|
کدخبر: 24180

لغو طرح اشتراک؛ تیر خلاص به مطبوعات

نشست حامیان اشتراک مطبوعات عصر امروز به میزبانی موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، پس از آن که نمایندگان مجلس، موضوع پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد طرح اشتراک مطبوعات را مطرح کردند، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی طرح اشتراک مطبوعات را به حالت تعلیق در آورد.

به موجب این اقدام، رسانه های بخش خصوصی برای حمایت از رسانه های ضعیف و نیز کمک به افزایش سرانه مطالعه با دو نفر از اعضای هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جلسه ای تشکیل دادند و آن ها را درباره اهمیت ادامه این طرح قانع کردند.

ناصر بزرگمهر، مدیر مسئول موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت و پایگاه خبری گسترش، در این نشست گفت: حدود ۱۰ روز است که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی طرح اشتراک مطبوعات را متوقف کرده است. این موضوع مطرح شده است که به جای طرح اشتراک، یارانه مستقیم به رسانه ها داده شود. حال سوال این است که در ۳۰ سالی که یارانه مستقیم به مطبوعات تعلق گرفت، چه چیزی به دست آمد؟! هیچ! طرح اشتراک که سه سال است اجرا می شود، روش خوبی برای حمایت از مطبوعات است که ما خواهان ادامه این طرح هستیم.

سیف اله یزدانی، مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد نیز بیان کرد: امروز یارانه از مسیر خود منحرف شده است. به عنوان شخصی که اقتصاد خوانده ام، معنای یارانه را خوب می دانم. یارانه برای تقویت گروههای ضعیف است و اما حالا رسانه های قدرتمند می گویند به ضعفا کمک نکنید.

وی افزود: همیشه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان مصاحبه شونده در مقابل رسانه ها می ایستند ولی ما امروز انتظار داریم که با طرح اشتراک، از مطبوعات حمایت شود.

فیروز نعیم محبوبی، مدیر مسئول نوآوران نیز در این نشست تصریح کرد: لغو طرح اشتراک مطبوعات، تیر خلاص را به رسانه های مکتوب می زند. این طرح در ابتدا مشکلاتی داشته اما امروز روال خوبی را طی می کند.

وی خاطر نشان کرد: این که برخی از رسانه ها یارانه نقدی می خواهند منطقی نیست. ما منطقی اندیشیدن را از روزنامه ها یاد می گیریم. اگر مطبوعات تعطیل شوند، شبکه های اجتماعی چه چیزی یاد فرزندان ما می دهند. روزنامه های تهرانی شاید نیازی به این یارانه ها نداشته باشند اما مطبوعات شهرستانی بدون یارانه و طرح اشتراک نابود می شوند.

سعید تقی پور، مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد که عملکرد همکاران رسانه ای خود را موجب افزایش هزینه های این طرح و انحراف از هدف اصلی می دانست نیز در این جمع حرفه ای و صنفی گفت: با اجرای این طرح در نظر داشتیم که مخاطبان وفاداری برای رسانه های خود به دست آوریم. دولت نیمی از بهای روزنامه های ما را پرداخت و بعضی از ما ۵۰ درصد دیگر را نیز پرداخت کرده ایم که هم از یارانه برخوردار شویم و هم مخاطبان را به رسانه های خود عادت دهیم. اما شمار مخاطبان وفادار ما، افزایش قابل توجهی نداشته است.

وی ادامه داد: در میانه اجرای این طرح شاهد این بودیم که برخی از ما روزنامه ها را به مشترکان نمی رساندند. از این رو مجبور شدیم تا گروهی برای راستی آزمایی ایجاد کنیم. بعد مشخص شد که این راستی آزمایی نیز نیاز به راستی آزمایی دارد! که همه این کار ها هزینه طرح را بالا برد و طرح را از مسیر اصلی خود منحرف کرد.

تقی پور تاکید کرد: ما اگر منفعت طلبی نکنیم می توانیم هزینه طرح را پایین آوریم تا مخالفت ها با این طرح بالا نگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها