|
کدخبر: 23773

راه‌حل اقتصادی برای توسعه روابط ایران و اروپا

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ازآنجایی‌که ایران در طی سال های گذشته ارتباط اقتصادی خود را با تمامی کشورها به‌جز امریکا حفظ کرد به همین دلیل اروپایی ها نیز بعد از برجام طرفداری خود را از ایران علی رغم فشار های امریکا نشان دادند.

کیومرث جهانگیر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، در پاسخ به این پرسش که روابط اقتصادی کشورمان با امریکا و اروپا در آینده چگونه پیش خواهد رفت، بیان کرد: مهم‌ترین رقبای اقتصادی اروپایی ها، کشورهای امریکا و چین بوده‌اند و کشورهای اروپایی همواره در طول سال های گذشته تلاش داشته‌ و دارند که مانور اقتصادی خود را در سطح جهان حفظ کنند تا بتوانند در عرصه اقتصادجهانی پایدار بمانند.

به گفته جهانگیر، بعد از انقلاب، اروپایی‌ها تمایل خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران نشان داده‌اند و به دنبال فرصتی برای توسعه این ارتباطات بوده اند اما ازآنجایی‌که امریکا آنها را زیر فشار قرار می‌داد ازاین‌رو برای همگامی با آمریکا مجبور به فرمان‌بری می‌شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اروپایی ها همواره تمایل داشته که بتوانند سیاست های خود را به صورت مستقل به اجرا درآورده و تحت نفوذ کشوری نباشند به همین دلیل آنها در دهه های گذشته اقدام به ایجاد اتحادیه اروپا کردند تا از زیر سلطه امریکا خارج شوند.

ارسال نظر