|
کدخبر: 24258

نعمت‌زاده در پانصد و شصت و یکمین نشست خانه مدیران مطرح کرد:

توجه به مولفه‌های رقابت‌پذیری را جدی بگیریم

مشاور وزیر نفت و وزیر سابق صنعت،‌معدن و تجارت در پانصد و شصت و یکمین نشست خانه مدیران درباره تجربه‌های رقابت‌پذیری سخن گفت و افزود: اگر خواهان رشد صادرات در کشور هستیم باید برنامه‌ریزی شده با رقبای تجاری خود رقابت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ،محمدرضا نعمت‌زاده گفت: عوامل موثر برای ارتقاء رقابت‌پذیری در کشور عبارتند از اراده و خواست جدی، تعیین اهداف کمی و کیفی، شناخت شرایط محیطی اعم از داخلی و خارجی، شناخت رقبای حال و آینده، بررسی موقعیت اشخاص برتر گذشته و چگونگی رشد آنها، بهره‌برداری از تجارب الگوهای موفق و برتر و در نهایت پیش‌بینی روند آینده.

وی در ادامه درباره چگونگی بهره گرفتن از تجارب دیگران، خاطر نشان کرد: در صورتی می‌توان با بهره بردن از تجارب دیگران موفق بود که خود در آن تجارب نوآوری ایجاد کرده باشیم.

به گفته نعمت‌زاده، باید نگاه به آینده باشد و برای حال برنامه‌ریزی نکنیم از این‌رو همواره بر این نکته تاکید دارم که باید نگاه ما معطوف به آینده باشد.

مشاور وزیر نفت با اشاره به مولفه‌های رقابت‌پذیری در صنعت، معدن و تجارت گفت: نخستین سرمایه اعتماد سازی است و این مهم زمانی محقق خواهد شد که صداقت در گفتار و عملکرد مدیران و کارکنان وجود داشته باشد. همچنین آنها نسبت به تعهدات خود در تمامی شئونات باید پایبند باشند. علاوه بر این؛ خدمات مناسبی در فروش و پس از فروش به مشتریان خود ارائه بدهند.

وی با اشاره به تلاش برای ثبت نام و نشان تجاری و برندسازی گفت: پژوهشی برروی ۱۰۰ برند معتبر در کشورهای خارجی انجام دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ارزش برند آنها ۲ برابر ارزش سهام آن شرکت‌ها بود. از این‌رو لازم است که باجدیت در زمینه برندسازی ورود کنیم.

به گفته وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ خدمات پس از فروش به تولیدکنندگان اعتبار می‌دهد.

نعمت‌زاده دومین مولفه رقابت‌پذیری را مدیریت شایسته عنوان کرد و افزود: مدیر خلاق باید اهداف کلی و جزئی و همچنین اهداف کمی و کیفی مجموعه خود را مشخص کند. همچنین نیروهای خلاق را جذب کند و فناوری‌های جدید را بشناسد و از آنها بهره بگیرد. و در نهایت اینکه با شرکت‌ها و رقبا در جهت افزایش توانایی طرفین همکاری را آغاز کند.

مشاور وزیر نفت خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما کمتر به این مهم توجه می‌شود.به‌عنوان نمونه باید همکاری و تعامل مناسبی میان خودرو سازان و قطعه‌سازان در کشور وجود داشته باشد اما متاسفانه چنین تعاملی وجود ندارد. این در حالیست که برای موفقیت در این زمینه باید تعامل بین آنها دوچندان شود.

وی در نهایت عوامل بازرگانی و مالی را آخرین مولفه رقابت‌پذیری عنوان و خاطر نشان کرد: باید برروی بازارهای داخلی و خارجی مطالعات مستمر کرد. قبول کنیم که جهان بازار ماست حال که نمی‌توانیم چنین دیدی داشته باشیم حداقل بازارهای هدف خود را شناسایی کنیم.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم شناخت رقبای احتمالی آینده افزود: شناخت و توجه جدی به سلیقه و خواست مشتریان اولویت زیادی دارد. اگر خواهان موفقیت در بازار هستیم باید مطابق با سلایق روز مشتریان تولید کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها