9749

سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد تومانی برگ زرینی برای چایکاران

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به رشد صنعت چای در دولت یازدهم گفت: در این دوران پرداخت تسهیلات بدون بهره و یا با بهره ۴ درصد به تولید‌کنندگان چای ازجمله عواملی بود که رونق صنعت چای را موجب شد. میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت برای سال ۹۵ حدود ۱۹ میلیارد تومان بود که این میزان سرمایه‌گذاری در سال ۹۲ حدود ۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

محمدولی روزبهان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش بابیان اینکه چای یکی از محصولات استراتژیک کشور و بعد از آب پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان به شمار می‌رود، بیان کرد: بنا بر آمار، حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به کار تولید چای مشغول هستند و براساس برآوردها حدود ۱۰۰ هزار خانوار درآمد خود را از طریق تولید چای در مزرعه و یا فعالیت در کارخانه چای‌سازی تأمین می‌کنند.

به گفته روز بهان، درحال‌حاضر سالانه ۱۱۰ هزار تن چای در کشور تولید می‌شود درصورتی‌که قیمت جهانی چای را اگر بین ۵ تا ۵ و نیم دلار در نظر بگیریم، چای مصرفی کشور مبلغی حدود ۶۰۰ میلیون دلار خواهد شد که اکنون بخشی از این چای در داخل تولید می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور معتقد است، حدود ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته ۷۰ هزار تن چای در کشور تولید می‌شد و ۶۰ تا ۶۵ درصد نیاز داخل از طریق چای تولیدی تأمین می‌شد این در حالی است که در دو دهه گذشته به دلایلی مختلف ازجمله بی‌توجهی سیاست گذران اقتصادی به کشت و تولید چای، این میزان تولید کاهش پیدا کرد و متأسفانه از سال ۹۱ تا ۹۳ شاهد کمترین تولید چای در کشور بودیم و ضریب خوداتکایی ما در این بخش به ۱۳ درصد در سال ۹۳ رسید.

وی افزود: خوشبختانه با اقداماتی که در دولت یازدهم صورت گرفت و بسته‌های حمایتی متعدد و متنوعی که در حمایت از صنعت چای عملیاتی شد، تولید ۱۴ هزار و ۶۰۰ تنی چای خشک در سال ۹۳ به رقم تولید ۱۹ هزار و ۶۰۰ تنی در سال ۹۴ رسید و این رقم در سال ۹۵ به تولید ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن رسید. آمارها نشان می دهد که در دو سال گذشته تولید چای کشورمان رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: در دولت یازدهم ۴ هزار هکتار زمین باغات چای به چرخه تولید بازگشت که این رقم معادل ۲۲ درصد از باغات رهاشده است.

روز بهان اظهار کرد: در طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ حدود ۱۰۰ میلیون دلار کاهش واردات داشته‌ایم و توانستیم میزان خودکفایی خود را که در سال ۹۳ ، ۱۳ درصد بود را به ۲۸ درصد در سال ۹۵ برسانیم.

به گفته رئیس سازمان چای کشور، ایران تنها کشوری است که به دلیل شرایط آب و هوایی نیاز به استفاده از سم برای تولید چای ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها