|
کدخبر: 23737

مدل صادرات پسته تغییر کرد

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران درباره دلیل کاهش صادرات پسته در سال جاری گفت: در عمل شاهد کاهش صادرات پسته در کشور نیستیم. به نظر من هم‌اکنون مدل صادرات تاحدودی تغییر کرده است. ‌

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، اظهارکرد: تعدادی از افغان‌های ساکن ایران، در مناطق سیرجان و کرمان مستقر شده‌اند و به‌صورت مستقیم از باغداران آنجا پسته خریداری و آن را به افغانستان منتقل می‌کنند.

وی افزود: در واقع آنها می‌خواهند محصول را در بسته‌بندی جدید برای جام‌جهانی روسیه آماده کنند. به همین دلیل برخی گمان می‌کنند که میزان صادرات پسته در ایران کاهش پیدا کرده است.

به گفته این مسئول صنفی؛ در گذشته تاجران افغانستانی مستقیم از صادرکنندگان نیاز خود را خریداری می‌کردند و این چنین آمار صادرات در کشور بالا بود.

احمدی تصریح کرد: خوشبختانه صادرات پسته ادامه دارد و به جرات می‌توان گفت هیچ کشوری تمایل خود را برای خرید پسته ایرانی از دست نداده است.

این مسئول صنفی در پاسخ به این پرسش که نرخ خشکبار چگونه تعیین می‌شود، اظهار کرد: خشکبار جزو کالای صادراتی به‌شمار می‌رود، از این‌رو نمی‌توان نرخ ثابت برای آن مشخص کرد، زیرا نوسانات نرخ ارز و همچنین سیاست‌های کشورهای مبدا در نرخ خشکبار تاثیر مستقیمی می‌گذارد. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که کیفیت در نرخ خشکبار بسیار تعیین‌کننده است. نرخ پسته خندان بدون تردید با پسته سربسته متفاوت است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها